This master thesis a is sector-based research focusing on the fashion industry. In the last few years, this dynamic and constantly changing market has been targeted by various global associations for the use of materials, highly harmful to the environment and the society. Sustainability seems to be no longer just a competitive advantage factor but a must-have for companies in order to survive in this sector in the future. This research aims at investigating if and how the introduction of a strategic business approach and an IT system such as PLM can improve the industry on all competitive aspects, especially focusing on sustainability. With this purpose, the research carried out was divided into two interconnected sections. The first part is a detailed understanding of the industries peculiarities and devoted to comprehending the essence of PLM and its implementations and limitations in the industry. The second one, is a specific study of sustainability and its role and importance for the industry. The analysis based on research websites such as Scopus, and Google Scholar showed that no wide or diversified research had been conducted so far towards the investigation of the relationship between PLM and Sustainability within the fashion sector. The first output of this analysis concerns the identification and classification of the most used PLM functionalities in the fashion industry. The study also deeply explains the new product development process in the fashion industry, defines an adequate and effective method for implementing PLM in the system, and highlights the benefits that this brings with it. Finally, thanks to the frameworks examined, the research defines a direct relationship between PLM and EOL sustainability practices and how the advantages of the software can aid both small and large companies in innovating solutions targeting the EOL of fashion products, with a circular economy view. This thesis gives researchers a useful and structured starting point for developing and validating studies concerning PLM and its application in the fashion industry. It also sets the basis to define the relationship between PLM and sustainability in other sectors in which it is applied. Finally, this research can help companies in the fashion market have a clearer idea of this software, its specific features, how it can be implemented successfully and the advantages they can benefit from its employment.

Questa tesi magistrale si basa su una ricerca sector-based con focus specifico sull’industria della moda. Negli ultimi anni questo mercato, noto per la sua dinamicità e il continuo cambiamento, è stato preso di mira da diverse associazioni globali per il loro utilizzo di materiali altamente dannosi per l’ecosistema e la società. La sostenibilità di un prodotto è quindi diventata non più solo un vantaggio quando si parla di concorrenza tra industrie, ma un must-have delle aziende per poter avere una possibilità di successo nel futuro del settore. Questa ricerca mira ad investigare se e come l’introduzione di un approccio strategico lato business e un sistema informatico, come il PLM, possano migliorare l’industria sui suoi aspetti competitivi più rilevanti, con particolare attenzione alla sostenibilità. Tenendo a mente questo obiettivo, il report è diviso in due sezioni interconnesse. Nella prima parte si approfondiranno in dettaglio le peculiarità delle industrie, per poi spostarsi verso l’analisi e comprensione dei punti cardine del PLM, le sue implementazioni e limiti all’interno dell’industria. La seconda parte invece, porterà avanti uno studio specifico sulla sostenibilità, il suo ruolo e la sua importanza nel mondo della moda. L’elaborato, le cui fonti sono state recuperate tramite ricerche effettuate su Scopus e Google Scholar, mostra come una poco varia e limitata ricerca ed indagine sia stata fatta fino ad adesso riguardo la relazione tra PLM e la sostenibilità dell’industria. La prima considerazione che emerge dalle ricerche fatte è la quantità di classificazioni e identificazione delle funzionalità del PLM nel settore della moda. Lo studio si sposta poi su un approfondimento del New Product Development, definendone i metodi efficaci e adeguati ad implementare il PLM nel sistema ed evidenziandone i benefici che porta con sé. Infine, grazie ai diversi framework presi in considerazione, si riesce a definire una relazione diretta tra PLM e le pratiche di sostenibilità utilizzate nel EOL e come i vantaggi del software possano aiutare sia le piccole e grandi aziende nella migrazione verso delle soluzioni innovative nel EOL con l’obiettivo di raggiungere una economia più circolare. Questa tesi dà punti di partenza utili e strutturati, grazie al materiale analizzato, per sviluppare e validare gli studi riguardanti PLM e le sue applicazioni del mondo della moda. Pone anche le basi per definire la relazione tra PLM e sostenibilità in altri settori dove essa è applicata. Infine, questo elaborato potrebbe aiutare le aziende della moda ad avere una idea più chiara sul software, le sue caratteristiche e come implementarlo con successo per trarne grandi vantaggi dall’utilizzo.

PLM functionalities enabling sustainability in the fashion industry

TAHA, MOHSEN MOHAMED SAFYELDIN HELMY
2020/2021

Abstract

This master thesis a is sector-based research focusing on the fashion industry. In the last few years, this dynamic and constantly changing market has been targeted by various global associations for the use of materials, highly harmful to the environment and the society. Sustainability seems to be no longer just a competitive advantage factor but a must-have for companies in order to survive in this sector in the future. This research aims at investigating if and how the introduction of a strategic business approach and an IT system such as PLM can improve the industry on all competitive aspects, especially focusing on sustainability. With this purpose, the research carried out was divided into two interconnected sections. The first part is a detailed understanding of the industries peculiarities and devoted to comprehending the essence of PLM and its implementations and limitations in the industry. The second one, is a specific study of sustainability and its role and importance for the industry. The analysis based on research websites such as Scopus, and Google Scholar showed that no wide or diversified research had been conducted so far towards the investigation of the relationship between PLM and Sustainability within the fashion sector. The first output of this analysis concerns the identification and classification of the most used PLM functionalities in the fashion industry. The study also deeply explains the new product development process in the fashion industry, defines an adequate and effective method for implementing PLM in the system, and highlights the benefits that this brings with it. Finally, thanks to the frameworks examined, the research defines a direct relationship between PLM and EOL sustainability practices and how the advantages of the software can aid both small and large companies in innovating solutions targeting the EOL of fashion products, with a circular economy view. This thesis gives researchers a useful and structured starting point for developing and validating studies concerning PLM and its application in the fashion industry. It also sets the basis to define the relationship between PLM and sustainability in other sectors in which it is applied. Finally, this research can help companies in the fashion market have a clearer idea of this software, its specific features, how it can be implemented successfully and the advantages they can benefit from its employment.
PERLONGO, GIANPAOLO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
7-ott-2021
2020/2021
Questa tesi magistrale si basa su una ricerca sector-based con focus specifico sull’industria della moda. Negli ultimi anni questo mercato, noto per la sua dinamicità e il continuo cambiamento, è stato preso di mira da diverse associazioni globali per il loro utilizzo di materiali altamente dannosi per l’ecosistema e la società. La sostenibilità di un prodotto è quindi diventata non più solo un vantaggio quando si parla di concorrenza tra industrie, ma un must-have delle aziende per poter avere una possibilità di successo nel futuro del settore. Questa ricerca mira ad investigare se e come l’introduzione di un approccio strategico lato business e un sistema informatico, come il PLM, possano migliorare l’industria sui suoi aspetti competitivi più rilevanti, con particolare attenzione alla sostenibilità. Tenendo a mente questo obiettivo, il report è diviso in due sezioni interconnesse. Nella prima parte si approfondiranno in dettaglio le peculiarità delle industrie, per poi spostarsi verso l’analisi e comprensione dei punti cardine del PLM, le sue implementazioni e limiti all’interno dell’industria. La seconda parte invece, porterà avanti uno studio specifico sulla sostenibilità, il suo ruolo e la sua importanza nel mondo della moda. L’elaborato, le cui fonti sono state recuperate tramite ricerche effettuate su Scopus e Google Scholar, mostra come una poco varia e limitata ricerca ed indagine sia stata fatta fino ad adesso riguardo la relazione tra PLM e la sostenibilità dell’industria. La prima considerazione che emerge dalle ricerche fatte è la quantità di classificazioni e identificazione delle funzionalità del PLM nel settore della moda. Lo studio si sposta poi su un approfondimento del New Product Development, definendone i metodi efficaci e adeguati ad implementare il PLM nel sistema ed evidenziandone i benefici che porta con sé. Infine, grazie ai diversi framework presi in considerazione, si riesce a definire una relazione diretta tra PLM e le pratiche di sostenibilità utilizzate nel EOL e come i vantaggi del software possano aiutare sia le piccole e grandi aziende nella migrazione verso delle soluzioni innovative nel EOL con l’obiettivo di raggiungere una economia più circolare. Questa tesi dà punti di partenza utili e strutturati, grazie al materiale analizzato, per sviluppare e validare gli studi riguardanti PLM e le sue applicazioni del mondo della moda. Pone anche le basi per definire la relazione tra PLM e sostenibilità in altri settori dove essa è applicata. Infine, questo elaborato potrebbe aiutare le aziende della moda ad avere una idea più chiara sul software, le sue caratteristiche e come implementarlo con successo per trarne grandi vantaggi dall’utilizzo.
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