E-commerce is an ever-expanding alternative to traditional commerce. The rapid growth of e-commerce has important impacts on the spatial organization of the cities, on urban mobility and lifestyle, changing people's purchasing habits. The pandemic crisis has led to an even more important spread of e-commerce, bringing new users to this model. The thesis deals with a particular type of e-commerce, so-called B2C (business to consumer), in which companies sell their products directly to the consumer without an intermediary. The thesis analyzes the spread of e-commerce in Cortilia, a company operating in Lombardy, which markets high-quality fruit and vegetable products, putting consumers and farmers in direct contact. The thesis is organized into three parts. After an introduction on the features of e-commerce and its diffusion both in Europe and in Italy, the thesis highlights, through the literature review, the effects of its diffusion on urban organization, mobility, and lifestyles, considering also the effects made by the pandemic on this type of trade. The third part of the thesis deals with the case of Cortilia, analyzing its diffusion in the Milan Urban Region and possible correlations between the spatial distribution of Cortilia customers and the socio-demographic profiles of the municipalities affected by this type of e-commerce.

L'e-commerce rappresenta una alternativa al commercio tradizionale in continua espansione. La rapida crescita del e-commerce ha avuto impatti importanti sull’organizzazione delle città e sulla mobilità urbana, rappresentando una modalità che ha fortemente cambiato le abitudini di acquisto delle persone. La crisi pandemica ha determinato una diffusione ancor più importante dell’e-commerce, avvicinando a questa modalità di acquisto nuovi utenti. La tesi si occupa di una particolare tipologia di e-commerce, cosiddetta B2C (business to consumer), che rappresenta un modello in cui le aziende vendono direttamente al consumatore senza intermediario i loro prodotti. La tesi ha analizzato la diffusione dell’e-commerce di una società Cortilia che opera in Lombardia e che commercializza prodotti di orto-frutta di alta qualità, mettendo i consumatori e gli agricoltori in contatto diretto. Dopo una introduzione sulle caratteristiche dell’e-commerce e sulla sua diffusione sia in Europa che in Italia, la tesi ricostruisce, attraverso la letteratura, gli effetti della sua diffusione sull’organizzazione urbana, sulla mobilità e sugli stili di vita, e le condizioni create dalla pandemia su questo tipo di commercio. La terza parte della tesi affronta il caso di Cortilia, analizzando la sua diffusione nella Regione Urbana Milanese e cercando possibili correlazioni tra numero dei clienti Cortilia, loro distribuzione spaziale e profili socio-demografici dei comuni interessati da questo tipo di e-commerce.

The spatial impact of foods e-commerce. Case study : Cortilia Company in the North of Italy

Shoghi Motlagh, Yasaman
2020/2021

Abstract

E-commerce is an ever-expanding alternative to traditional commerce. The rapid growth of e-commerce has important impacts on the spatial organization of the cities, on urban mobility and lifestyle, changing people's purchasing habits. The pandemic crisis has led to an even more important spread of e-commerce, bringing new users to this model. The thesis deals with a particular type of e-commerce, so-called B2C (business to consumer), in which companies sell their products directly to the consumer without an intermediary. The thesis analyzes the spread of e-commerce in Cortilia, a company operating in Lombardy, which markets high-quality fruit and vegetable products, putting consumers and farmers in direct contact. The thesis is organized into three parts. After an introduction on the features of e-commerce and its diffusion both in Europe and in Italy, the thesis highlights, through the literature review, the effects of its diffusion on urban organization, mobility, and lifestyles, considering also the effects made by the pandemic on this type of trade. The third part of the thesis deals with the case of Cortilia, analyzing its diffusion in the Milan Urban Region and possible correlations between the spatial distribution of Cortilia customers and the socio-demographic profiles of the municipalities affected by this type of e-commerce.
AKHOND, REYHANEH
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
23-lug-2021
2020/2021
L'e-commerce rappresenta una alternativa al commercio tradizionale in continua espansione. La rapida crescita del e-commerce ha avuto impatti importanti sull’organizzazione delle città e sulla mobilità urbana, rappresentando una modalità che ha fortemente cambiato le abitudini di acquisto delle persone. La crisi pandemica ha determinato una diffusione ancor più importante dell’e-commerce, avvicinando a questa modalità di acquisto nuovi utenti. La tesi si occupa di una particolare tipologia di e-commerce, cosiddetta B2C (business to consumer), che rappresenta un modello in cui le aziende vendono direttamente al consumatore senza intermediario i loro prodotti. La tesi ha analizzato la diffusione dell’e-commerce di una società Cortilia che opera in Lombardia e che commercializza prodotti di orto-frutta di alta qualità, mettendo i consumatori e gli agricoltori in contatto diretto. Dopo una introduzione sulle caratteristiche dell’e-commerce e sulla sua diffusione sia in Europa che in Italia, la tesi ricostruisce, attraverso la letteratura, gli effetti della sua diffusione sull’organizzazione urbana, sulla mobilità e sugli stili di vita, e le condizioni create dalla pandemia su questo tipo di commercio. La terza parte della tesi affronta il caso di Cortilia, analizzando la sua diffusione nella Regione Urbana Milanese e cercando possibili correlazioni tra numero dei clienti Cortilia, loro distribuzione spaziale e profili socio-demografici dei comuni interessati da questo tipo di e-commerce.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/177199