Early child education and care services are increasingly requested by families, because they are not only tools for reconciling family and work (necessary in relation to increased famale employment), but increasingly they have the function of supporting the educational processes of the youngest (more and more required in the current knowledge economies). In order to develop high-quality services, child friendly environments are needed. Welcoming, comfortable, safe and stimulating spaces, at the same time characterized by a domestic dimension and a community dimension, which play an important role in the development of child who, within these structures, forms and creates its first interpersonal relationships. Services where not only children are taken care of, but real development environments in which every place of furniture, every material plays an important role for the child to learn, make new experiences, grow and become independent.
I servizi all’infanzia sono oggi più che mai un servizio richiesto dalle famiglie in quanto strumenti di conciliazione famiglia- avoro, in relazione all’aumento della partecipazione femminile al mercato del lavoro e alla minore disponibilità di cura dentro alle famiglie, ma hanno anche per il loro ruolo di supporto nei processi educativi dei più piccoli, sempre più necessario nell’economia della conoscenza. Per realizzare servizi ad alta qualità sono necessari ambienti adatti ai bambini. Spazi accoglienti, confortevoli, sicuri e stimolanti, allo stesso tempo caratterizzati da una dimensione domestica e da una dimensione comunitaria, che rivestono un ruolo importante nello sviluppo del bambino che all’interno di queste strutture si forma e crea le sue prime relazioni interpersonali Servizi che non si occupino solo dell’accudimento dei bambini ma che siano veri e propri ambienti di sviluppo in cui ogni arredo, ogni materiale presente riveste l’importante compito di interlocutore attraverso cui il bambino apprende, fa esperienze nuove, cresce e diventa autonomo.
Servizi educativi per l'infanzia : l'importanza della dimensione spaziale come supporto ai processi di apprendimento per i bambini tra 0 e 2 anni
RAGAZZONI, MARA
2020/2021
Abstract
Early child education and care services are increasingly requested by families, because they are not only tools for reconciling family and work (necessary in relation to increased famale employment), but increasingly they have the function of supporting the educational processes of the youngest (more and more required in the current knowledge economies). In order to develop high-quality services, child friendly environments are needed. Welcoming, comfortable, safe and stimulating spaces, at the same time characterized by a domestic dimension and a community dimension, which play an important role in the development of child who, within these structures, forms and creates its first interpersonal relationships. Services where not only children are taken care of, but real development environments in which every place of furniture, every material plays an important role for the child to learn, make new experiences, grow and become independent.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2021_10_Ragazzoni.pdf
solo utenti autorizzati dal 14/09/2022
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
9.7 MB
Formato
Adobe PDF
|
9.7 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/179712