In the world of mobility, digitalization is finding fertile ground for its development. Digital Services are a particular case of interest. Developed by components and vehicles manufacturers, these services focus on the activities of public mobility operators, national safety authorities, and maintenance subcontractors. The services’ objective is to support operators in managing their assets, providing services based on skills, experience, and know-how developed over the years, and improving availability, reliability, and safety parameters. Maintenance aspects are of primary importance, but secondary ones such as spare parts management, remote technical support, fleet monitoring play an essential role in achieving the efficiency goals set. In this context, digitization and digital tools are seen as vectors and enablers of "servitization" models. They enable the transition from the sale of products to the provision of services, creating added value for customers and new revenues stream for the provider. This topic has always been much debated over the years, but thanks to the digital technologies developed and the concerns in the potential of the services, the first solutions begin to appear. The benefits generated not only are aimed at public transport operators, with a reduction in operating costs, but are indirectly reflected in the passengers’ daily lives, ensuring punctuality, safety, sustainable, and economically competitive public transport systems. This project focuses on presenting the topic to the unfamiliars, given the little existing documentation, providing a market and technical analysis on the feasibility of such solutions. The work is mainly divided into three sections: market analysis to identify challenges, opportunities, and needs; evaluation of emerging digital technologies to support innovation processes; and finally, presentation of an innovative use case from the industrial world, to understand at first hand what are the objectives.

Nel mondo della mobilità, la digitalizzazione sta trovando terreno fertile per il suo sviluppo. Un caso di particolare interesse sono i Servizi Digitali, sviluppati dai costruttori di veicoli e componenti. Questi servizi sono rivolti agli operatori della mobilità, agenzie di controllo per la sicurezza, ed infine alle aziende subappaltatrici. L’obbiettivo è di supportare il cliente nella gestione dei propri assets, fornendo servizi basati sulle competenze ed esperienze maturate negli anni e migliorando parametri come la disponibilità, affidabilità e sicurezza. Gli aspetti manutentivi sono di primaria importanza, ma quelli secondari come la gestione dei componenti di ricambio, supporto tecnico da remoto, monitoraggio delle flotte, giocano un ruolo essenziale nel raggiungimento degli obiettivi di efficienza prefissati. La digitalizzazione e gli strumenti digitali, in questo contesto vanno ad inserirsi come canali e facilitatori dei modelli di “servitizzazione”. Ovvero, favorendo il passaggio dalla vendita di prodotti alla fornitura di servizi creando maggior valore per il cliente, e nuovi profitti per i fornitori. Negli anni questo tema è sempre stato molto dibattuto, ma grazie alle tecnologie digitali sviluppate, e l’interesse verso il potenziale di questi servizi, si cominciano a vedere le prime soluzioni. I benefici generati non sono solo rivolti agli operatori del trasporto pubblico, con una riduzione dei costi operativi, ma sono indirettamente riflessi nella vita quotidiani dei passeggeri, garantendo un trasporto pubblico puntuale, sicuro, sostenibile, e competitivo dal punto di vista economico. Questo lavoro si focalizza, prima di tutto, nel presentare l’argomento a chi non ha familiarità, data la poca documentazione esistente, ma anche a fornire un’analisi tecnica e di mercato sulla loro fattibilità. Il lavoro svolto si divide principalmente in tre fasi: analisi di mercato per l’identificazione delle sfide, opportunità, e requisiti; valutazione delle tecnologie digitali emergenti per supportare i processi di innovazione; ed infine la presentazione di un caso d’uso innovativo proveniente dal mondo industriale, per capire con mano quali sono gli obiettivi.

Digital services. Study of market needs and benchmarks of digital technologies to support public mobility in Europe

Cesaroni, Davide
2020/2021

Abstract

In the world of mobility, digitalization is finding fertile ground for its development. Digital Services are a particular case of interest. Developed by components and vehicles manufacturers, these services focus on the activities of public mobility operators, national safety authorities, and maintenance subcontractors. The services’ objective is to support operators in managing their assets, providing services based on skills, experience, and know-how developed over the years, and improving availability, reliability, and safety parameters. Maintenance aspects are of primary importance, but secondary ones such as spare parts management, remote technical support, fleet monitoring play an essential role in achieving the efficiency goals set. In this context, digitization and digital tools are seen as vectors and enablers of "servitization" models. They enable the transition from the sale of products to the provision of services, creating added value for customers and new revenues stream for the provider. This topic has always been much debated over the years, but thanks to the digital technologies developed and the concerns in the potential of the services, the first solutions begin to appear. The benefits generated not only are aimed at public transport operators, with a reduction in operating costs, but are indirectly reflected in the passengers’ daily lives, ensuring punctuality, safety, sustainable, and economically competitive public transport systems. This project focuses on presenting the topic to the unfamiliars, given the little existing documentation, providing a market and technical analysis on the feasibility of such solutions. The work is mainly divided into three sections: market analysis to identify challenges, opportunities, and needs; evaluation of emerging digital technologies to support innovation processes; and finally, presentation of an innovative use case from the industrial world, to understand at first hand what are the objectives.
BARRUFET BORRELL, CARLOTA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2021
2020/2021
Nel mondo della mobilità, la digitalizzazione sta trovando terreno fertile per il suo sviluppo. Un caso di particolare interesse sono i Servizi Digitali, sviluppati dai costruttori di veicoli e componenti. Questi servizi sono rivolti agli operatori della mobilità, agenzie di controllo per la sicurezza, ed infine alle aziende subappaltatrici. L’obbiettivo è di supportare il cliente nella gestione dei propri assets, fornendo servizi basati sulle competenze ed esperienze maturate negli anni e migliorando parametri come la disponibilità, affidabilità e sicurezza. Gli aspetti manutentivi sono di primaria importanza, ma quelli secondari come la gestione dei componenti di ricambio, supporto tecnico da remoto, monitoraggio delle flotte, giocano un ruolo essenziale nel raggiungimento degli obiettivi di efficienza prefissati. La digitalizzazione e gli strumenti digitali, in questo contesto vanno ad inserirsi come canali e facilitatori dei modelli di “servitizzazione”. Ovvero, favorendo il passaggio dalla vendita di prodotti alla fornitura di servizi creando maggior valore per il cliente, e nuovi profitti per i fornitori. Negli anni questo tema è sempre stato molto dibattuto, ma grazie alle tecnologie digitali sviluppate, e l’interesse verso il potenziale di questi servizi, si cominciano a vedere le prime soluzioni. I benefici generati non sono solo rivolti agli operatori del trasporto pubblico, con una riduzione dei costi operativi, ma sono indirettamente riflessi nella vita quotidiani dei passeggeri, garantendo un trasporto pubblico puntuale, sicuro, sostenibile, e competitivo dal punto di vista economico. Questo lavoro si focalizza, prima di tutto, nel presentare l’argomento a chi non ha familiarità, data la poca documentazione esistente, ma anche a fornire un’analisi tecnica e di mercato sulla loro fattibilità. Il lavoro svolto si divide principalmente in tre fasi: analisi di mercato per l’identificazione delle sfide, opportunità, e requisiti; valutazione delle tecnologie digitali emergenti per supportare i processi di innovazione; ed infine la presentazione di un caso d’uso innovativo proveniente dal mondo industriale, per capire con mano quali sono gli obiettivi.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/181692