Nowadays world is changing fastly, in particular after the spread of COVID-19 in 2020, and customers expect shorter and more challenging delivery dates. In such environment companies need to re-shape themselves in order to keep up with times. In this regard, more and more companies are developing a continuos improvement culture and are implementing the principles coming from Lean philosophy. Being able to accurately predict the lead time and to understand the causes that generate its variability is a key to guarantee customers satisfaction and increase the competitiveness of your business. To this end, simulation is a versatile and powerful tool that can be used for different purposes, one for all the prediction of the lead time. In this thesis we want to illustrate a case study of an Italian high-end fashion company where we made a project with the objective of developing a modeling tool able to predict the lead time of three different departments. The thesis starts with an overview on the fashion industry, on the Lean philosophy, on the simulation and on the lead time. Then, a literature review regarding these themes is conducted analysing different case studies. The last part of this paper is focused on our project, it starts from the problem definition and it concludes with the results we achieved. This paper, following the A3 Thinking approach, explains deeply the methodology we used to conduct the project and to develop the simulation models.

Il mondo negli ultimi anni sta cambiando velocemente, in particolare dopo la diffusione della pandemia di COVID-19 nel 2020, e i clienti si aspettano date di consegna sempre più brevi e impegnative. Le aziende hanno perciò bisogno di riorganizzarsi per stare al passo con i tempi. A questo proposito, sempre più aziende stanno sviluppando una cultura di miglioramento continuo e stanno implementando i principi della filosofia Lean. Il primo passo per garantire la soddisfazione dei clienti e aumentare la competitività dell’azienda è quello di essere in grado di prevedere con precisione i tempi di consegna e comprendere le cause che ne generano la variabilità. A questo fine, la simulazione è uno strumento versatile e potente che può essere applicato in diverse aree di mercato e per diversi scopi, uno su tutti la previsione del lead time. In questa tesi vogliamo illustrare un caso studio di un'azienda italiana di alta moda in cui abbiamo realizzato un progetto con l'obiettivo di sviluppare uno strumento in grado di prevedere i tempi di consegna di tre diversi reparti produtttivi. La tesi inizia con un’introduzione all’industria della moda, ai principi Lean, al lead time e alla simulazione. Successivamente è presente un'analisi della letteratura che ci ha permesso di approfondire i concetti teorici e le applicazioni, tramite l'analisi di casi studio, sull'uso delle metodologie Lean nell'industria del fashion e in particolar modo sui concetti di Lead Time e simulazione. In linea con le esigenze del mercato, la parte finale della tesi è incentrata invece sul nostro caso studio che verte nel condurre un progetto di miglioramento continuo tramite l'utilizzo dell'approccio A3 thinking, uno strumento strutturato di problem solving.

An application of discrete-event simulation for lead time prediction in the fashion industry : a case study of an Italian textile company

Renda, Matteo;Grassi, Mattia
2020/2021

Abstract

Nowadays world is changing fastly, in particular after the spread of COVID-19 in 2020, and customers expect shorter and more challenging delivery dates. In such environment companies need to re-shape themselves in order to keep up with times. In this regard, more and more companies are developing a continuos improvement culture and are implementing the principles coming from Lean philosophy. Being able to accurately predict the lead time and to understand the causes that generate its variability is a key to guarantee customers satisfaction and increase the competitiveness of your business. To this end, simulation is a versatile and powerful tool that can be used for different purposes, one for all the prediction of the lead time. In this thesis we want to illustrate a case study of an Italian high-end fashion company where we made a project with the objective of developing a modeling tool able to predict the lead time of three different departments. The thesis starts with an overview on the fashion industry, on the Lean philosophy, on the simulation and on the lead time. Then, a literature review regarding these themes is conducted analysing different case studies. The last part of this paper is focused on our project, it starts from the problem definition and it concludes with the results we achieved. This paper, following the A3 Thinking approach, explains deeply the methodology we used to conduct the project and to develop the simulation models.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
7-ott-2021
2020/2021
Il mondo negli ultimi anni sta cambiando velocemente, in particolare dopo la diffusione della pandemia di COVID-19 nel 2020, e i clienti si aspettano date di consegna sempre più brevi e impegnative. Le aziende hanno perciò bisogno di riorganizzarsi per stare al passo con i tempi. A questo proposito, sempre più aziende stanno sviluppando una cultura di miglioramento continuo e stanno implementando i principi della filosofia Lean. Il primo passo per garantire la soddisfazione dei clienti e aumentare la competitività dell’azienda è quello di essere in grado di prevedere con precisione i tempi di consegna e comprendere le cause che ne generano la variabilità. A questo fine, la simulazione è uno strumento versatile e potente che può essere applicato in diverse aree di mercato e per diversi scopi, uno su tutti la previsione del lead time. In questa tesi vogliamo illustrare un caso studio di un'azienda italiana di alta moda in cui abbiamo realizzato un progetto con l'obiettivo di sviluppare uno strumento in grado di prevedere i tempi di consegna di tre diversi reparti produtttivi. La tesi inizia con un’introduzione all’industria della moda, ai principi Lean, al lead time e alla simulazione. Successivamente è presente un'analisi della letteratura che ci ha permesso di approfondire i concetti teorici e le applicazioni, tramite l'analisi di casi studio, sull'uso delle metodologie Lean nell'industria del fashion e in particolar modo sui concetti di Lead Time e simulazione. In linea con le esigenze del mercato, la parte finale della tesi è incentrata invece sul nostro caso studio che verte nel condurre un progetto di miglioramento continuo tramite l'utilizzo dell'approccio A3 thinking, uno strumento strutturato di problem solving.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/179535