This report aims at describing the project activities performed in Technoprobe S.p.A., an ETO company leader in semiconductor and micro-electronics industry. The project goal was the definition and implementation of a model to evaluate the manufacturing costs and the related profitability of each ID-project. To develop the work, the team followed the A3 methodology. Therefore, it has been necessary to identify the problem, related to the lack of knowledge about the product profitability, and the reasons why the company wanted to solve it. After this study and the subsequent analysis of the “as-is” situation, it has been possible to define two targets through which help the firm in solving the problem. Focusing on the first target, “must have” goal, the team defined the working logic of an analytical model, then implemented in the company, able to evaluate the costs necessary for the execution of the production activities associating to each of them a parameter called “tariff”. Moreover, the team also worked to detect problems that may affect the correct functioning of the model proposing possible solutions with a long-term horizon. Moving on the second target, “nice to have” goal, the team has been able, by linking data coming from different sources, to obtain the information about the gross profit generated by each ID-project investigated and the related contribution margin. In addition to the high level of accuracy ensured for both the targets, the greatest feature of the model is that it can be used not only for historical analysis, but also for forecasting purposes.

Il presente report ha l’obiettivo di descrivere le attività progettuali svolte presso Technoprobe S.p.A., un’azienda ETO leader nel settore dei semiconduttori e microelettronica. Il progetto ha avuto la finalità di definire ed implementare un modello in grado di calcolare i costi di produzione e la relativa profittabilità di ogni ID-project. Per sviluppare il lavoro, il team ha seguito la logica della metodologia A3. Dunque, è stato necessario identificare il problema, relativo alla poca conoscenza riguardo la profittabilità dei prodotti, e le ragioni per cui l’azienda volesse risolverlo. Concluso questo studio e la successiva analisi della situazione iniziale, è stato possibile definire due obiettivi attraverso cui aiutare l’azienda a risolvere il problema. Analizzando il primo target, denominato “must have” goal, il team ha definito una logica di funzionamento per un modello analitico, poi implementato in azienda, capace di calcolare i costi necessari all’esecuzione delle attività produttive associando ad ognuna di esse un parametro chiamato “tariffa”. Inoltre, il team ha anche lavorato per identificare problemi che possano influenzare il corretto funzionamento del modello proponendo possibili soluzioni con una prospettiva del lungo periodo. Concentrandosi sul secondo target, “nice to have” goal, il team, mettendo in relazione dati provenienti da diverse fonti, è stato in grado di ottenere l’informazione riguardante il profitto lordo generato da ogni ID-project analizzato e il rispettivo margine di contribuzione. In aggiunta al buon livello di accuratezza assicurato per entrambi i target, la grande caratteristica del modello è che può essere usato non solo per analisi storiche, ma anche per scopi di previsione.

Development of a model to evaluate product profitability

Delcarro, Daniele;KALIVELA, VENKATA RAMANA
2020/2021

Abstract

This report aims at describing the project activities performed in Technoprobe S.p.A., an ETO company leader in semiconductor and micro-electronics industry. The project goal was the definition and implementation of a model to evaluate the manufacturing costs and the related profitability of each ID-project. To develop the work, the team followed the A3 methodology. Therefore, it has been necessary to identify the problem, related to the lack of knowledge about the product profitability, and the reasons why the company wanted to solve it. After this study and the subsequent analysis of the “as-is” situation, it has been possible to define two targets through which help the firm in solving the problem. Focusing on the first target, “must have” goal, the team defined the working logic of an analytical model, then implemented in the company, able to evaluate the costs necessary for the execution of the production activities associating to each of them a parameter called “tariff”. Moreover, the team also worked to detect problems that may affect the correct functioning of the model proposing possible solutions with a long-term horizon. Moving on the second target, “nice to have” goal, the team has been able, by linking data coming from different sources, to obtain the information about the gross profit generated by each ID-project investigated and the related contribution margin. In addition to the high level of accuracy ensured for both the targets, the greatest feature of the model is that it can be used not only for historical analysis, but also for forecasting purposes.
KASSEM, BASSEL
DI FULVIO, LORENZO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
7-ott-2021
2020/2021
Il presente report ha l’obiettivo di descrivere le attività progettuali svolte presso Technoprobe S.p.A., un’azienda ETO leader nel settore dei semiconduttori e microelettronica. Il progetto ha avuto la finalità di definire ed implementare un modello in grado di calcolare i costi di produzione e la relativa profittabilità di ogni ID-project. Per sviluppare il lavoro, il team ha seguito la logica della metodologia A3. Dunque, è stato necessario identificare il problema, relativo alla poca conoscenza riguardo la profittabilità dei prodotti, e le ragioni per cui l’azienda volesse risolverlo. Concluso questo studio e la successiva analisi della situazione iniziale, è stato possibile definire due obiettivi attraverso cui aiutare l’azienda a risolvere il problema. Analizzando il primo target, denominato “must have” goal, il team ha definito una logica di funzionamento per un modello analitico, poi implementato in azienda, capace di calcolare i costi necessari all’esecuzione delle attività produttive associando ad ognuna di esse un parametro chiamato “tariffa”. Inoltre, il team ha anche lavorato per identificare problemi che possano influenzare il corretto funzionamento del modello proponendo possibili soluzioni con una prospettiva del lungo periodo. Concentrandosi sul secondo target, “nice to have” goal, il team, mettendo in relazione dati provenienti da diverse fonti, è stato in grado di ottenere l’informazione riguardante il profitto lordo generato da ogni ID-project analizzato e il rispettivo margine di contribuzione. In aggiunta al buon livello di accuratezza assicurato per entrambi i target, la grande caratteristica del modello è che può essere usato non solo per analisi storiche, ma anche per scopi di previsione.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/179638