There have always been many ways of doing entrepreneurship, especially in Italy, which has always been characterized by a large number of small and medium-sized enterprises, often family-run. Starting from this point, the thesis presents a relatively new way to become an entrepreneur; the first example dates back to 1984 when Irving Grousbeck created the Search Fund model. In this thesis, the Search Fund model will be illustrated in all its phases, from the search for a company to be acquired to the management and resale of the same; the pros and cons of the model will be presented, comparing it to the process of creating a Startup; the point of view of the entrepreneur who will have to undertake this path and that of the investors will be analyzed, as to why they should invest in this kind of fund rather than in the classic investment channels. Finally, in the last part the Italian market will be presented, taking into consideration the impact of the COVID-19 pandemic and the possibilities provided by the National Recovery and Resilience Plan (PNRR). Once the market is introduced, though a model, will be presented the possible best companies “acquirable” by a Search Fund; considering three fundamental aspects, the percentage growth in Revenue, EBITDA Margin, and Cash Conversion Ratio.

Ci sono sempre stati molti modi di fare imprenditoria; soprattutto in Italia, caratterizzata da un grande numero di piccole e medie imprese, spesso a conduzione familiare. Partendo da questo punto, la tesi presenta un percorso per diventare imprenditori relativamente nuovo; il primo esempio infatti, risale al 1984, quando Irving Grousbeck creò il modello dei Search Fund. In questo elaborato, verrà illustrato il modello dei Search Fund in tutte le sue fasi, dalla ricerca di una società da acquisire alla gestione e rivendita della stessa; verranno presentati i pro e i contro del modello, paragonandolo al processo di creazione di una Startup; verrà analizzato il punto di vista dell’imprenditore che dovrà intraprendere questo percorso e quello degli investitori; del perché dovrebbero investire in questo genere di fondo piuttosto che nei classici canali di investimento. Infine, nell’ultima parte verrà presentato il mercato italiano, prendendo in considerazione l’impatto della pandemia da COVID-19 e le possibilità fornite dal Piano Nazionale di Ripresa e Resilienza (PNRR). Una volta introdotto il mercato, tramite un modello, verranno presentate le possibili aziende “acquisibili” da un Search Fund; considerando tre aspetti fondamentali, la crescita percentuale del Fatturato, l’EBITDA Margin e la Cash Conversion.

Search fund model : a new perspective for young entrepreneurs in Italy

GANGI CHIODO, ALESSIO
2020/2021

Abstract

There have always been many ways of doing entrepreneurship, especially in Italy, which has always been characterized by a large number of small and medium-sized enterprises, often family-run. Starting from this point, the thesis presents a relatively new way to become an entrepreneur; the first example dates back to 1984 when Irving Grousbeck created the Search Fund model. In this thesis, the Search Fund model will be illustrated in all its phases, from the search for a company to be acquired to the management and resale of the same; the pros and cons of the model will be presented, comparing it to the process of creating a Startup; the point of view of the entrepreneur who will have to undertake this path and that of the investors will be analyzed, as to why they should invest in this kind of fund rather than in the classic investment channels. Finally, in the last part the Italian market will be presented, taking into consideration the impact of the COVID-19 pandemic and the possibilities provided by the National Recovery and Resilience Plan (PNRR). Once the market is introduced, though a model, will be presented the possible best companies “acquirable” by a Search Fund; considering three fundamental aspects, the percentage growth in Revenue, EBITDA Margin, and Cash Conversion Ratio.
LUONI, MATTEO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
7-ott-2021
2020/2021
Ci sono sempre stati molti modi di fare imprenditoria; soprattutto in Italia, caratterizzata da un grande numero di piccole e medie imprese, spesso a conduzione familiare. Partendo da questo punto, la tesi presenta un percorso per diventare imprenditori relativamente nuovo; il primo esempio infatti, risale al 1984, quando Irving Grousbeck creò il modello dei Search Fund. In questo elaborato, verrà illustrato il modello dei Search Fund in tutte le sue fasi, dalla ricerca di una società da acquisire alla gestione e rivendita della stessa; verranno presentati i pro e i contro del modello, paragonandolo al processo di creazione di una Startup; verrà analizzato il punto di vista dell’imprenditore che dovrà intraprendere questo percorso e quello degli investitori; del perché dovrebbero investire in questo genere di fondo piuttosto che nei classici canali di investimento. Infine, nell’ultima parte verrà presentato il mercato italiano, prendendo in considerazione l’impatto della pandemia da COVID-19 e le possibilità fornite dal Piano Nazionale di Ripresa e Resilienza (PNRR). Una volta introdotto il mercato, tramite un modello, verranno presentate le possibili aziende “acquisibili” da un Search Fund; considerando tre aspetti fondamentali, la crescita percentuale del Fatturato, l’EBITDA Margin e la Cash Conversion.
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Descrizione: Tesi di Laurea Magistrale in Ingegneria Gestionale - Alessio Gangi Chiodo
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/179376