Governments around the world have been working together for decades to try to minimize CO2 emissions into the atmosphere. A starting point is that relating to the automotive sector. Vehicles are the main culprits of gas emissions into the atmosphere and today there are more than one billion cars on the road. However, the comfort of the car is not something that is easy to give up. Awareness of governments and the population has been decisive for the development of eco-friendly cars. Since the last decades of the 20th century, funding has been allocated towards the study of alternative technologies, green technologies, suitable for designing zero-emission vehicles, using batteries or hydrogen as fuel. This latest technology can be considered the future of mobility because it is able to provide excellent performance and allow travel over long distances. In order to be able to develop this new vehicle, high efficiencies must be guaranteed and that is why several projects are still underway on the improvement and refinement of this technology. This paper aims to analyze all the aspects concerning the development of the hydrogen engine; starting from the components, the storage of hydrogen and finally the analysis of a test carried out by Toyota with Mirai. At the end, the state of progress is also presented with studies for the applications of fuel cell engines on buses

È ormai da decenni che i governi di tutto il mondo stanno lavorando insieme per cercare di ridurre al minimo le emissioni di CO2 nell'atmosfera. Un punto di partenza è quello relativo al settore automotive. I veicoli sono i principali responsabili delle emissioni di gas nell'atmosfera e ad oggi si contano più di un miliardo di auto in circolazione. Tuttavia, il comfort dell'auto non è qualcosa a cui è facile rinunciare. La consapevolezza dei governi e della popolazione è stata decisiva per lo sviluppo di auto eco-compatibili. Dagli ultimi decenni del ventesimo secolo sono stati stanziati finanziamenti riguardo lo studio di tecnologie alternative, tecnologie verdi, atte a progettare veicoli ad emissione zero, utilizzando batterie o idrogeno come combustibile. Questa ultima tecnologia può essere considerata il futuro della mobilità perché è in grado di fornire un'ottima prestazione e consentire spostamenti su lunghe distanze. Per poter riuscire a sviluppare questo nuovo veicolo si devono garantire alte efficienze ed è per questo che ancora oggi sono in corso diversi progetti sul miglioramento e perfezionamento di questa tecnologia. Il presente elaborato vuole analizzare tutti gli aspetti riguardanti lo sviluppo dei veicoli ad idrogeno; partendo dai componenti, lo stoccaggio dell'idrogeno e infine l'analisi di un test svolto da Toyota con la Mirai. Alla fine, viene anche presentato lo stato di avanzamento degli studi per le applicazioni dei motori a fuel cell sui bus.

Hydrogen : the engine of the future

MARABOTTI, GIORGIO
2020/2021

Abstract

Governments around the world have been working together for decades to try to minimize CO2 emissions into the atmosphere. A starting point is that relating to the automotive sector. Vehicles are the main culprits of gas emissions into the atmosphere and today there are more than one billion cars on the road. However, the comfort of the car is not something that is easy to give up. Awareness of governments and the population has been decisive for the development of eco-friendly cars. Since the last decades of the 20th century, funding has been allocated towards the study of alternative technologies, green technologies, suitable for designing zero-emission vehicles, using batteries or hydrogen as fuel. This latest technology can be considered the future of mobility because it is able to provide excellent performance and allow travel over long distances. In order to be able to develop this new vehicle, high efficiencies must be guaranteed and that is why several projects are still underway on the improvement and refinement of this technology. This paper aims to analyze all the aspects concerning the development of the hydrogen engine; starting from the components, the storage of hydrogen and finally the analysis of a test carried out by Toyota with Mirai. At the end, the state of progress is also presented with studies for the applications of fuel cell engines on buses
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
23-lug-2021
2020/2021
È ormai da decenni che i governi di tutto il mondo stanno lavorando insieme per cercare di ridurre al minimo le emissioni di CO2 nell'atmosfera. Un punto di partenza è quello relativo al settore automotive. I veicoli sono i principali responsabili delle emissioni di gas nell'atmosfera e ad oggi si contano più di un miliardo di auto in circolazione. Tuttavia, il comfort dell'auto non è qualcosa a cui è facile rinunciare. La consapevolezza dei governi e della popolazione è stata decisiva per lo sviluppo di auto eco-compatibili. Dagli ultimi decenni del ventesimo secolo sono stati stanziati finanziamenti riguardo lo studio di tecnologie alternative, tecnologie verdi, atte a progettare veicoli ad emissione zero, utilizzando batterie o idrogeno come combustibile. Questa ultima tecnologia può essere considerata il futuro della mobilità perché è in grado di fornire un'ottima prestazione e consentire spostamenti su lunghe distanze. Per poter riuscire a sviluppare questo nuovo veicolo si devono garantire alte efficienze ed è per questo che ancora oggi sono in corso diversi progetti sul miglioramento e perfezionamento di questa tecnologia. Il presente elaborato vuole analizzare tutti gli aspetti riguardanti lo sviluppo dei veicoli ad idrogeno; partendo dai componenti, lo stoccaggio dell'idrogeno e infine l'analisi di un test svolto da Toyota con la Mirai. Alla fine, viene anche presentato lo stato di avanzamento degli studi per le applicazioni dei motori a fuel cell sui bus.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/177941