With an increasing international exposure, Italian main cities such Milan and Rome face the opportunity to enjoy initiatives of urban regeneration, requalification and adaptation to new environmental needs offered by worldwide- spread tenders like Reinventing Cities. Promoted by C40, Reinventing Cities aims at stimulating the sustainable development of carbon-neutral and resilient cities all around the world, promoting new ideas to transform the underutilized and neglected sites of the urban space into attractive and renovated areas. Such ambitious projects involve a huge number of actors that are directly or indirectly affected: the Public Administration, with its role of contracting authority and the related responsibilities; Institutional investors, more frequently Italian SGR (Società di Gestione del Risparmio) and the foreign Asset Management Companies, whose interest towards such initiatives is growing faster, as their recent active participation in Reinventing Cities competition demonstrates. Focusing on the latter, it is possible to note that they currently constitute almost the sole actors capable of investing the huge amount of capitals required to realize such urban redevelopment projects. The present thesis moves from a series of observations regarding Reinventing Cities: is there any opportunity for the other Italian minor cities to exploit such competition? May other non-institutional actors, like private citizens, have the possibility to financially participate to the realization of their preferred projects? In addition to RE Investment Funds, what are the alternative financial tools that may be adopted? The following pages try to answer these considerations through the analysis of the investment vehicles available for investors of any type - such as ESG Funds, SICAF, RE SPAC, Green Bonds and Civic Crowdfunding - and the ways they can be readapted and reinvented in order to widen the possible applications of Reinventing Cities and the typology of investors involved.

Con un’esposizione a livello globale sempre maggiore, le principali città italiane come Milano e Roma incontrano la possibilità di partecipare a iniziative di rigenerazione urbana, riqualificazione e adattamento a nuove esigenze ambientali offerte da bandi dal respiro internazionale quali Reinventing Cities. Promossa da C40, Reinventing Cities si propone di stimolare lo sviluppo sostenibile di città resilienti e a ridotte emissioni di carbonio in tutto il mondo, promuovendo nuove idee per trasformare i siti sottoutilizzati e dismessi dello spazio urbano in aree attrattive e rinnovate. Progetti così ambiziosi coinvolgono un considerevole numero di attori che sono direttamente o indirettamente interessati: la Pubblica Amministrazione, in quanto autorità aggiudicatrice con le relative responsabilità; investitori instituzionali, e più precisamente le SGR italiane (Società di Gestione del Risparmio) e le estere Asset Management Companies, il cui interesse verso tali iniziative sta crescendo considerevolmente, come dimostra la loro recente partecipazione attiva nella competizione Reinventing Cities. Concentrandosi su questi ultimi, è possibile notare che essi costituiscono attualmente quasi gli unici attori capaci di investire i vasti capitali richiesti per realizzare simili progetti di rigenerazione urbana. La presente tesi prende le mosse da una serie di osservazioni riguardanti Reinventing Cities: esiste per le altre città italiane minori l’opportunità di sfruttare le possibilità offerte da tale competizione? È possibile per gli attori non istituzionali, quali i cittadini privati, partecipare finanziariamente alla realizzazione dei loro progetti favoriti? In aggiunta ai Fondi di Investimento Immobiliare, quali sono gli alternativi veicoli finanziari che possono essere adottati? 3 Le seguenti pagine provano a suggerire una risposta alle precedenti considerazioni attraverso l’analisi dei veicoli di investimento a disposizione dei diversi tipi di investitori – quali i fondi ESG, le SICAF, le SPAC, i Green Bond e il Civic Crowdfunding – e i modi in cui possono essere riadattati e reinventati in modo da ampliare le possibili applicazioni di Reinventing Cities e le tipologie di investitori coinvolti.

Reinventing cities and alternative financial tools. A synergy to create value

Dejean, Federica
2020/2021

Abstract

With an increasing international exposure, Italian main cities such Milan and Rome face the opportunity to enjoy initiatives of urban regeneration, requalification and adaptation to new environmental needs offered by worldwide- spread tenders like Reinventing Cities. Promoted by C40, Reinventing Cities aims at stimulating the sustainable development of carbon-neutral and resilient cities all around the world, promoting new ideas to transform the underutilized and neglected sites of the urban space into attractive and renovated areas. Such ambitious projects involve a huge number of actors that are directly or indirectly affected: the Public Administration, with its role of contracting authority and the related responsibilities; Institutional investors, more frequently Italian SGR (Società di Gestione del Risparmio) and the foreign Asset Management Companies, whose interest towards such initiatives is growing faster, as their recent active participation in Reinventing Cities competition demonstrates. Focusing on the latter, it is possible to note that they currently constitute almost the sole actors capable of investing the huge amount of capitals required to realize such urban redevelopment projects. The present thesis moves from a series of observations regarding Reinventing Cities: is there any opportunity for the other Italian minor cities to exploit such competition? May other non-institutional actors, like private citizens, have the possibility to financially participate to the realization of their preferred projects? In addition to RE Investment Funds, what are the alternative financial tools that may be adopted? The following pages try to answer these considerations through the analysis of the investment vehicles available for investors of any type - such as ESG Funds, SICAF, RE SPAC, Green Bonds and Civic Crowdfunding - and the ways they can be readapted and reinvented in order to widen the possible applications of Reinventing Cities and the typology of investors involved.
TRUPPI, TOMMASO
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
21-dic-2021
2020/2021
Con un’esposizione a livello globale sempre maggiore, le principali città italiane come Milano e Roma incontrano la possibilità di partecipare a iniziative di rigenerazione urbana, riqualificazione e adattamento a nuove esigenze ambientali offerte da bandi dal respiro internazionale quali Reinventing Cities. Promossa da C40, Reinventing Cities si propone di stimolare lo sviluppo sostenibile di città resilienti e a ridotte emissioni di carbonio in tutto il mondo, promuovendo nuove idee per trasformare i siti sottoutilizzati e dismessi dello spazio urbano in aree attrattive e rinnovate. Progetti così ambiziosi coinvolgono un considerevole numero di attori che sono direttamente o indirettamente interessati: la Pubblica Amministrazione, in quanto autorità aggiudicatrice con le relative responsabilità; investitori instituzionali, e più precisamente le SGR italiane (Società di Gestione del Risparmio) e le estere Asset Management Companies, il cui interesse verso tali iniziative sta crescendo considerevolmente, come dimostra la loro recente partecipazione attiva nella competizione Reinventing Cities. Concentrandosi su questi ultimi, è possibile notare che essi costituiscono attualmente quasi gli unici attori capaci di investire i vasti capitali richiesti per realizzare simili progetti di rigenerazione urbana. La presente tesi prende le mosse da una serie di osservazioni riguardanti Reinventing Cities: esiste per le altre città italiane minori l’opportunità di sfruttare le possibilità offerte da tale competizione? È possibile per gli attori non istituzionali, quali i cittadini privati, partecipare finanziariamente alla realizzazione dei loro progetti favoriti? In aggiunta ai Fondi di Investimento Immobiliare, quali sono gli alternativi veicoli finanziari che possono essere adottati? 3 Le seguenti pagine provano a suggerire una risposta alle precedenti considerazioni attraverso l’analisi dei veicoli di investimento a disposizione dei diversi tipi di investitori – quali i fondi ESG, le SICAF, le SPAC, i Green Bond e il Civic Crowdfunding – e i modi in cui possono essere riadattati e reinventati in modo da ampliare le possibili applicazioni di Reinventing Cities e le tipologie di investitori coinvolti.
File allegati
File Dimensione Formato  
2021_12_Dejean.pdf

accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati

Descrizione: With an increasing international exposure, Italian main cities such Milan and Rome face the opportunity to enjoy initiatives of urban regeneration, requalification and adaptation to new environmental needs offered by worldwide- spread tenders like Reinventing Cities. Promoted by C40, Reinventing Cities aims at stimulating the sustainable development of carbon-neutral and resilient cities all around the world, promoting new ideas to transform the underutilized and neglected sites of the urban space into attractive and renovated areas. Such ambitious projects involve a huge number of actors that are directly or indirectly affected: the Public Administration, with its role of contracting authority and the related responsibilities; Institutional investors, more frequently Italian SGR (Società di Gestione del Risparmio) and the foreign Asset Management Companies, whose interest towards such initiatives is growing faster, as their recent active participation in Reinventing Cities competition demonstrates. Focusing on the latter, it is possible to note that they currently constitute almost the sole actors capable of investing the huge amount of capitals required to realize such urban redevelopment projects. The present thesis moves from a series of observations regarding Reinventing Cities: is there any opportunity for the other Italian minor cities to exploit such competition? May other non-institutional actors, like private citizens, have the possibility to financially participate to the realization of their preferred projects? In addition to RE Investment Funds, what are the alternative financial tools that may be adopted? The following pages try to answer these considerations through the analysis of the investment vehicles available for investors of any type - such as ESG Funds, SICAF, RE SPAC, Green Bonds and Civic Crowdfunding - and the ways they can be readapted and reinvented in order to widen the possible applications of Reinventing Cities and the typology of investors involved.
Dimensione 35.03 MB
Formato Adobe PDF
35.03 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/181736