Innovating sports centres: strategic design for the creation of a new product-service system in the sports world The Master's thesis of the Integrated Product Design course deals with the themes of sport as an activity for the psycho-physical wellbeing of man. It underlines how sports societies, with their structures dedicated to physical activity, are currently unable to guarantee fundamental factors such as: order, quality, conviviality, differentiated and eco-sustainable offer, technology in step with the times, qualified professionals and certified structures. What the world of sport needs, from small businesses to large corporations, is a new, concrete strategy that keeps track of trends, is human centred, focused on a specific target, with the necessary technological implementations suited to the sector, and with professional figures such as designers and data analysts who propose themselves as key players at the head of this wave of revolution that will sweep the Sport Industry. This research thesis is proposed as a base composed of a toolkit, on which players in the sports industry can rely for the construction of a strategy that will allow them to resist the changes due to technology and the creation of new user needs, which over the years have distorted the previously set up. Strategic design and designers at the service of the sports industry to monetise everything that is now lost in the "game" with new technologies and trends.

Innovare i centri sportivi: il design strategico per la creazione di un nuovo sistema prodotto servizio nel mondo dello sport La tesi di Laurea Magistrale del corso di Integrated Product Design tratta i temi dello Sport in quanto attività per il benessere psico fisico dell’uomo. Sottolinea come le società, con relative strutture dedicate allo sport, non siano attualmente in grado di garantire fattori fondamentali quali: ordine, qualità, convivialità, offerta differenziata ed ecosostenibile, tecnologia al passo con i tempi, professionisti qualificati e strutture certificate. Quello di cui necessità il mondo dello sport, dalla piccola attività alla grande società, è una nuova strategia, concreta, che tenga traccia dei trend, che sia human centered, mirata su uno specifico target, con le implementazioni tecnologiche necessarie adatte al settore e con figure professionali come designer e data analyst che si propongono come attori protagonisti a capo di quest’onda di rivoluzione che investirà la Sport Industry. Questa tesi di ricerca si propone come una base composta da un toolkit, su cui i player del settore sportivo potranno appoggiarsi per la costruzione di una strategia che gli permetterà di resistere ai cambiamenti dovuti alla tecnologia e alla creazione di nuove necessità dell’utente, che negli anni hanno stravolto l’assetto precedentemente impostato. Il design strategico e i designer al servizio della Sport Industry per monetizzare tutto ciò che oggi viene perduto nella partita con le nuove tecnologie e tendenze.

Innovare i centri sportivi : il design strategico per la creazione di un nuovo sistema prodotto servizio nel mondo dello sport

Tomasello, Antonino Simone
2020/2021

Abstract

Innovating sports centres: strategic design for the creation of a new product-service system in the sports world The Master's thesis of the Integrated Product Design course deals with the themes of sport as an activity for the psycho-physical wellbeing of man. It underlines how sports societies, with their structures dedicated to physical activity, are currently unable to guarantee fundamental factors such as: order, quality, conviviality, differentiated and eco-sustainable offer, technology in step with the times, qualified professionals and certified structures. What the world of sport needs, from small businesses to large corporations, is a new, concrete strategy that keeps track of trends, is human centred, focused on a specific target, with the necessary technological implementations suited to the sector, and with professional figures such as designers and data analysts who propose themselves as key players at the head of this wave of revolution that will sweep the Sport Industry. This research thesis is proposed as a base composed of a toolkit, on which players in the sports industry can rely for the construction of a strategy that will allow them to resist the changes due to technology and the creation of new user needs, which over the years have distorted the previously set up. Strategic design and designers at the service of the sports industry to monetise everything that is now lost in the "game" with new technologies and trends.
CARELLA, GIANLUCA
ARC III - Scuola del Design
21-dic-2021
2020/2021
Innovare i centri sportivi: il design strategico per la creazione di un nuovo sistema prodotto servizio nel mondo dello sport La tesi di Laurea Magistrale del corso di Integrated Product Design tratta i temi dello Sport in quanto attività per il benessere psico fisico dell’uomo. Sottolinea come le società, con relative strutture dedicate allo sport, non siano attualmente in grado di garantire fattori fondamentali quali: ordine, qualità, convivialità, offerta differenziata ed ecosostenibile, tecnologia al passo con i tempi, professionisti qualificati e strutture certificate. Quello di cui necessità il mondo dello sport, dalla piccola attività alla grande società, è una nuova strategia, concreta, che tenga traccia dei trend, che sia human centered, mirata su uno specifico target, con le implementazioni tecnologiche necessarie adatte al settore e con figure professionali come designer e data analyst che si propongono come attori protagonisti a capo di quest’onda di rivoluzione che investirà la Sport Industry. Questa tesi di ricerca si propone come una base composta da un toolkit, su cui i player del settore sportivo potranno appoggiarsi per la costruzione di una strategia che gli permetterà di resistere ai cambiamenti dovuti alla tecnologia e alla creazione di nuove necessità dell’utente, che negli anni hanno stravolto l’assetto precedentemente impostato. Il design strategico e i designer al servizio della Sport Industry per monetizzare tutto ciò che oggi viene perduto nella partita con le nuove tecnologie e tendenze.
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