The Master thesis aims to show our 3 months and a half experience in Decathlon Produzione Italia with the objective to map the internal processes of the company concerning the information and communication flows inside and outside the site. We were able to apply most of the tools and theoretical knowledge we learned during the Master’s degree studies in Industrial Management, such as Microsoft Excel, A3 Thinking, Flowchart, Roadmap and some others. The project started with a kick-off meeting in the first week of April and ended in the middle of July with a final presentation to the Decathlon team. During the internship, we were supported by our methodological tutor Bassel Kassem through weekly meetings and internally by our company tutor Alessandro Parodi, who followed us along all the duration of the project and provided us with precious advice and information. The project procedure follows the general A3 sections. They outline the chapters of this thesis. The first weeks were dedicated to the collection of data and information about communication flows through interviews with all the people who belong to the bike division. Thanks to this information we were able in the following weeks to map the internal processes of Decathlon, identify the main inefficiencies, bottlenecks and problems, and produce possible countermeasures. The company showed satisfaction about the solutions we provided them and thanks to a day-by-day implementation they will reach huge benefits.

La tesi magistrale ha lo scopo di mostrare la nostra esperienza di 3 mesi e mezzo in Decathlon Produzione Italia con l'obiettivo di mappare i processi interni dell'azienda riguardanti i flussi di informazione e comunicazione all'interno e all'esterno del sito. Siamo stati in grado di applicare la maggior parte degli strumenti e delle conoscenze teoriche che abbiamo appreso durante gli studi di laurea magistrale in Industrial Management, come Microsoft Excel, A3 Thinking, Diagrammi di flusso, Roadmap e alcuni altri. Il progetto è iniziato con un kick-off meeting nella prima settimana di aprile e si è concluso a metà luglio con una presentazione finale al team Decathlon. Durante lo stage siamo stati supportati dal nostro tutor metodologico Bassel Kassem attraverso incontri settimanali e internamente dal nostro tutor aziendale Alessandro Parodi, che ci ha seguito per tutta la durata del progetto e ci ha fornito preziosi consigli e informazioni. L'iter progettuale segue le sezioni generali dell’A3. Essi delineano i capitoli di questa tesi. Le prime settimane sono state dedicate alla raccolta di dati e informazioni sui flussi di comunicazione attraverso interviste a tutte le persone che appartengono alla divisione biciclette. Grazie a queste informazioni siamo stati in grado nelle settimane successive di mappare i processi interni di Decathlon, identificare le principali inefficienze, colli di bottiglia e problemi, e produrre possibili contromisure. L'azienda ha mostrato soddisfazione per le soluzioni che gli abbiamo fornito e grazie a un'implementazione quotidiana raggiungeranno enormi benefici.

Decathlon internal process mapping

GUNGOR, MUSERREF SELEN;TORNALETTI, SIMONE
2020/2021

Abstract

The Master thesis aims to show our 3 months and a half experience in Decathlon Produzione Italia with the objective to map the internal processes of the company concerning the information and communication flows inside and outside the site. We were able to apply most of the tools and theoretical knowledge we learned during the Master’s degree studies in Industrial Management, such as Microsoft Excel, A3 Thinking, Flowchart, Roadmap and some others. The project started with a kick-off meeting in the first week of April and ended in the middle of July with a final presentation to the Decathlon team. During the internship, we were supported by our methodological tutor Bassel Kassem through weekly meetings and internally by our company tutor Alessandro Parodi, who followed us along all the duration of the project and provided us with precious advice and information. The project procedure follows the general A3 sections. They outline the chapters of this thesis. The first weeks were dedicated to the collection of data and information about communication flows through interviews with all the people who belong to the bike division. Thanks to this information we were able in the following weeks to map the internal processes of Decathlon, identify the main inefficiencies, bottlenecks and problems, and produce possible countermeasures. The company showed satisfaction about the solutions we provided them and thanks to a day-by-day implementation they will reach huge benefits.
PARODI, ALESSANDRO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2021
2020/2021
La tesi magistrale ha lo scopo di mostrare la nostra esperienza di 3 mesi e mezzo in Decathlon Produzione Italia con l'obiettivo di mappare i processi interni dell'azienda riguardanti i flussi di informazione e comunicazione all'interno e all'esterno del sito. Siamo stati in grado di applicare la maggior parte degli strumenti e delle conoscenze teoriche che abbiamo appreso durante gli studi di laurea magistrale in Industrial Management, come Microsoft Excel, A3 Thinking, Diagrammi di flusso, Roadmap e alcuni altri. Il progetto è iniziato con un kick-off meeting nella prima settimana di aprile e si è concluso a metà luglio con una presentazione finale al team Decathlon. Durante lo stage siamo stati supportati dal nostro tutor metodologico Bassel Kassem attraverso incontri settimanali e internamente dal nostro tutor aziendale Alessandro Parodi, che ci ha seguito per tutta la durata del progetto e ci ha fornito preziosi consigli e informazioni. L'iter progettuale segue le sezioni generali dell’A3. Essi delineano i capitoli di questa tesi. Le prime settimane sono state dedicate alla raccolta di dati e informazioni sui flussi di comunicazione attraverso interviste a tutte le persone che appartengono alla divisione biciclette. Grazie a queste informazioni siamo stati in grado nelle settimane successive di mappare i processi interni di Decathlon, identificare le principali inefficienze, colli di bottiglia e problemi, e produrre possibili contromisure. L'azienda ha mostrato soddisfazione per le soluzioni che gli abbiamo fornito e grazie a un'implementazione quotidiana raggiungeranno enormi benefici.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/182234