Tourism is one of the dominant industries in the Italian socio-economic landscape. The changes it is going through, further accelerated by the pandemic, require a change in the tourist offer and a new type of destination promotion. What role does the communication designer play in this ever-evolving context? I initially assumed I could assist the Destination Management Organization in understanding new trends and improving its communication strategies. After having studied the development phases of a tourist destination, the different management strategies that help to handle its complexity and the role acquired by the tourist in this ever-evolving context, I decided to apply this theoretical knowledge to the Fassa Valley, a destination that shares its characteristics, composition and needs with many other Italian districts and is therefore presented as a case study. After carrying out qualitative interviews with several key entrepreneurs in the area I realized that the main demand of the destination was not related to its promotion. It has to do with an unsuccessful stakeholder management strategy. I therefore investigated the dynamics underlying stakeholder collaboration and the key practices comprised in stakeholder engagement. In collaboration with Fassa Valley’s Azienda per il Turismo, that serves as Destination Management Organization, I have designed a strategic project aimed at responding to a destination’s systemic needs and that translates into a highly adaptable and replicable workshop.
Il settore turistico è una delle industrie dominanti nel panorama socio-economico italiano e i cambiamenti che sta attraversando, ulteriormente accelerati dalla pandemia, obbligano a un ripensamento dell’offerta turistica e a un nuovo tipo di promozione del territorio. Che ruolo ricopre il designer della comunicazione in questo contesto in evoluzione? Ho inizialmente ipotizzato che potesse fornire assistenza nell’assimilare le nuove tendenze turistiche e migliorare la comunicazione indirizzata al viaggiatore. Dopo aver approfondito le fasi di sviluppo di una destinazione turistica, le diverse modalità che permettono di gestirne la complessità e il ruolo assunto dal turista in questo contesto ho deciso di applicare queste conoscenze teoriche al caso Val di Fassa, destinazione che condivide caratteristiche, composizione e bisogni con numerose altre località italiane. Grazie a una ricerca sul campo portata avanti per mezzo di interviste qualitative a diversi imprenditori chiave del territorio è però emerso che le principali necessità della destinazione non fossero di carattere promozionale, ma da imputare a una poco efficace gestione dei diversi stakeholder presenti sul territorio. Sono state quindi approfondite le dinamiche che sottendono la collaborazione fra stakeholder, prestando particolare attenzione allo stakeholder engagement e alle pratiche che questo racchiude. In collaborazione con l’Azienda per il Turismo della Val di Fassa, che ricopre il ruolo di Destination Management Organization, ho provveduto a sviluppare un progetto strategico volto a rispondere a esigenze sistemiche che si traduce in un workshop altamente scalabile e ripetibile.
Comunicazione e territorio. Il ruolo del design nella trasformazione dell'offerta turistica e nella facilitazione della relazione tra gli stakeholder
Venturis, Giulia
2020/2021
Abstract
Tourism is one of the dominant industries in the Italian socio-economic landscape. The changes it is going through, further accelerated by the pandemic, require a change in the tourist offer and a new type of destination promotion. What role does the communication designer play in this ever-evolving context? I initially assumed I could assist the Destination Management Organization in understanding new trends and improving its communication strategies. After having studied the development phases of a tourist destination, the different management strategies that help to handle its complexity and the role acquired by the tourist in this ever-evolving context, I decided to apply this theoretical knowledge to the Fassa Valley, a destination that shares its characteristics, composition and needs with many other Italian districts and is therefore presented as a case study. After carrying out qualitative interviews with several key entrepreneurs in the area I realized that the main demand of the destination was not related to its promotion. It has to do with an unsuccessful stakeholder management strategy. I therefore investigated the dynamics underlying stakeholder collaboration and the key practices comprised in stakeholder engagement. In collaboration with Fassa Valley’s Azienda per il Turismo, that serves as Destination Management Organization, I have designed a strategic project aimed at responding to a destination’s systemic needs and that translates into a highly adaptable and replicable workshop.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/179971