Funding of new venture might be sustained by different types of investors and all of them can be influenced in various ways by intrinsic characteristics of the entrepreneur which are shown during the pitch presentation. Starting from the evidence of Chen et al. (2009), analyzing the perception of entrepreneurial passion influence on VCs’ investment decision, and using Chen’s passion and preparedness’ scale valuation, the authors investigate how passion and preparedness displayed by the entrepreneurs might influence the funding decision in the context of crowdfunding. A deep dive on the different crowdfunding models is carried out with a subsequent focus on reward-based and equity-based crowdfunding, as well as a further analysis of how passion and preparedness can affect the funding decision across different industries. The focus on crowdfunding is driven by the recent increasing attention towards equity crowdfunding models, as carefully explained by Lukkarinen et al. (2016), and by the general trend on the increasing diffusion of crowdfunding as a funding model spreading quickly. This study brings new insights especially for entrepreneurs seeking funds from a crowdfunding platform. Using a sample of 300 crowdfunding campaigns held between 2016 and 2018, on Crowdcube and Seedrs (for equity crowdfunding) and Kickstarter (for reward-based crowdfunding), the research finds that passion always has a positive effect on the campaign success in the different contexts analyzed, and more specifically, passion has a stronger effect on crowdfunding success in the reward-based context as well as when preparedness is high in the equity crowdfunding model. On the other hand, even though preparedness is not statistically relevant per sé for success, it represents a pre-requirement in the equity crowdfunding model: if it is not displayed, even for high levels of passion, the investors are less willing to finance the project.

Il finanziamento di una nuova impresa potrebbe essere sostenuto da diversi tipi di investitori e tutti loro possono essere influenzati differentemente da alcune caratteristiche intrinseche dell'imprenditore che vengono mostrate durante la presentazione del pitch. Partendo dalle evidenze di Chen et al. (2009) che analizzano la percezione dell'influenza della passione imprenditoriale sulla decisione di investimento dei VC, e utilizzando le scale di valutazione della passione e della preparazione di Chen, gli autori indagano come la passione e la preparazione mostrate dagli imprenditori possano influenzare la decisione di finanziamento nel contesto del crowdfunding. Viene effettuato un approfondimento sui diversi modelli di crowdfunding con successiva attenzione sui singoli reward-based e equity crowdfunding, ed allo stesso tempo un'ulteriore analisi di come la passione e la preparazione possano influenzare la decisione di finanziamento per diversi settori. La scelta dei due modelli è guidata dalla recente crescente attenzione data all'equity crowdfunding, come spiegato da Lukkarinen et al. (2016), e dalla tendenza generale, diffusasi rapidamente, sulla crescita del crowdfunding come modello di finanziamento. Questo studio porta nuovi contributi soprattutto per gli imprenditori che cercano finanziamenti su una piattaforma di crowdfunding. Utilizzando un campione di 300 progetti svolti tra il 2016 e il 2018, prelevati sia da Crowdcube e Seedrs (per l’equity crowdfunding) che da Kickstarter (per il reward-based crowdfunding), la ricerca evidenzia che la passione ha sempre un effetto positivo sul successo della campagna nei diversi contesti analizzati e, più precisamente, la passione ha un impatto maggiore sul successo della campagna quando si tratta del modello reward-based e quando la preparazione è alta per le campagne di equity crowdfunding. D'altra parte, anche se la preparazione non è statisticamente rilevante da sola per il successo, essa rappresenta un prerequisito per il modello di equity crowdfunding: in sua assenza, anche per alti livelli di passione, l'investitore è restio a finanziare il progetto.

An empirical study of entrepreneurial passion in the crowdfunding context : an equity crowdfunding focus and a cross-industry perspective

SEMERARO, ELISABETTA;TANGORRA, FEDERICO
2020/2021

Abstract

Funding of new venture might be sustained by different types of investors and all of them can be influenced in various ways by intrinsic characteristics of the entrepreneur which are shown during the pitch presentation. Starting from the evidence of Chen et al. (2009), analyzing the perception of entrepreneurial passion influence on VCs’ investment decision, and using Chen’s passion and preparedness’ scale valuation, the authors investigate how passion and preparedness displayed by the entrepreneurs might influence the funding decision in the context of crowdfunding. A deep dive on the different crowdfunding models is carried out with a subsequent focus on reward-based and equity-based crowdfunding, as well as a further analysis of how passion and preparedness can affect the funding decision across different industries. The focus on crowdfunding is driven by the recent increasing attention towards equity crowdfunding models, as carefully explained by Lukkarinen et al. (2016), and by the general trend on the increasing diffusion of crowdfunding as a funding model spreading quickly. This study brings new insights especially for entrepreneurs seeking funds from a crowdfunding platform. Using a sample of 300 crowdfunding campaigns held between 2016 and 2018, on Crowdcube and Seedrs (for equity crowdfunding) and Kickstarter (for reward-based crowdfunding), the research finds that passion always has a positive effect on the campaign success in the different contexts analyzed, and more specifically, passion has a stronger effect on crowdfunding success in the reward-based context as well as when preparedness is high in the equity crowdfunding model. On the other hand, even though preparedness is not statistically relevant per sé for success, it represents a pre-requirement in the equity crowdfunding model: if it is not displayed, even for high levels of passion, the investors are less willing to finance the project.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2021
2020/2021
Il finanziamento di una nuova impresa potrebbe essere sostenuto da diversi tipi di investitori e tutti loro possono essere influenzati differentemente da alcune caratteristiche intrinseche dell'imprenditore che vengono mostrate durante la presentazione del pitch. Partendo dalle evidenze di Chen et al. (2009) che analizzano la percezione dell'influenza della passione imprenditoriale sulla decisione di investimento dei VC, e utilizzando le scale di valutazione della passione e della preparazione di Chen, gli autori indagano come la passione e la preparazione mostrate dagli imprenditori possano influenzare la decisione di finanziamento nel contesto del crowdfunding. Viene effettuato un approfondimento sui diversi modelli di crowdfunding con successiva attenzione sui singoli reward-based e equity crowdfunding, ed allo stesso tempo un'ulteriore analisi di come la passione e la preparazione possano influenzare la decisione di finanziamento per diversi settori. La scelta dei due modelli è guidata dalla recente crescente attenzione data all'equity crowdfunding, come spiegato da Lukkarinen et al. (2016), e dalla tendenza generale, diffusasi rapidamente, sulla crescita del crowdfunding come modello di finanziamento. Questo studio porta nuovi contributi soprattutto per gli imprenditori che cercano finanziamenti su una piattaforma di crowdfunding. Utilizzando un campione di 300 progetti svolti tra il 2016 e il 2018, prelevati sia da Crowdcube e Seedrs (per l’equity crowdfunding) che da Kickstarter (per il reward-based crowdfunding), la ricerca evidenzia che la passione ha sempre un effetto positivo sul successo della campagna nei diversi contesti analizzati e, più precisamente, la passione ha un impatto maggiore sul successo della campagna quando si tratta del modello reward-based e quando la preparazione è alta per le campagne di equity crowdfunding. D'altra parte, anche se la preparazione non è statisticamente rilevante da sola per il successo, essa rappresenta un prerequisito per il modello di equity crowdfunding: in sua assenza, anche per alti livelli di passione, l'investitore è restio a finanziare il progetto.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/181850