Digital Fashion is a rising phenomenon, which since its debut in the early 2020s, has attracted increasing followers among industry experts and ordinary consumers. Through digitalisation, the Fashion Industry has found new ways to approach a young audience accustomed to interacting actively with technology through social networks and video games and has managed to respond to numerous problems related to the unsustainability of garments’ production and disposal. The affirmation of such a category of intangible products and its introduction into an environment called Metaverse in which physical and digital dimensions merge has motivated new considerations about the value of materiality, the concept of reality, identity, and body a single and unchanging entity. This thesis aims to analyse the topic from a sectoral and anthropological point of view, considering the human perception about the virtual dimension and the potential ways to integrate Digital Fashion in a growing new economy. It also enquires about the skills expected from the new designers who should combine various knowledge and skills, consistently placing narration at the centre of their work as canonical fashion does. It also proposes a potential solution to develop and consume the Digital Fashion product in the future, envisioning a platform designed to re-evaluate the individual work of digital designers and encourage their interaction with consumers to create a one-to-one service, able to mix different languages ​​to generate complex and valuable products.

La moda digitale è un settore in costante crescita, che dal suo esordio, avvenuto all’alba del 2020 ha fatto sempre più proseliti tra esperti del settore e consumatori ordinari. Il settore moda attraverso la digitalizzazione ha trovato un nuovo modo per avvicinarsi ad un pubblico giovane e abituato a interagire attivamente con la tecnologia attraverso social network e videogiochi, riuscendo in aggiunta a risolvere a numerosi problemi legati alla sostenibilità. L’affermazione di tale categoria di prodotti impalpabili e il suo inserimento all’interno di un sistema chiamato Metaverso in cui la dimensione fisica e digitale si fondono, ha motivato nuove considerazioni circa il valore della materialità, il concetto di realtà, di identità e di corpo quale entità unica e immutevole. Infine la sua ascesa ha portato a nuove meditazioni sulle possibili maniere di integrazione nell’economia di tale mondo in divenire e sulle capacità richieste ai designers del settore i quali devono integrare nuove conoscenze e capacità, ponendo sempre al centro del proprio lavoro la narrazione come fa oggi la moda contemporanea. La presente tesi intende fornire un’analisi dell’argomento dal punto di vista settoriale e antropologico. Inoltre si propone di studiare una possibile soluzione per elaborare e consumare il prodotto moda digitale nel futuro, attraverso una piattaforma pensata per rivalutare il lavoro dei singoli designer e incentivare la loro interazione con i consumatori, per dar vita a un servizio one-to-one in grado di integrare diversi linguaggi e di generare prodotti complessi e di valore.

Niches. A study on the digital evolution of the fashion industry and its new possibilities

Meli, Beatrice
2020/2021

Abstract

Digital Fashion is a rising phenomenon, which since its debut in the early 2020s, has attracted increasing followers among industry experts and ordinary consumers. Through digitalisation, the Fashion Industry has found new ways to approach a young audience accustomed to interacting actively with technology through social networks and video games and has managed to respond to numerous problems related to the unsustainability of garments’ production and disposal. The affirmation of such a category of intangible products and its introduction into an environment called Metaverse in which physical and digital dimensions merge has motivated new considerations about the value of materiality, the concept of reality, identity, and body a single and unchanging entity. This thesis aims to analyse the topic from a sectoral and anthropological point of view, considering the human perception about the virtual dimension and the potential ways to integrate Digital Fashion in a growing new economy. It also enquires about the skills expected from the new designers who should combine various knowledge and skills, consistently placing narration at the centre of their work as canonical fashion does. It also proposes a potential solution to develop and consume the Digital Fashion product in the future, envisioning a platform designed to re-evaluate the individual work of digital designers and encourage their interaction with consumers to create a one-to-one service, able to mix different languages ​​to generate complex and valuable products.
VANDI, ANGELICA
ARC III - Scuola del Design
21-dic-2021
2020/2021
La moda digitale è un settore in costante crescita, che dal suo esordio, avvenuto all’alba del 2020 ha fatto sempre più proseliti tra esperti del settore e consumatori ordinari. Il settore moda attraverso la digitalizzazione ha trovato un nuovo modo per avvicinarsi ad un pubblico giovane e abituato a interagire attivamente con la tecnologia attraverso social network e videogiochi, riuscendo in aggiunta a risolvere a numerosi problemi legati alla sostenibilità. L’affermazione di tale categoria di prodotti impalpabili e il suo inserimento all’interno di un sistema chiamato Metaverso in cui la dimensione fisica e digitale si fondono, ha motivato nuove considerazioni circa il valore della materialità, il concetto di realtà, di identità e di corpo quale entità unica e immutevole. Infine la sua ascesa ha portato a nuove meditazioni sulle possibili maniere di integrazione nell’economia di tale mondo in divenire e sulle capacità richieste ai designers del settore i quali devono integrare nuove conoscenze e capacità, ponendo sempre al centro del proprio lavoro la narrazione come fa oggi la moda contemporanea. La presente tesi intende fornire un’analisi dell’argomento dal punto di vista settoriale e antropologico. Inoltre si propone di studiare una possibile soluzione per elaborare e consumare il prodotto moda digitale nel futuro, attraverso una piattaforma pensata per rivalutare il lavoro dei singoli designer e incentivare la loro interazione con i consumatori, per dar vita a un servizio one-to-one in grado di integrare diversi linguaggi e di generare prodotti complessi e di valore.
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Descrizione: in-depth study on the digitalization of fashion
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/182821