Sound is all around us, whether intentional or coincidental. It has the power to influence us and even form opinions of places. However, sound only becomes noise when not considered while designing, leading to noise pollution. A positive soundscape amplifies the ambience, can be truly transformative for the user, and is a step towards creating a healthier environment. As humans of the 21st century, our approach towards experiencing a place should be holistic and needs a paradigm shift. It should not be limited to a visual perception rather an immersive, interactive experience that can activate our aural senses. Cremona is a rich Italian city with a classical music identity for centuries. However, the perception of classical music has been stagnant for quite some time, and the industry seems to be struggling to thrive in modern society. In this thesis, an attempt to revolutionize this scenario is radically researched in context with CremonaFiere, an International Music fair at Cremona. Innovation is finally applied to design an informal music hub with diverse activities.

Il suono è tutto intorno a noi, intenzionale o casuale. Ha il potere di influenzarci e persino di formare opinioni sui luoghi. Tuttavia, il suono diventa rumore solo quando non viene preso in considerazione durante la progettazione, portando all'inquinamento acustico. Un paesaggio sonoro positivo amplifica l'atmosfera, può essere veramente trasformativo per l'utente ed è un passo verso la creazione di un ambiente più sano. Come esseri umani del 21° secolo, il nostro approccio all'esperienza di un luogo dovrebbe essere olistico e necessita di un cambio di paradigma. Non dovrebbe essere limitato a una percezione visiva, ma piuttosto un'esperienza immersiva e interattiva in grado di attivare i nostri sensi uditivi.

Synesthete soundscape

Mittal, Aditi
2020/2021

Abstract

Sound is all around us, whether intentional or coincidental. It has the power to influence us and even form opinions of places. However, sound only becomes noise when not considered while designing, leading to noise pollution. A positive soundscape amplifies the ambience, can be truly transformative for the user, and is a step towards creating a healthier environment. As humans of the 21st century, our approach towards experiencing a place should be holistic and needs a paradigm shift. It should not be limited to a visual perception rather an immersive, interactive experience that can activate our aural senses. Cremona is a rich Italian city with a classical music identity for centuries. However, the perception of classical music has been stagnant for quite some time, and the industry seems to be struggling to thrive in modern society. In this thesis, an attempt to revolutionize this scenario is radically researched in context with CremonaFiere, an International Music fair at Cremona. Innovation is finally applied to design an informal music hub with diverse activities.
PICCINNO, GIOVANNA
BARBARA, ANNA
MAZZINGHI, DANIELE
MORBI, CRISTINA
ZINGALES, ALICE
PELLEGRINO, GIULIA
ARC III - Scuola del Design
21-dic-2021
2020/2021
Il suono è tutto intorno a noi, intenzionale o casuale. Ha il potere di influenzarci e persino di formare opinioni sui luoghi. Tuttavia, il suono diventa rumore solo quando non viene preso in considerazione durante la progettazione, portando all'inquinamento acustico. Un paesaggio sonoro positivo amplifica l'atmosfera, può essere veramente trasformativo per l'utente ed è un passo verso la creazione di un ambiente più sano. Come esseri umani del 21° secolo, il nostro approccio all'esperienza di un luogo dovrebbe essere olistico e necessita di un cambio di paradigma. Non dovrebbe essere limitato a una percezione visiva, ma piuttosto un'esperienza immersiva e interattiva in grado di attivare i nostri sensi uditivi.
File allegati
File Dimensione Formato  
Thesis Book_Aditi.pdf

non accessibile

Descrizione: Synesthete Soundscape
Dimensione 22.85 MB
Formato Adobe PDF
22.85 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri
Presentation_Aditi.pdf

non accessibile

Descrizione: Thesis Presentation
Dimensione 30.58 MB
Formato Adobe PDF
30.58 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/181838