In this work I investigated the world of AI in the public sector (hereinafter PS). I started from understanding which are the main challenges and opportunities that this technology is facing in the PS application through a meticulous literature review; economic, ethical, political, legal, organizational, managerial, technological, social and data challenges resulted to be the most important factors which contrasts the adoption of AI based systems in the PS, but at the same time the possibility of offering a 24/7 service which relieves cognitive resources of public workers and fosters citizen trust in the public administration (hereinafter PA) is a huge boost in converting skeptical public managers in adopting it. Then I kept investigating the present literature to understand which are the evaluation frameworks for this technology thought specifically for the PS. The final objective (research question) is reporting the present situation about evaluation frameworks for AI based systems in the PS with a final assessment of their reliability when applied to real cases making assessments of AI systems/projects through the usage of case studies used as tests (concentrating on the particular case of AI based chatbots in the university sector).

In questo lavoro ho indagato il mondo dell'IA nel settore pubblico (di seguito PS). Ho iniziato dalla comprensione quali sono le principali sfide e opportunità che questa tecnologia sta affrontando nell'applicazione PS attraverso una revisione meticolosa letteratura; economico, etico, politico, legale, organizzativo, manageriale, tecnologico, le sfide sociali e in materia di dati si sono rivelate i fattori più importanti che contrastano l'adozione di sistemi basati sull'IA nel PS, ma allo stesso tempo la possibilità di offrire un servizio 24/7 che allevia le risorse conoscitive dei lavoratori pubblici e favorisce la fiducia dei cittadini nella pubblica amministrazione (di seguito PA) è un enorme impulso nella conversione di gestori pubblici scettici nella sua adozione. Poi ho continuato a indagare la letteratura attuale per capire quali sono la valutazione

A report of evaluation frameworks for artificial intelligence in the public sector. The applied case study of university AI based chatbots

BARZAGHI, PAOLO
2020/2021

Abstract

In this work I investigated the world of AI in the public sector (hereinafter PS). I started from understanding which are the main challenges and opportunities that this technology is facing in the PS application through a meticulous literature review; economic, ethical, political, legal, organizational, managerial, technological, social and data challenges resulted to be the most important factors which contrasts the adoption of AI based systems in the PS, but at the same time the possibility of offering a 24/7 service which relieves cognitive resources of public workers and fosters citizen trust in the public administration (hereinafter PA) is a huge boost in converting skeptical public managers in adopting it. Then I kept investigating the present literature to understand which are the evaluation frameworks for this technology thought specifically for the PS. The final objective (research question) is reporting the present situation about evaluation frameworks for AI based systems in the PS with a final assessment of their reliability when applied to real cases making assessments of AI systems/projects through the usage of case studies used as tests (concentrating on the particular case of AI based chatbots in the university sector).
RUSSO, CLAUDIO
TANGI, LUCA
VANINI, IRENE
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
7-ott-2021
2020/2021
In questo lavoro ho indagato il mondo dell'IA nel settore pubblico (di seguito PS). Ho iniziato dalla comprensione quali sono le principali sfide e opportunità che questa tecnologia sta affrontando nell'applicazione PS attraverso una revisione meticolosa letteratura; economico, etico, politico, legale, organizzativo, manageriale, tecnologico, le sfide sociali e in materia di dati si sono rivelate i fattori più importanti che contrastano l'adozione di sistemi basati sull'IA nel PS, ma allo stesso tempo la possibilità di offrire un servizio 24/7 che allevia le risorse conoscitive dei lavoratori pubblici e favorisce la fiducia dei cittadini nella pubblica amministrazione (di seguito PA) è un enorme impulso nella conversione di gestori pubblici scettici nella sua adozione. Poi ho continuato a indagare la letteratura attuale per capire quali sono la valutazione
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Descrizione: tesi finale magistrale Paolo Barzaghi
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