User centred design has been the dominant paradigm in product design in the last decades, and has been thus applied to every aspect of the life of people – even to the political discourse, at the intertwining of the physical and online experiences of the citizens/political actors. The goal of this thesis is to investigate a new perspective for designing political experiences revolving around the concept of participation rather than usage. In this work we define participation as a collective and ongoing gesture of exchanging and building, while usage is an isolated action of appropriating and consuming and politics could be considered as “the rules for living together”. In fact, “participatory” design initiatives have been focused on bringing stakeholders to the design table (co-creation), rather than creating products that enable participation. To do so, we analyse the “user-centric” features of past political product designs, as well as investigating the meaning of participation from a political, historical and behavioural point of view with a specific focus on digital participation in the last 40 years. Out of the research, I developed DEMO: a participatory framework for online processes of deliberation and political decision making. DEMO is also a digital platform - on which subscribers can interact to shape their own and the collective experience with mechanisms derived from live assemblies and hacking methodologies. The aim of DEMO is to investigate how design can facilitate forms of online participation through specific choices in terms of experience, interface and structure and variations of the journey of the participants. The guidelines that emerge from the research are not yet exhaustive of the newborn concept of “Participant-centred design”, but rather want to start a conversation around the need for an innovation in the design approach, different than UCD (User Centred Design) that can allow for a new breed of platforms for political participation to emerge that can better address the challenges of the future.

Lo User Centred Design è stato il paradigma dominante nel design del prodotto negli ultimi decenni, ed è stato quindi applicato ad ogni aspetto della vita delle persone - anche al discorso politico, all'intreccio delle esperienze fisiche e online dei cittadini/attori politici. L'obiettivo di questa tesi è quello di indagare una nuova prospettiva per la progettazione di esperienze politiche che ruota intorno al concetto di partecipazione piuttosto che di utilizzo. In questo lavoro definiamo la partecipazione come un gesto collettivo e continuo di scambio e costruzione, mentre l'uso è un'azione isolata di appropriazione e consumo, mentre possiamo considerare la politica come "le regole per vivere insieme". Le iniziative di design "partecipativo", infatti, si sono concentrate sul portare le parti interessate al tavolo durante la progettazione (co-creazione), piuttosto che sulla creazione di prodotti che permettano la partecipazione stessa. Per fare ciò, analizziamo le caratteristiche "user-centric" dei design di prodotti politici del passato, oltre a indagare il significato della partecipazione da un punto di vista politico, storico e comportamentale con un focus specifico sulla partecipazione digitale negli ultimi 40 anni. A partire dalla ricerca ho sviluppato DEMO: un framework partecipativo per i processi online di deliberazione e decisione politica. DEMO è anche una piattaforma digitale - nella quale gli iscritti possono interagire per modellare la propria esperienza e quella collettiva con meccanismi derivati da assemblee dal vivo e metodologie di hacking. L'obiettivo di DEMO è indagare come il design possa facilitare forme di partecipazione online attraverso scelte specifiche in termini di esperienza, interfaccia e struttura e variazioni del percorso dei partecipanti. Le linee guida che emergono dalla ricerca non sono ancora esaustive del neonato concetto di "Participant-centred design", ma vogliono piuttosto avviare una conversazione intorno alla necessità di un'innovazione nell'approccio progettuale, diversa dall'UCD (User Centred Design) che possa permettere l'emergere di una nuova generazione di piattaforme per la partecipazione politica che possano aiutare ad affrontare meglio le sfide del futuro.

DEMO : a design experiment on forms of online political participation

Riti, Anna
2020/2021

Abstract

User centred design has been the dominant paradigm in product design in the last decades, and has been thus applied to every aspect of the life of people – even to the political discourse, at the intertwining of the physical and online experiences of the citizens/political actors. The goal of this thesis is to investigate a new perspective for designing political experiences revolving around the concept of participation rather than usage. In this work we define participation as a collective and ongoing gesture of exchanging and building, while usage is an isolated action of appropriating and consuming and politics could be considered as “the rules for living together”. In fact, “participatory” design initiatives have been focused on bringing stakeholders to the design table (co-creation), rather than creating products that enable participation. To do so, we analyse the “user-centric” features of past political product designs, as well as investigating the meaning of participation from a political, historical and behavioural point of view with a specific focus on digital participation in the last 40 years. Out of the research, I developed DEMO: a participatory framework for online processes of deliberation and political decision making. DEMO is also a digital platform - on which subscribers can interact to shape their own and the collective experience with mechanisms derived from live assemblies and hacking methodologies. The aim of DEMO is to investigate how design can facilitate forms of online participation through specific choices in terms of experience, interface and structure and variations of the journey of the participants. The guidelines that emerge from the research are not yet exhaustive of the newborn concept of “Participant-centred design”, but rather want to start a conversation around the need for an innovation in the design approach, different than UCD (User Centred Design) that can allow for a new breed of platforms for political participation to emerge that can better address the challenges of the future.
ARC III - Scuola del Design
21-dic-2021
2020/2021
Lo User Centred Design è stato il paradigma dominante nel design del prodotto negli ultimi decenni, ed è stato quindi applicato ad ogni aspetto della vita delle persone - anche al discorso politico, all'intreccio delle esperienze fisiche e online dei cittadini/attori politici. L'obiettivo di questa tesi è quello di indagare una nuova prospettiva per la progettazione di esperienze politiche che ruota intorno al concetto di partecipazione piuttosto che di utilizzo. In questo lavoro definiamo la partecipazione come un gesto collettivo e continuo di scambio e costruzione, mentre l'uso è un'azione isolata di appropriazione e consumo, mentre possiamo considerare la politica come "le regole per vivere insieme". Le iniziative di design "partecipativo", infatti, si sono concentrate sul portare le parti interessate al tavolo durante la progettazione (co-creazione), piuttosto che sulla creazione di prodotti che permettano la partecipazione stessa. Per fare ciò, analizziamo le caratteristiche "user-centric" dei design di prodotti politici del passato, oltre a indagare il significato della partecipazione da un punto di vista politico, storico e comportamentale con un focus specifico sulla partecipazione digitale negli ultimi 40 anni. A partire dalla ricerca ho sviluppato DEMO: un framework partecipativo per i processi online di deliberazione e decisione politica. DEMO è anche una piattaforma digitale - nella quale gli iscritti possono interagire per modellare la propria esperienza e quella collettiva con meccanismi derivati da assemblee dal vivo e metodologie di hacking. L'obiettivo di DEMO è indagare come il design possa facilitare forme di partecipazione online attraverso scelte specifiche in termini di esperienza, interfaccia e struttura e variazioni del percorso dei partecipanti. Le linee guida che emergono dalla ricerca non sono ancora esaustive del neonato concetto di "Participant-centred design", ma vogliono piuttosto avviare una conversazione intorno alla necessità di un'innovazione nell'approccio progettuale, diversa dall'UCD (User Centred Design) che possa permettere l'emergere di una nuova generazione di piattaforme per la partecipazione politica che possano aiutare ad affrontare meglio le sfide del futuro.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/182168