In recent times, efforts to develop the urban fabrics of major cities in sub-Saharan Africa has often led to some severe side effects such as urban interstices, congestion and progressive urban degradation - and in Accra, the capital city of Ghana, this situation is no different. The steady North-South migration of people from rural Ghana to the south where the city is located has greatly increased population densities within the bustling capital, thus compounding the effects of poor urban design processes and decision making. Effective urban design is critical for regenerating progressively degrading portions of the city’s urban area and for this purpose this paper seeks to demonstrate a methodology for urban regeneration applicable to a variety of urban phenomena that adversely affect the city’s population in multiple ways. This, in principle, is by extension applicable to cities across the Sub-Saharan region where similar urban conditions prevail. With a focus on a stretch of highway infrastructure spanning across growing urban enclaves of Adenta and Madina, the urban qualities were assessed at territorial, regional and site-specific scales and best practise principles used to arrive at a design that primarily re-purposed unused and partially used parts of the urban area for functions instrumental to the regeneration of any urban space - creativity, social dialogue and enhanced user interaction. Cognisance was given to the fact that theoretical design practise does not mean optimal user experience or benefit. Resultantly, the proposed methodology leaves room for the adaptation of design processes to stakeholder inputs.
Negli ultimi tempi, gli sforzi per sviluppare i tessuti urbani delle principali città dell'Africa subsahariana hanno spesso portato ad alcuni gravi effetti collaterali come interstizi urbani, congestione e progressivo degrado urbano - e ad Accra, capitale del Ghana, questa situazione è nessuna differenza. La costante migrazione nord-sud delle persone dal Ghana rurale al sud, dove si trova la città, ha notevolmente aumentato la densità di popolazione all'interno della vivace capitale, aggravando così gli effetti di processi di progettazione urbana e processi decisionali scadenti. Un'efficace progettazione urbana è fondamentale per rigenerare porzioni progressivamente degradanti dell'area urbana della città e, a tal fine, questo articolo cerca di dimostrare una metodologia per la rigenerazione urbana applicabile a una varietà di fenomeni urbani che influiscono negativamente sulla popolazione della città in molteplici modi. Questo, in linea di principio, è per estensione applicabile alle città della regione sub-sahariana dove prevalgono condizioni urbane simili. Concentrandosi su un tratto di infrastruttura autostradale che attraversa le crescenti enclavi urbane di Adanta e Medina, le qualità urbane sono state valutate a scale territoriali, regionali e site-specific e i principi delle migliori pratiche sono stati utilizzati per arrivare a un progetto che principalmente riutilizzasse inutilizzato e parti parzialmente utilizzate dell'area urbana per funzioni strumentali alla rigenerazione di qualsiasi spazio urbano: creatività, dialogo sociale e maggiore interazione con l'utente. È stata data consapevolezza al fatto che la pratica di progettazione teorica non significa un'esperienza utente o un vantaggio ottimale. Di conseguenza, la metodologia proposta lascia spazio all'adattamento dei processi di progettazione agli input delle parti interessate.
Transforming Adenta-Madina : a regenerative protocol for urban spaces in sub-saharan Africa
TETTEH, NII OKO KWAME
2020/2021
Abstract
In recent times, efforts to develop the urban fabrics of major cities in sub-Saharan Africa has often led to some severe side effects such as urban interstices, congestion and progressive urban degradation - and in Accra, the capital city of Ghana, this situation is no different. The steady North-South migration of people from rural Ghana to the south where the city is located has greatly increased population densities within the bustling capital, thus compounding the effects of poor urban design processes and decision making. Effective urban design is critical for regenerating progressively degrading portions of the city’s urban area and for this purpose this paper seeks to demonstrate a methodology for urban regeneration applicable to a variety of urban phenomena that adversely affect the city’s population in multiple ways. This, in principle, is by extension applicable to cities across the Sub-Saharan region where similar urban conditions prevail. With a focus on a stretch of highway infrastructure spanning across growing urban enclaves of Adenta and Madina, the urban qualities were assessed at territorial, regional and site-specific scales and best practise principles used to arrive at a design that primarily re-purposed unused and partially used parts of the urban area for functions instrumental to the regeneration of any urban space - creativity, social dialogue and enhanced user interaction. Cognisance was given to the fact that theoretical design practise does not mean optimal user experience or benefit. Resultantly, the proposed methodology leaves room for the adaptation of design processes to stakeholder inputs.File | Dimensione | Formato | |
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