This dissertation aims to contribute to the definition of adaptation measures of luxury companies’ supply chains and business models to cope effectively with Covid-19 pandemic, highlighting the existent relationships between the measures taken on the two streams. The entire contribution focuses on the role that resilience and flexibility play within companies to overcome increasingly frequent disruptive events, and on the analysis of the possibilities of improving them. The project consists of a first introductory phase, in which the context and the reasons that led to the choice of the topic are presented. The Literature Background firstly presents the topic of supply chain and business model, deepening the role of risk management and resilience for companies in today’s uncertain environment, and ends with a detailed focus on the luxury industry, its features, and peculiarities, with a look at the new trends emerging within this market. The work proceeds with the mapping of a Theoretical Framework encompassing the supply chain and business model adaptation measures that could allow luxury companies to effectively cope with Covid-19 disruption. Subsequently, extensive on-field research is carried out with interviews to sector experts and luxury companies’ managers from both international and national spheres. The aim is to obtain direct contributions useful for clarifying the strategies behind the overcoming of the Covid-19 crisis by luxury companies through the adaptation of the supply chain and the business model, and the relationship between the latter. The results of this work offer clear guidance for managers of a current or a future crisis, pushing them to work on improving resilience through three main elements, visibility, cooperation, and multi-channel, further helped by the application of digital technologies. Moreover, it highlights the interconnection and interdependence between supply chain innovations and business model innovations, and the importance of ensuring alignment of these, especially to create and deliver value in an industry as exclusive as the luxury one.

Questa Tesi si pone l’obiettivo di contribuire alla definizione di misure di adattamento della supply chain e del modello di business da parte delle aziende di lusso per far fronte efficacemente alla pandemia da Covid-19, evidenziando le relazioni esistenti tra le misure adottate sui due fronti. L'intero contributo è incentrato sul ruolo della resilienza e della flessibilità all'interno delle compagnie per superare eventi dirompenti sempre più frequenti, e sull'analisi delle possibilità di miglioramento di queste. Il progetto si compone di una prima fase introduttiva in cui viene presentato il contesto e i motivi che hanno portato alla scelta del tema. L’analisi bibliografica presenta innanzitutto il tema della supply chain e del modello di business, approfondendo il ruolo della gestione del rischio e della resilienza per le aziende nell' odierno ambiente incerto, e termina con un focus dettagliato sull'industria del lusso, le sue caratteristiche e peculiarità, con uno sguardo alle nuove tendenze emergenti. Il lavoro procede con la mappatura di un modello teorico che comprende le misure di adattamento della supply chain e del modello di business che potrebbero consentire alle aziende di lusso di superare efficacemente la crisi. Successivamente viene svolta un'ampia ricerca sul campo con interviste ad esperti del settore e manager, sia in ambito internazionale che nazionale, per ottenere contributi diretti utili a chiarire le strategie alla base del superamento della crisi da Covid-19 delle aziende di lusso attraverso l'adeguamento della filiera e del modello di business, e il rapporto tra questi ultimi. I risultati di questo lavoro offrono una guida chiara per i manager della crisi attuale o di una futura, spingendoli a lavorare sul miglioramento della resilienza attraverso tre elementi principali, visibilità, cooperazione e multicanalità, grazie anche alle tecnologie digitali. Inoltre, la tesi evidenzia l'interconnessione e l'interdipendenza tra le innovazioni sulla supply chain e quelle sul modello di business, e l'importanza di garantire allineamento tra queste, specialmente per creare e fornire valore in un settore esclusivo come quello del lusso.

Supply chains and business models in the Covid-19 era : lessons learnt and perspectives in the luxury industry

Criscuolo, Rosa
2020/2021

Abstract

This dissertation aims to contribute to the definition of adaptation measures of luxury companies’ supply chains and business models to cope effectively with Covid-19 pandemic, highlighting the existent relationships between the measures taken on the two streams. The entire contribution focuses on the role that resilience and flexibility play within companies to overcome increasingly frequent disruptive events, and on the analysis of the possibilities of improving them. The project consists of a first introductory phase, in which the context and the reasons that led to the choice of the topic are presented. The Literature Background firstly presents the topic of supply chain and business model, deepening the role of risk management and resilience for companies in today’s uncertain environment, and ends with a detailed focus on the luxury industry, its features, and peculiarities, with a look at the new trends emerging within this market. The work proceeds with the mapping of a Theoretical Framework encompassing the supply chain and business model adaptation measures that could allow luxury companies to effectively cope with Covid-19 disruption. Subsequently, extensive on-field research is carried out with interviews to sector experts and luxury companies’ managers from both international and national spheres. The aim is to obtain direct contributions useful for clarifying the strategies behind the overcoming of the Covid-19 crisis by luxury companies through the adaptation of the supply chain and the business model, and the relationship between the latter. The results of this work offer clear guidance for managers of a current or a future crisis, pushing them to work on improving resilience through three main elements, visibility, cooperation, and multi-channel, further helped by the application of digital technologies. Moreover, it highlights the interconnection and interdependence between supply chain innovations and business model innovations, and the importance of ensuring alignment of these, especially to create and deliver value in an industry as exclusive as the luxury one.
ABDELKAFI, NIZAR
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2021
2020/2021
Questa Tesi si pone l’obiettivo di contribuire alla definizione di misure di adattamento della supply chain e del modello di business da parte delle aziende di lusso per far fronte efficacemente alla pandemia da Covid-19, evidenziando le relazioni esistenti tra le misure adottate sui due fronti. L'intero contributo è incentrato sul ruolo della resilienza e della flessibilità all'interno delle compagnie per superare eventi dirompenti sempre più frequenti, e sull'analisi delle possibilità di miglioramento di queste. Il progetto si compone di una prima fase introduttiva in cui viene presentato il contesto e i motivi che hanno portato alla scelta del tema. L’analisi bibliografica presenta innanzitutto il tema della supply chain e del modello di business, approfondendo il ruolo della gestione del rischio e della resilienza per le aziende nell' odierno ambiente incerto, e termina con un focus dettagliato sull'industria del lusso, le sue caratteristiche e peculiarità, con uno sguardo alle nuove tendenze emergenti. Il lavoro procede con la mappatura di un modello teorico che comprende le misure di adattamento della supply chain e del modello di business che potrebbero consentire alle aziende di lusso di superare efficacemente la crisi. Successivamente viene svolta un'ampia ricerca sul campo con interviste ad esperti del settore e manager, sia in ambito internazionale che nazionale, per ottenere contributi diretti utili a chiarire le strategie alla base del superamento della crisi da Covid-19 delle aziende di lusso attraverso l'adeguamento della filiera e del modello di business, e il rapporto tra questi ultimi. I risultati di questo lavoro offrono una guida chiara per i manager della crisi attuale o di una futura, spingendoli a lavorare sul miglioramento della resilienza attraverso tre elementi principali, visibilità, cooperazione e multicanalità, grazie anche alle tecnologie digitali. Inoltre, la tesi evidenzia l'interconnessione e l'interdipendenza tra le innovazioni sulla supply chain e quelle sul modello di business, e l'importanza di garantire allineamento tra queste, specialmente per creare e fornire valore in un settore esclusivo come quello del lusso.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/181604