Central to this research is the recent adoption of Advanced Manufacturing Technology (AMT) in Athletic Footwear manufacturing, representing a paradigmatic, shift in new product design and manufacturing capabilities. We place this adoption within the context of the oft problematic relationship between globalised athletic footwear value chains and sustainable development, and Industry 4.0 as an emerging phenomenon within this sector. Our research object is the Global Sporting Goods Company PUMA and its Global Value Chain (GVC) for Athletic Footwear including suppliers in Vietnam and China and Technology providers in Germany. Following an extensive literature review and a qualitative case study involving site visits, interviews, and document analysis over a period of almost three years, we arrive at five principal findings. Overall, we must conclude that neither Environmental nor Social sustainability considerations motivated AMT adoption. Instead, productivity and efficiency improvements are the primary drivers for AMT adoption in response to increasing wages and continued cost pressure applied by the brand-buyer. However, we observe that AMT adoption has Environmental and Social Sustainability benefits, while further research is required to investigate the possible negative impacts.

La ricerca si focalizza sulla recente adozione di Advanced Manufacturing Technology (AMT) nella produzione di calzature sportive, che rappresenta un cambiamento paradigmatico nelle competenze di sviluppo di nuovi prodotti e di produzione. Tale adozione si colloca nel contesto della relazione, spesso problematica, tra le catene del valore globalizzate delle calzature sportive e lo sviluppo sostenibile, e l’Industria 4.0 come fenomeno emergente in questo settore. L’oggetto della ricerca è l’azienda globale di attrezzature sportive PUMA e la sua Global Value Chain (GVC) per le calzature sportive, che include fornitori in Vietnam e Cina e fornitori di tecnologia in Germania. Dopo un’estensiva review della letteratura e un caso di studio qualitativo che include visite in sito, interviste e analisi documentale su un periodo di quasi tre anni, siamo arrivati a cinque risultati principali. Complessivamente, dobbiamo concludere che nè considerazioni di sostenibilità ambientale nè sociale hanno motivato l’adozione di AMT. I principali driver per l’adozione di AMT sono i miglioramenti di produttività ed efficienza, in risposta alla crescita dei salari e alla continua pressione sui costi applicata dal brand cliente. Tuttavia, osserviamo che l’adozione di AMT porta benefici di sostenibilità ambientale e sociale, ma ulteriore ricerca è necessaria per studiare i possibili impatti negativi.

Industry 4.0, sustainability and global value chain governance in the athletic footwear industry

FORTERRE, DAI ANDREW
2020/2021

Abstract

Central to this research is the recent adoption of Advanced Manufacturing Technology (AMT) in Athletic Footwear manufacturing, representing a paradigmatic, shift in new product design and manufacturing capabilities. We place this adoption within the context of the oft problematic relationship between globalised athletic footwear value chains and sustainable development, and Industry 4.0 as an emerging phenomenon within this sector. Our research object is the Global Sporting Goods Company PUMA and its Global Value Chain (GVC) for Athletic Footwear including suppliers in Vietnam and China and Technology providers in Germany. Following an extensive literature review and a qualitative case study involving site visits, interviews, and document analysis over a period of almost three years, we arrive at five principal findings. Overall, we must conclude that neither Environmental nor Social sustainability considerations motivated AMT adoption. Instead, productivity and efficiency improvements are the primary drivers for AMT adoption in response to increasing wages and continued cost pressure applied by the brand-buyer. However, we observe that AMT adoption has Environmental and Social Sustainability benefits, while further research is required to investigate the possible negative impacts.
ARNABOLDI, MICHELA
CANIATO, FEDERICO FRANCESCO ANGELO
SOHAL, AMRIK SINGH
23-set-2021
Industry 4.0, sustainability and global value chain governance in the athletic footwear industry
La ricerca si focalizza sulla recente adozione di Advanced Manufacturing Technology (AMT) nella produzione di calzature sportive, che rappresenta un cambiamento paradigmatico nelle competenze di sviluppo di nuovi prodotti e di produzione. Tale adozione si colloca nel contesto della relazione, spesso problematica, tra le catene del valore globalizzate delle calzature sportive e lo sviluppo sostenibile, e l’Industria 4.0 come fenomeno emergente in questo settore. L’oggetto della ricerca è l’azienda globale di attrezzature sportive PUMA e la sua Global Value Chain (GVC) per le calzature sportive, che include fornitori in Vietnam e Cina e fornitori di tecnologia in Germania. Dopo un’estensiva review della letteratura e un caso di studio qualitativo che include visite in sito, interviste e analisi documentale su un periodo di quasi tre anni, siamo arrivati a cinque risultati principali. Complessivamente, dobbiamo concludere che nè considerazioni di sostenibilità ambientale nè sociale hanno motivato l’adozione di AMT. I principali driver per l’adozione di AMT sono i miglioramenti di produttività ed efficienza, in risposta alla crescita dei salari e alla continua pressione sui costi applicata dal brand cliente. Tuttavia, osserviamo che l’adozione di AMT porta benefici di sostenibilità ambientale e sociale, ma ulteriore ricerca è necessaria per studiare i possibili impatti negativi.
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