This dissertation deals with the problem of analyzing commuting by car which take place during the day in Lombardy for work and study reasons. The work does not have the pure aim of predicting the number of people who move daily but takes into consideration different models comparing the results, proposing improvements offering a new way to understand which ones to use in different situations. Moreover, the thesis shows how a so complex phenomena such as everyday mobility can be captured, at regional level, through easily available quantities providing us, at least, the correct trend of how commuting flows are distributed within the territory.
In questo lavoro viene affrontato il problema di esaminare gli spostamenti di pendolari in automobile che avvengono durante la giornata in Lombardia per ragioni di lavoro e di studio. Il lavoro non ha il puro scopo di predirre il numero di persone che si spostano quotidianamente ma prende in considerazione diversi modelli con l'obiettivo di confrontarne i risultati, proporre dei miglioramenti e aiutare a comprendere quali utilizzare in molteplici situazioni. In aggiunta la tesi mostra come un fenomeno di cosi` complesso al modo della mobilita` di tutti i giorni possa essere catturato su scala regionale tramite l'utilizzo di quantita` comodamente reperibili, fornendoci un andamento quantomeno corretto di come sono distribuiti i flussi di pendolari all'interno del territorio.
A statistical analysis of human mobility due to commuting for work or study in Lombardia
BASILICO, DAVIDE
2020/2021
Abstract
This dissertation deals with the problem of analyzing commuting by car which take place during the day in Lombardy for work and study reasons. The work does not have the pure aim of predicting the number of people who move daily but takes into consideration different models comparing the results, proposing improvements offering a new way to understand which ones to use in different situations. Moreover, the thesis shows how a so complex phenomena such as everyday mobility can be captured, at regional level, through easily available quantities providing us, at least, the correct trend of how commuting flows are distributed within the territory.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
thesis_BASILICO.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Dimensione
28.86 MB
Formato
Adobe PDF
|
28.86 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/180197