The aim of the thesis work deals with the search of a valid alternative to the oleodynamic pistons used in a truck mixer of the “C.I.F.A.” group, for pumping the concrete. The electric cylinder is the option analysed in the thesis. Ball screw is the principal component of the electric solution, in order to satisfy the main requirements. Two possible alternatives, regarding the arrangement of the motor-ballscrew configuration, are showed and the selection of one of them will be carried out. Many catalogues were studied for the selection of the suitable type of ballscrew, proposed by different manufacturers. NSK proposes the best one for the application under analysis. The selection of the type and the sizing of the gearmotor that matches the values of torque and speed of the ballscrew, through proper torque-speed curve, will be showed. After the individuation of the motor and ball screw type, the design of the system is carried out. The design, first, is performed with the acievement of the main physical quantities required by the system. Then geometrical considerations are taken into account. The use of SOLIDWORKS helps the design and the sharing of the results obtained. Additional improvement of the system, regarding dust protection and cooling system are introduced.
L’ obiettivo del lavoro di tesi riguarda la ricerca di una valida alternativa ai pistoni oleodinamici, usati nella betoniera del grupppo “C.I.F.A”, per il pompaggio del calcestruzzo. Il cilindro elettrico è l’alternativa analizzata nel lavoro di tesi. La vite a ricircolo di sfere è il principale componente della soluzione elettrica, allo scopo di soddisfare gli scopi principali. Due possibili alternative, riguardanti la disposizione del motore e delle viti a ricircolo di sfere, sono illustrate e la selezione di una delle due sarà intrapresa. Diversi cataloghi di differenti produttori sono stati presi in considerazione per la selezione del tipo di vite a ricircolo di sfere. NSK propone il migliore tipo per l’applicazione della betoniera. La selezione del tipo e il dimensionamento del motore che fornisce i valori di coppia e velocità richiesti dalla vite a ricircolo, tramite l’uso di curve coppi-velocità, sarà effettuato. Dopo l’individuazione del motore a del tipo di vite a ricircolo, il design del sistema è affrontato. Il primo step del design consiste nel raggiungimento dei valori di natura fisica richiesti dal sistema. Dopo, considerazioni geometriche sono prese in considerazione. L’uso di SOLIDWORKS aiuta il design e la condivisione dei risultati ottenuti. Miglioramenti finali del sistema, riguardanti la protezione da polvere e sistema di raffreddamento sono introdotti.
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https://hdl.handle.net/10589/179759