The purpose of writing this Master thesis is that, under the policy background of the Chinese government's vigorous promotion of electric vehicles and corresponding charging facilities at this stage, I fully realize the relevant advantages brought by the promotion of electric vehicles in my hometown Taiyuan, Shanxi Province. Based on this, I become interested in the historical process and future development of electric vehicles and charging facilities in China. After inquiring about the relevant information on this issue, I found that the promotion of electric vehicle charging facilities not only has the advantages of being environment-friendly and reducing energy dependence, but also has the adverse impact that the policy is inconsistent with the demand and the electric vehicle subsidy cannot be implemented. Therefore, I decided to take Shanxi Province, my familiar hometown, as an example to study the current situation of the development of electric vehicles and charging facilities in this region, establish a reasonable evaluation system, judge the development potential of electric vehicles and charging facilities in each region of Shanxi Province in the future, and find the problems between the two through the comparison of the current situation and the evaluation potential, Based on these framework, this thesis attempts to put forward solutions to narrow this gap. My research method is a combination of literature research method and operative analysis implemented in a case study. After reading a large number of theoretical literature, I found that in order to evaluate the current situation and future development of electric vehicles and charging facilities in an area, it is necessary to establish a reasonable quantitative evaluation system and analyze the selected areas through various indicators. The selected regions need to be representative in China, and the statistical method of data should be unified. Therefore, I chose Shanxi Province in the central region, whose economic situation is in the national median and can represent most inland regions, as a case to study the above problems in depth The outcomes of my research highlight a gap between the current situation and the potential development of electric vehicles and charging facilities in Shanxi Province. Through careful analysis of relevant data, I found the reasons for these gaps, and tried to put forward solutions to narrow this gap by comparing with other cities in China.

La finalità di questa tesi è studiare le condizioni e i vantaggi della promozione dei veicoli elettrici nella mia città natale Taiyuan, Shanxi Provincia, alla luce della importante politica promossa dal governo cinese di promozione della diffusione di veicoli elettrici e delle corrispondenti strutture di ricarica. Sulla base di questo, mi sono interessata al processo di sviluppo e diffusione dei veicoli elettrici e delle strutture di ricarica in Cina per evidenziare che la promozione di impianti di ricarica per veicoli elettrici produce benefici ambientali e riduce la dipendenza energetica, ma allo stesso tempo ha anche un impatto negativo se gli incentivi alla diffusione dei veicoli elettrici sono incoerenti rispetto alla domanda. Per approfondire il tema, ho deciso di prendere come caso di studio la provincia dello Shanxi, la mia provincia natale, per studiare la situazione attuale dello sviluppo di veicoli elettrici e di impianti di ricarica e proporre un ragionevole sistema di valutazione in merito al potenziale sviluppo futuro di veicoli elettrici e di strutture di ricarica nella provincia dello Shanxi. In base a queste finalità, questa tesi tenta di proporre soluzioni per ridurre il divario tra situazione attuale e potenziale sviluppo della mobilità elettrica legato agli incentivi del governo. Il mio metodo di ricerca è una combinazione di analisi della letteratura sul tema e analisi operativa sul campo, implementata nella provincia dello Shanxi. Dopo aver letto un gran numero di articoli della letteratura teorica, ho scoperto che per valutare la situazione attuale e lo sviluppo futuro dei veicoli elettrici e degli impianti di ricarica, è necessario stabilire un ragionevole sistema di valutazione quantitativa e analizzare la situazione degli ambiti selezionati attraverso indicatori pertinenti. Le aree/regioni selezionate devono essere rappresentative in Cina e il metodo statistico di trattamento dei dati deve essere unificato. Pertanto, ho scelto la provincia dello Shanxi, la cui situazione economica è nella media nazionale e può essere rappresentativa della maggior parte delle regioni interne cinesi, come caso per approfondire i problemi indicati. I risultati ottenuti, hanno evidenziato un divario tra la situazione attuale e il potenziale sviluppo di veicoli elettrici e di impianti di ricarica nella provincia dello Shanxi. Attraverso un'attenta analisi dei dati rilevanti, ho trovato le ragioni di questo divario e ho cercato di proporre soluzioni per ridurlo, confrontandomi con altre città cinesi.

Spatial dimension research on China's electric vehicle charging facilities. A case study of Shanxi province

Lan, Haoyue
2020/2021

Abstract

The purpose of writing this Master thesis is that, under the policy background of the Chinese government's vigorous promotion of electric vehicles and corresponding charging facilities at this stage, I fully realize the relevant advantages brought by the promotion of electric vehicles in my hometown Taiyuan, Shanxi Province. Based on this, I become interested in the historical process and future development of electric vehicles and charging facilities in China. After inquiring about the relevant information on this issue, I found that the promotion of electric vehicle charging facilities not only has the advantages of being environment-friendly and reducing energy dependence, but also has the adverse impact that the policy is inconsistent with the demand and the electric vehicle subsidy cannot be implemented. Therefore, I decided to take Shanxi Province, my familiar hometown, as an example to study the current situation of the development of electric vehicles and charging facilities in this region, establish a reasonable evaluation system, judge the development potential of electric vehicles and charging facilities in each region of Shanxi Province in the future, and find the problems between the two through the comparison of the current situation and the evaluation potential, Based on these framework, this thesis attempts to put forward solutions to narrow this gap. My research method is a combination of literature research method and operative analysis implemented in a case study. After reading a large number of theoretical literature, I found that in order to evaluate the current situation and future development of electric vehicles and charging facilities in an area, it is necessary to establish a reasonable quantitative evaluation system and analyze the selected areas through various indicators. The selected regions need to be representative in China, and the statistical method of data should be unified. Therefore, I chose Shanxi Province in the central region, whose economic situation is in the national median and can represent most inland regions, as a case to study the above problems in depth The outcomes of my research highlight a gap between the current situation and the potential development of electric vehicles and charging facilities in Shanxi Province. Through careful analysis of relevant data, I found the reasons for these gaps, and tried to put forward solutions to narrow this gap by comparing with other cities in China.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
21-dic-2021
2020/2021
La finalità di questa tesi è studiare le condizioni e i vantaggi della promozione dei veicoli elettrici nella mia città natale Taiyuan, Shanxi Provincia, alla luce della importante politica promossa dal governo cinese di promozione della diffusione di veicoli elettrici e delle corrispondenti strutture di ricarica. Sulla base di questo, mi sono interessata al processo di sviluppo e diffusione dei veicoli elettrici e delle strutture di ricarica in Cina per evidenziare che la promozione di impianti di ricarica per veicoli elettrici produce benefici ambientali e riduce la dipendenza energetica, ma allo stesso tempo ha anche un impatto negativo se gli incentivi alla diffusione dei veicoli elettrici sono incoerenti rispetto alla domanda. Per approfondire il tema, ho deciso di prendere come caso di studio la provincia dello Shanxi, la mia provincia natale, per studiare la situazione attuale dello sviluppo di veicoli elettrici e di impianti di ricarica e proporre un ragionevole sistema di valutazione in merito al potenziale sviluppo futuro di veicoli elettrici e di strutture di ricarica nella provincia dello Shanxi. In base a queste finalità, questa tesi tenta di proporre soluzioni per ridurre il divario tra situazione attuale e potenziale sviluppo della mobilità elettrica legato agli incentivi del governo. Il mio metodo di ricerca è una combinazione di analisi della letteratura sul tema e analisi operativa sul campo, implementata nella provincia dello Shanxi. Dopo aver letto un gran numero di articoli della letteratura teorica, ho scoperto che per valutare la situazione attuale e lo sviluppo futuro dei veicoli elettrici e degli impianti di ricarica, è necessario stabilire un ragionevole sistema di valutazione quantitativa e analizzare la situazione degli ambiti selezionati attraverso indicatori pertinenti. Le aree/regioni selezionate devono essere rappresentative in Cina e il metodo statistico di trattamento dei dati deve essere unificato. Pertanto, ho scelto la provincia dello Shanxi, la cui situazione economica è nella media nazionale e può essere rappresentativa della maggior parte delle regioni interne cinesi, come caso per approfondire i problemi indicati. I risultati ottenuti, hanno evidenziato un divario tra la situazione attuale e il potenziale sviluppo di veicoli elettrici e di impianti di ricarica nella provincia dello Shanxi. Attraverso un'attenta analisi dei dati rilevanti, ho trovato le ragioni di questo divario e ho cercato di proporre soluzioni per ridurlo, confrontandomi con altre città cinesi.
File allegati
File Dimensione Formato  
Haoyue Lan Report.pdf

accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati

Descrizione: Fianl Thesis
Dimensione 6.21 MB
Formato Adobe PDF
6.21 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/182360