The study of the durability of reinforced concrete structures currently represents one of the main research fields of structural engineering. The aggressiveness of environmental conditions, combined with the succession of numerous seismic events in the country, accelerates the degradation of the structures, affecting their performance in terms of strength and durability. This work presents a study of the seismic vulnerability of bridges, for which the consequences of degradation are generally more critical than for buildings. The aim of the study is to obtain a law of the variation over time of the risk indices based on a corrosion scenario. The structures are analyzed at different times and for degradation scenarios of increasing intensity, in order to evaluate the effects in terms of risk. Initially, some general remarks are given about the phenomenon of corrosion on concrete structures. Subsequently, the modelling of the degradation laws due to the effects of corrosion on these structures is studied. Finally, the observations on three motorway bridges are applied and results are discussed.
Lo studio della durabilità delle strutture in calcestruzzo armato rappresenta attualmente uno dei principali ambiti di ricerca dell’ingegneria strutturale. L’aggressività delle condizioni ambientali, unita al susseguirsi dei numerosi eventi sismici del paese, accelera il deterioramento delle strutture, influenzandone le prestazioni in termini di resistenza e durabilità. L’elaborato presenta lo studio di vulnerabilità sismica di alcuni viadotti, per i quali le conseguenze del degrado risultano generalmente più critiche rispetto agli edifici. L’obiettivo della prova è quello di ricavare nel tempo una legge di variazione degli indici di rischio sulla base dello scenario corrosivo ipotizzato. Si analizzano le strutture in tempi diversi e per scenari di degrado ad intensità crescente, in modo da valutarne gli effetti in termini di rischio. Inizialmente, vengono illustrati alcuni principi generali riguardo il fenomeno della corrosione sulle strutture in calcestruzzo armato. Successivamente, si riportano alcuni studi circa la modellazione delle leggi di degrado volte alla valutazione degli effetti della corrosione sulle strutture. Infine, si applica quanto osservato su tre viadotti autostradali e se ne discutono opportunamente i risultati.
Influenza della corrosione sulla vulnerabilità sismica dei viadotti
Pasqualone, Fabio
2020/2021
Abstract
The study of the durability of reinforced concrete structures currently represents one of the main research fields of structural engineering. The aggressiveness of environmental conditions, combined with the succession of numerous seismic events in the country, accelerates the degradation of the structures, affecting their performance in terms of strength and durability. This work presents a study of the seismic vulnerability of bridges, for which the consequences of degradation are generally more critical than for buildings. The aim of the study is to obtain a law of the variation over time of the risk indices based on a corrosion scenario. The structures are analyzed at different times and for degradation scenarios of increasing intensity, in order to evaluate the effects in terms of risk. Initially, some general remarks are given about the phenomenon of corrosion on concrete structures. Subsequently, the modelling of the degradation laws due to the effects of corrosion on these structures is studied. Finally, the observations on three motorway bridges are applied and results are discussed.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Pasqualone_Fabio_905736.pdf
non accessibile
Descrizione: Influenza della corrosione sulla vulnerabilità sismica dei viadotti
Dimensione
29.76 MB
Formato
Adobe PDF
|
29.76 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/178115