The thesis takes shape in the context of the SIENA Project, whose objective is to identify new architectures to perform a scalability of electrical technologies, with particular attention to the propulsive aspect, among the various classes of aircraft. After providing and explaining the socio-economic context and the current state of available technologies, five classes of aircraft were identified in accordance with the regulations. Focusing on the first, general aviation, the respective reference market was investigated, observing how vast and varied this is and how, through the implementation of new technologies that reduce emissions and so, new business opportunities and new market segments can be created. Then, the KPIs needed to make a comparison between current aviation and future aviation, when the technologies under consideration will be developed and fitted on board aircraft, were identified. In conclusion, a business case describing the renewal of a fleet was treated, comparing its feasibility by means of traditional and hybrid electric aircraft. A comparison was made in terms of costs and revenues, varying some parameters.

La tesi prende forma nel contesto del Progetto SIENA, il cui obiettivo è quello di individuare nuove architetture per realizzare una scalabilità delle tecnologie elettriche, con particolare attenzione all'aspetto propulsivo, tra le varie classi di velivoli. Dopo aver fornito e spiegato il contesto socio-economico e lo stato attuale delle tecnologie disponibili, sono state identificate cinque classi di aeromobili in conformità con la normativa. Concentrandosi sulla prima, l'aviazione generale, si è indagato sul rispettivo mercato di riferimento, osservando quanto questo sia vasto e variegato e come, attraverso l'implementazione di nuove tecnologie che riducono le emissioni e quindi, si possano creare nuove opportunità di business e nuovi segmenti di mercato. Poi, sono stati identificati i KPI necessari per fare un confronto tra l'aviazione attuale e quella futura, quando le tecnologie in esame saranno sviluppate e montate a bordo degli aerei. In conclusione, è stato trattato un business case che descrive il rinnovo di una flotta, confrontando la sua fattibilità per mezzo di aerei tradizionali e ibridi elettrici. È stato fatto un confronto in termini di costi e ricavi, variando alcuni parametri.

Vehicles baseline definition and KPIs identification for general aviation in the context of SIENA project

Pasquali, Stefano
2020/2021

Abstract

The thesis takes shape in the context of the SIENA Project, whose objective is to identify new architectures to perform a scalability of electrical technologies, with particular attention to the propulsive aspect, among the various classes of aircraft. After providing and explaining the socio-economic context and the current state of available technologies, five classes of aircraft were identified in accordance with the regulations. Focusing on the first, general aviation, the respective reference market was investigated, observing how vast and varied this is and how, through the implementation of new technologies that reduce emissions and so, new business opportunities and new market segments can be created. Then, the KPIs needed to make a comparison between current aviation and future aviation, when the technologies under consideration will be developed and fitted on board aircraft, were identified. In conclusion, a business case describing the renewal of a fleet was treated, comparing its feasibility by means of traditional and hybrid electric aircraft. A comparison was made in terms of costs and revenues, varying some parameters.
MARIANI, COSTANZA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2021
2020/2021
La tesi prende forma nel contesto del Progetto SIENA, il cui obiettivo è quello di individuare nuove architetture per realizzare una scalabilità delle tecnologie elettriche, con particolare attenzione all'aspetto propulsivo, tra le varie classi di velivoli. Dopo aver fornito e spiegato il contesto socio-economico e lo stato attuale delle tecnologie disponibili, sono state identificate cinque classi di aeromobili in conformità con la normativa. Concentrandosi sulla prima, l'aviazione generale, si è indagato sul rispettivo mercato di riferimento, osservando quanto questo sia vasto e variegato e come, attraverso l'implementazione di nuove tecnologie che riducono le emissioni e quindi, si possano creare nuove opportunità di business e nuovi segmenti di mercato. Poi, sono stati identificati i KPI necessari per fare un confronto tra l'aviazione attuale e quella futura, quando le tecnologie in esame saranno sviluppate e montate a bordo degli aerei. In conclusione, è stato trattato un business case che descrive il rinnovo di una flotta, confrontando la sua fattibilità per mezzo di aerei tradizionali e ibridi elettrici. È stato fatto un confronto in termini di costi e ricavi, variando alcuni parametri.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/182512