Cloud Manufacturing has emerged as a service-oriented paradigm that has the potential to revolutionize manufacturing processes. Its deployment addresses all industries where there is a need to rationalize, standardize, simplify and accelerate manufacturing processes, from planning to post-sales. Cloud Manufacturing realizes the power of Cloud Computing, allowing manufacturers to be more flexible than ever before. Companies can leverage on the capacity of multiple parallel manufacturing facilities and manage an entire product catalog through a single control platform. The potential brought by Cloud Manufacturing is promising to the extent that it could shape the business model of the future. There is a growing interest in this field in the academic world and, so far, most of the publications are seeking to define the structure and properties of this new paradigm. However, there is a lack of studies in the existing literature aimed at exploring an actual implementation of the model. Therefore, this research aims to provide the starting point for a concrete adoption of Cloud Manufacturing. The Italian footwear industry, deeply rooted in the tradition of artisan production and affected by a crisis mainly due to the poor level both of technological development and digital innovation, emerged as the perfect candidate for the model implementation. The research examines the possibilities offered by cloud manufacturing, of revitalizing the various small and less structured manufacturers, providing them with a business model capable of increasing their national demand and recognition in international markets. The method followed consisted in conducting interviews with several industry experts, which led to the discovery of "Italian Artisan": an Italian start-up that has moved the first steps towards the creation of a platform based on the Cloud Manufacturing model. A case study of their business model was conducted, aiming at highlighting critical points and opportunities for improvement. Findings from the case study suggest potential areas for improvement and many gaps in terms of opportunities that Cloud Manufacturing can deliver. In the final part of the work, an idea for a new business model is proposed, based on the concept of "District Cloud Manufacturing" that encompasses all the insights achieved throughout the research.

Il Cloud Manufacturing è emerso come un paradigma orientato ai servizi che ha il potenziale per rivoluzionare i processi di produzione. La sua diffusione si rivolge a tutti i settori in cui c'è la necessità di razionalizzare, standardizzare, semplificare e accelerare i processi di produzione, dalla pianificazione al post-vendita. Il cloud manufacturing si avvale della potenza del cloud computing, permettendo ai produttori di essere più flessibili che mai. Le aziende possono sfruttare la capacità di più impianti di produzione paralleli e gestire un intero catalogo di prodotti attraverso un'unica piattaforma di controllo. Le mutevoli condizioni di produzione possono essere monitorate in tempo reale e possono essere compensate passando facilmente a fabbriche di maggiore capacità o qualità. Il potenziale portato dal Cloud Manufacturing è promettente nella misura in cui potrebbe definire il business model del futuro. C'è un crescente interesse in questo campo nel mondo accademico e, finora, la maggior parte delle pubblicazioni cercano di definire la struttura e le proprietà di questo nuovo paradigma. Tuttavia, c'è una mancanza di studi nella letteratura esistente volti ad esplorare un'effettiva implementazione del modello. Pertanto, questa ricerca mira a fornire il punto di partenza per una concreta adozione del Cloud Manufacturing. Il settore calzaturiero italiano, profondamente radicato nella tradizione della produzione artigianale e colpito da una crisi dovuta principalmente allo scarso livello sia di sviluppo tecnologico che di innovazione digitale, è emerso come il candidato perfetto per l'implementazione del modello. La ricerca esamina le possibilità offerte dal cloud manufacturing, per rivitalizzare i vari piccoli e meno strutturati produttori, fornendo loro un modello di business in grado di aumentare la loro domanda nazionale e il riconoscimento sui mercati internazionali. Il metodo seguito è consistito nel condurre interviste con diversi esperti del settore, che ha portato alla scoperta di "Italian Artisan": una start-up italiana che ha mosso i primi passi verso la creazione di una piattaforma basata sul modello di business Cloud Manufacturing. È emerso quindi un caso di studio sul loro business volto a evidenziare i punti critici e le opportunità di miglioramento. I risultati del caso studio suggeriscono potenziali aree di miglioramento e molte lacune in termini di opportunità che il Cloud Manufacturing può offrire. Nella parte conclusiva del lavoro, viene proposta un'idea di modello di business, basato sul concetto di "District Cloud Manufacturing" che racchiude le intuizioni ottenute durante l'intera ricerca.

Cloud manufacturing as a competitive opportunity for artisans : a case study in the Italian footwear industry

Lualdi, Davide;Miramonti, Andrea
2020/2021

Abstract

Cloud Manufacturing has emerged as a service-oriented paradigm that has the potential to revolutionize manufacturing processes. Its deployment addresses all industries where there is a need to rationalize, standardize, simplify and accelerate manufacturing processes, from planning to post-sales. Cloud Manufacturing realizes the power of Cloud Computing, allowing manufacturers to be more flexible than ever before. Companies can leverage on the capacity of multiple parallel manufacturing facilities and manage an entire product catalog through a single control platform. The potential brought by Cloud Manufacturing is promising to the extent that it could shape the business model of the future. There is a growing interest in this field in the academic world and, so far, most of the publications are seeking to define the structure and properties of this new paradigm. However, there is a lack of studies in the existing literature aimed at exploring an actual implementation of the model. Therefore, this research aims to provide the starting point for a concrete adoption of Cloud Manufacturing. The Italian footwear industry, deeply rooted in the tradition of artisan production and affected by a crisis mainly due to the poor level both of technological development and digital innovation, emerged as the perfect candidate for the model implementation. The research examines the possibilities offered by cloud manufacturing, of revitalizing the various small and less structured manufacturers, providing them with a business model capable of increasing their national demand and recognition in international markets. The method followed consisted in conducting interviews with several industry experts, which led to the discovery of "Italian Artisan": an Italian start-up that has moved the first steps towards the creation of a platform based on the Cloud Manufacturing model. A case study of their business model was conducted, aiming at highlighting critical points and opportunities for improvement. Findings from the case study suggest potential areas for improvement and many gaps in terms of opportunities that Cloud Manufacturing can deliver. In the final part of the work, an idea for a new business model is proposed, based on the concept of "District Cloud Manufacturing" that encompasses all the insights achieved throughout the research.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2021
2020/2021
Il Cloud Manufacturing è emerso come un paradigma orientato ai servizi che ha il potenziale per rivoluzionare i processi di produzione. La sua diffusione si rivolge a tutti i settori in cui c'è la necessità di razionalizzare, standardizzare, semplificare e accelerare i processi di produzione, dalla pianificazione al post-vendita. Il cloud manufacturing si avvale della potenza del cloud computing, permettendo ai produttori di essere più flessibili che mai. Le aziende possono sfruttare la capacità di più impianti di produzione paralleli e gestire un intero catalogo di prodotti attraverso un'unica piattaforma di controllo. Le mutevoli condizioni di produzione possono essere monitorate in tempo reale e possono essere compensate passando facilmente a fabbriche di maggiore capacità o qualità. Il potenziale portato dal Cloud Manufacturing è promettente nella misura in cui potrebbe definire il business model del futuro. C'è un crescente interesse in questo campo nel mondo accademico e, finora, la maggior parte delle pubblicazioni cercano di definire la struttura e le proprietà di questo nuovo paradigma. Tuttavia, c'è una mancanza di studi nella letteratura esistente volti ad esplorare un'effettiva implementazione del modello. Pertanto, questa ricerca mira a fornire il punto di partenza per una concreta adozione del Cloud Manufacturing. Il settore calzaturiero italiano, profondamente radicato nella tradizione della produzione artigianale e colpito da una crisi dovuta principalmente allo scarso livello sia di sviluppo tecnologico che di innovazione digitale, è emerso come il candidato perfetto per l'implementazione del modello. La ricerca esamina le possibilità offerte dal cloud manufacturing, per rivitalizzare i vari piccoli e meno strutturati produttori, fornendo loro un modello di business in grado di aumentare la loro domanda nazionale e il riconoscimento sui mercati internazionali. Il metodo seguito è consistito nel condurre interviste con diversi esperti del settore, che ha portato alla scoperta di "Italian Artisan": una start-up italiana che ha mosso i primi passi verso la creazione di una piattaforma basata sul modello di business Cloud Manufacturing. È emerso quindi un caso di studio sul loro business volto a evidenziare i punti critici e le opportunità di miglioramento. I risultati del caso studio suggeriscono potenziali aree di miglioramento e molte lacune in termini di opportunità che il Cloud Manufacturing può offrire. Nella parte conclusiva del lavoro, viene proposta un'idea di modello di business, basato sul concetto di "District Cloud Manufacturing" che racchiude le intuizioni ottenute durante l'intera ricerca.
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Descrizione: Tesi di Laurea Magistrale - Management Engineering - Title: Cloud Manufacturing as a competitive opportunity for artisans: a case study in the Italian footwear industry
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/182666