It is well known that the unsustainability of Fashion, particularly from an environmental point of view, has now reached a point of no return. Climate change and the impact that this industry has on it, have touched worrying levels in recent decades. It is therefore absolutely essential to adopt a systemic, transversal, consistent and effective change, starting directly from within the field. It is in fact the responsibility of the Fashion System’s players themselves to implement such a revolution, changing their way of thinking and embracing a more circular approach. As a Fashion Designer, close to entering the world of work, I believe it is my duty to contribute and take part in the first person to this change: it is in this awareness that lies the main reason that has guided the evolution and the writing of the entire Thesis Project. This reason consists in the willingness to research and develop a tool that can serve as a theoretical framework of support for the Fashion Designer, who intends to make the circularity of processes and sustainability of choices, the pillars of his/her creative process. The output of the research is embodied in a “Handbook of Guidelines”, a set of directives that, seeing the Biomaterials as the protagonists of a revolutionized Fashion System, incorporates them into the creative process of the Fashion Product and extrapolates design suggestions for the Fashion Designer of today and tomorrow. Investigating then Material Design Innovation methodologies, critically studying the Key Learnings emerged from this analysis, and finally replacing traditional fabrics with Biomaterials within the design process, the research proceeds to assess what are the limits and opportunities that Biomaterials would offer within a renovated Fashion Design Process, validating the observations extrapolated through a thorough mapping of Case Studies, which already see the application of these emerging materials in the Fashion industry. Subsequently, to complete the research circle, insights and considerations are drawn up to support the Fashion designer who chooses to place Biomaterials at the center of its evolution. This “Handbook of Guidelines” therefore, not only aims to stimulate the creatives of the sector to re-evaluate their way of thinking, through a new theoretical framework to design a sustainable Fashion product, but also aims to encourage new resources, which are approaching for the first time the rigid and consolidated rules of the Fashion System, to initiate virtuous changes not only from an aesthetic/creative point of view but especially in a sustainable and circular perspective, to take part in the green revolution that the Fashion industry is currently going through.

É noto a tutti che l’insostenibilità della Moda, in modo particolare da un punto di vista ambientale, ha ormai raggiunto un punto di non ritorno. Il cambiamento climatico e l’impatto che tale industria ha su di esso, negli ultimi decenni hanno toccato livelli preoccupanti. Risulta del tutto indispensabile, quindi, adottare un cambiamento di sistema, trasversale, consistente ed effettivo, che parta direttamente dall’interno del settore. É infatti responsabilità degli attori stessi del Fashion System mettere in atto tale rivoluzione, cambiando il loro modo di pensare e abbracciando un approccio più circolare. In quanto Fashion Designer, prossima all’inserimento nel mondo del lavoro, ritengo sia mio dovere contribuire e prendere parte in prima persona a tale cambiamento: è in questa consapevolezza che si cela la principale motivazione che ha guidato l’evoluzione e la stesura dell’intero Progetto di Tesi. Tale ragione consiste nella volontà di ricercare e sviluppare uno strumento che possa servire come quadro teorico di supporto al Fashion Designer, che intende fare della circolarità dei processi e della sostenibilità delle scelte, le colonne portanti del proprio processo creativo. L’output della ricerca si incarna quindi in un “Handbook of Guidelines”, ovvero una serie di linee guida che, vedendo i Biomateriali come protagonisti di un rivoluzionato Fashion System, li incorpora nel processo creativo del Prodotto Moda e ne estrapola dei suggerimenti progettuali per il Fashion Designer di oggi e di domani. Indagando quindi metodologie di Material Design Innovation, studiando criticamente i Key Learnings emersi da tale analisi, e sostituendo infine i tessuti tradizionali con i Biomateriali all’interno del processo progettuale, si procede quindi a valutare quelli che sono i limiti e le opportunità che i Biomateriali offrirebbero all’interno di un rinnovato Fashion Design Process, comprovando le osservazioni estrapolate attraverso un’accurata mappatura di Case Studies, che vedono già l’applicazione di questi materiali emergenti nel settore Moda. Successivamente, per completare il cerchio della ricerca, si procede con la stesura di Insights ed Approfondimenti, in supporto al progettista di Moda che sceglie di porre i Biomateriali al centro della sua evoluzione. Questo “Handbook of Guidelines” dunque, non solo mira a stimolare i creativi del settore a rivalutare il loro modo di pensare, attraverso un nuovo quadro teorico per progettare un prodotto Moda sostenibile, ma punta anche ad incoraggiare le nuove risorse, che si stanno approcciando per la prima volta alle rigide e consolidate regole del Fashion System, a dare avvio a cambiamenti virtuosi non solo da un punto di vista estetico/creativo ma soprattutto in un prospettiva sostenibile e circolare, per prendere parte in prima persona alla rivoluzione green cui l’industria della Moda sta andando incontro.

Biohacking the fashion system. Handbook of guidelines for the next generation of biomaterials in the fashion industry

Bonfante, Giulia
2020/2021

Abstract

It is well known that the unsustainability of Fashion, particularly from an environmental point of view, has now reached a point of no return. Climate change and the impact that this industry has on it, have touched worrying levels in recent decades. It is therefore absolutely essential to adopt a systemic, transversal, consistent and effective change, starting directly from within the field. It is in fact the responsibility of the Fashion System’s players themselves to implement such a revolution, changing their way of thinking and embracing a more circular approach. As a Fashion Designer, close to entering the world of work, I believe it is my duty to contribute and take part in the first person to this change: it is in this awareness that lies the main reason that has guided the evolution and the writing of the entire Thesis Project. This reason consists in the willingness to research and develop a tool that can serve as a theoretical framework of support for the Fashion Designer, who intends to make the circularity of processes and sustainability of choices, the pillars of his/her creative process. The output of the research is embodied in a “Handbook of Guidelines”, a set of directives that, seeing the Biomaterials as the protagonists of a revolutionized Fashion System, incorporates them into the creative process of the Fashion Product and extrapolates design suggestions for the Fashion Designer of today and tomorrow. Investigating then Material Design Innovation methodologies, critically studying the Key Learnings emerged from this analysis, and finally replacing traditional fabrics with Biomaterials within the design process, the research proceeds to assess what are the limits and opportunities that Biomaterials would offer within a renovated Fashion Design Process, validating the observations extrapolated through a thorough mapping of Case Studies, which already see the application of these emerging materials in the Fashion industry. Subsequently, to complete the research circle, insights and considerations are drawn up to support the Fashion designer who chooses to place Biomaterials at the center of its evolution. This “Handbook of Guidelines” therefore, not only aims to stimulate the creatives of the sector to re-evaluate their way of thinking, through a new theoretical framework to design a sustainable Fashion product, but also aims to encourage new resources, which are approaching for the first time the rigid and consolidated rules of the Fashion System, to initiate virtuous changes not only from an aesthetic/creative point of view but especially in a sustainable and circular perspective, to take part in the green revolution that the Fashion industry is currently going through.
COIRA, ELEONORA
ARC III - Scuola del Design
21-dic-2021
2020/2021
É noto a tutti che l’insostenibilità della Moda, in modo particolare da un punto di vista ambientale, ha ormai raggiunto un punto di non ritorno. Il cambiamento climatico e l’impatto che tale industria ha su di esso, negli ultimi decenni hanno toccato livelli preoccupanti. Risulta del tutto indispensabile, quindi, adottare un cambiamento di sistema, trasversale, consistente ed effettivo, che parta direttamente dall’interno del settore. É infatti responsabilità degli attori stessi del Fashion System mettere in atto tale rivoluzione, cambiando il loro modo di pensare e abbracciando un approccio più circolare. In quanto Fashion Designer, prossima all’inserimento nel mondo del lavoro, ritengo sia mio dovere contribuire e prendere parte in prima persona a tale cambiamento: è in questa consapevolezza che si cela la principale motivazione che ha guidato l’evoluzione e la stesura dell’intero Progetto di Tesi. Tale ragione consiste nella volontà di ricercare e sviluppare uno strumento che possa servire come quadro teorico di supporto al Fashion Designer, che intende fare della circolarità dei processi e della sostenibilità delle scelte, le colonne portanti del proprio processo creativo. L’output della ricerca si incarna quindi in un “Handbook of Guidelines”, ovvero una serie di linee guida che, vedendo i Biomateriali come protagonisti di un rivoluzionato Fashion System, li incorpora nel processo creativo del Prodotto Moda e ne estrapola dei suggerimenti progettuali per il Fashion Designer di oggi e di domani. Indagando quindi metodologie di Material Design Innovation, studiando criticamente i Key Learnings emersi da tale analisi, e sostituendo infine i tessuti tradizionali con i Biomateriali all’interno del processo progettuale, si procede quindi a valutare quelli che sono i limiti e le opportunità che i Biomateriali offrirebbero all’interno di un rinnovato Fashion Design Process, comprovando le osservazioni estrapolate attraverso un’accurata mappatura di Case Studies, che vedono già l’applicazione di questi materiali emergenti nel settore Moda. Successivamente, per completare il cerchio della ricerca, si procede con la stesura di Insights ed Approfondimenti, in supporto al progettista di Moda che sceglie di porre i Biomateriali al centro della sua evoluzione. Questo “Handbook of Guidelines” dunque, non solo mira a stimolare i creativi del settore a rivalutare il loro modo di pensare, attraverso un nuovo quadro teorico per progettare un prodotto Moda sostenibile, ma punta anche ad incoraggiare le nuove risorse, che si stanno approcciando per la prima volta alle rigide e consolidate regole del Fashion System, a dare avvio a cambiamenti virtuosi non solo da un punto di vista estetico/creativo ma soprattutto in un prospettiva sostenibile e circolare, per prendere parte in prima persona alla rivoluzione green cui l’industria della Moda sta andando incontro.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/182227