The thesis focuses on the analysis of school innovation, proposing a research supported by a series of case studies that have moved in the direction of renewal from different points of view. By this research, I have extrapolated the fundamental elements for the design of an innovative space, which takes shape in the New Murano Academy. The project stems from a previous approach to the island of Murano, as a result of a proposal for total redevelopment of the territory. Among the elements designed to bring the island back to being a lively and pulsating place, especially from the point of view of tourism, there is an architectural complex consisting of three buildings, including the new academy. The structure is proposed as a place dedicated to those who want to get closer to the world of glass art, but not only: the space is open to everyone and becomes a sort of active center within the community, organizing a series of events aimed to attract even those who are external to this reality. The innovative aspects also continue in the internal areas of the structure, which are largely flexible and without fixed partitions, to allow different configurations of the space, in which technology plays a fundamental role. The whole building is equipped with devices for the optimal management of the teaching experience, and to provide a series of services even to visiting users. The idea aims to get people closer to the world of glass production, bringing this art back to shine as it once was.
La tesi si concentra sull’analisi dell’innovazione scolastica, proponendo una ricerca accompagnata da una serie di casi studio che si sono mossi in direzione di un rinnovamento sotto diversi punti di vista. In seguito a tale ricerca, sono stati estrapolati gli elementi fondamentali per la progettazione di uno spazio innovativo, che si concretizza nella Nuova Accademia di Murano. Il progetto nasce da un precedente approccio all’isola di Murano, a seguito del quale si è resa necessaria una proposta di riqualifica totale del territorio. Tra gli elementi pensati per riportare l’isola ad essere un luogo vivo e pulsante, soprattutto dal punto di vista del turismo, è presente un complesso architettonico composto da tre edifici, tra i quali compare anche la nuova accademia. La struttura si propone come luogo dedicato a coloro che vogliono avvicinarsi al mondo dell’arte vetraria, ma non solo: lo spazio è aperto a tutti e diventa una sorta di centro attivo all’interno della comunità, organizzando una serie di eventi volti ad attirare anche chi è esterno a questa realtà. Gli aspetti innovativi proseguono anche negli ambienti interni della struttura, che sono in gran parte flessibili e privi di partizioni fisse, per permettere diverse configurazioni dello spazio, in cui svolge un ruolo fondamentale la tecnologia. Tutto l’edificio è dotato di dispositivi per la gestione ottimale dell’esperienza didattica, e per fornire una serie di servizi anche agli utenti in visita. L’idea punta all’obiettivo finale di avvicinare le persone al mondo della produzione vetraria, riportando questa arte a risplendere come un tempo.
Nuova accademia Murano. Ricerca sull'innovazione scolastica applicata alla nuova accademia del vetro di Murano
ORTUSO, VERONICA
2020/2021
Abstract
The thesis focuses on the analysis of school innovation, proposing a research supported by a series of case studies that have moved in the direction of renewal from different points of view. By this research, I have extrapolated the fundamental elements for the design of an innovative space, which takes shape in the New Murano Academy. The project stems from a previous approach to the island of Murano, as a result of a proposal for total redevelopment of the territory. Among the elements designed to bring the island back to being a lively and pulsating place, especially from the point of view of tourism, there is an architectural complex consisting of three buildings, including the new academy. The structure is proposed as a place dedicated to those who want to get closer to the world of glass art, but not only: the space is open to everyone and becomes a sort of active center within the community, organizing a series of events aimed to attract even those who are external to this reality. The innovative aspects also continue in the internal areas of the structure, which are largely flexible and without fixed partitions, to allow different configurations of the space, in which technology plays a fundamental role. The whole building is equipped with devices for the optimal management of the teaching experience, and to provide a series of services even to visiting users. The idea aims to get people closer to the world of glass production, bringing this art back to shine as it once was.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2021_07_Ortuso.pdf
solo utenti autorizzati dal 11/07/2022
Descrizione: testo tesi
Dimensione
81.82 MB
Formato
Adobe PDF
|
81.82 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/177224