This paper was written in conjunction with an internship at CESI SpA. The company, which operates in various engineering sectors, requested a study to be carried out on the market for the structural analysis of infrastructures in Italy. In particular, the infrastructures of interest are the works of art present on the road and rail network, such as bridges, viaducts and tunnels. The aim of this preliminary analysis is to collect as much information as possible regarding the current situation and possible future developments of this market. The paper is preceded by an introduction in which the working methods are specified. The second chapter is dedicated to the characterisation of the infrastructures of interest: in particular, some trends characterising this sector are identified, and the peculiar traits of the Italian infrastructure network are described in detail. In the third chapter, the engineering activities and services that are currently required by the market are presented, focusing in particular on the new guidelines for bridge inspection, which will come into force in 2020. In addition, the way in which the market can be accessed, i.e., participation in tenders, is analysed. The fourth chapter briefly explains the methods and tools that will be used to conduct a qualitative analysis in the following sections. An internal analysis is then developed, aimed at assessing the skills already acquired by the company, comparing them with those required by the market. In order to make it more concrete, some calls for tenders, referring to 2020, are considered. In the next section, an external analysis is carried out, assessing first the competitive scenario (i.e., analysing rival companies, main customers, substitutes and suppliers) and then deepening the macro trends acting outside the company, through a PESTEL analysis. The results of the previous chapters are finally combined and summarised through a SWOT analysis. Through this tool, we arrive at the formulation of some possible strategic decisions to improve CESI's positioning.

Questo elaborato è stato scritto in concomitanza con uno stage presso CESI SpA. L’azienda, che opera in diversi settori dell’ingegneria, ha richiesto che venisse effettuato uno studio sul mercato dell’analisi strutturale delle infrastrutture presenti sul territorio italiano. In particolare, le infrastrutture di interesse sono le opere d’arte presenti sulla rete stradale e ferroviaria, quali ponti, viadotti e gallerie. Lo scopo di questa analisi preliminare è quello di raccogliere più informazioni possibili riguardanti la situazione attuale e i possibili sviluppi futuri di questo mercato. L’elaborato è preceduto da un’introduzione in cui si specificano le metodologie di lavoro. Il secondo capitolo è dedicato alla caratterizzazione delle infrastrutture di interesse: in particolare si individuano alcune tendenze che contraddistinguono questo settore, e vengono descritte nel dettaglio le caratteristiche della rete infrastrutturale italiana. Nel terzo capitolo, vengono presentate le attività e i servizi di ingegneria che sono attualmente richiesti dal mercato, soffermandosi in particolare sulle nuove linee guida per l’ispezione dei ponti, entrate in vigore nel 2020. Inoltre, vengono analizzate la modalità attraverso cui è possibile accedere al mercato, ovvero la partecipazione alle gare d’appalto. Il quarto capitolo spiega brevemente le modalità e gli strumenti che verranno utilizzati per condurre un’analisi qualitativa nelle successive sezioni. Viene dunque sviluppata un’analisi interna, mirata a valutare le competenze già acquisite dell’azienda, mettendole a confronto con quelle richieste dal mercato. Per renderla più concreta, vengono presi in considerazione alcuni bandi di gara, riferiti al 2020. Nella sezione successiva, si passa invece ad un’analisi esterna, valutando prima lo scenario competitivo (analizzando cioè aziende rivali, i principali clienti, i sostituti e i suppliers) e poi approfondendo i macro-trend che agiscono all’esterno della compagnia, attraverso un’analisi PESTEL. I risultati dei precedenti capitoli vengono infine combinati e riassunti grazie ad una SWOT analysis. Tramite questo strumento, si giunge alla formulazione di alcune possibili decisioni strategiche per migliorare il posizionamento di CESI.

Analysis of the business opportunities related to the Italian infrastructure monitoring market

BONACINA, MARCO
2020/2021

Abstract

This paper was written in conjunction with an internship at CESI SpA. The company, which operates in various engineering sectors, requested a study to be carried out on the market for the structural analysis of infrastructures in Italy. In particular, the infrastructures of interest are the works of art present on the road and rail network, such as bridges, viaducts and tunnels. The aim of this preliminary analysis is to collect as much information as possible regarding the current situation and possible future developments of this market. The paper is preceded by an introduction in which the working methods are specified. The second chapter is dedicated to the characterisation of the infrastructures of interest: in particular, some trends characterising this sector are identified, and the peculiar traits of the Italian infrastructure network are described in detail. In the third chapter, the engineering activities and services that are currently required by the market are presented, focusing in particular on the new guidelines for bridge inspection, which will come into force in 2020. In addition, the way in which the market can be accessed, i.e., participation in tenders, is analysed. The fourth chapter briefly explains the methods and tools that will be used to conduct a qualitative analysis in the following sections. An internal analysis is then developed, aimed at assessing the skills already acquired by the company, comparing them with those required by the market. In order to make it more concrete, some calls for tenders, referring to 2020, are considered. In the next section, an external analysis is carried out, assessing first the competitive scenario (i.e., analysing rival companies, main customers, substitutes and suppliers) and then deepening the macro trends acting outside the company, through a PESTEL analysis. The results of the previous chapters are finally combined and summarised through a SWOT analysis. Through this tool, we arrive at the formulation of some possible strategic decisions to improve CESI's positioning.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2021
2020/2021
Questo elaborato è stato scritto in concomitanza con uno stage presso CESI SpA. L’azienda, che opera in diversi settori dell’ingegneria, ha richiesto che venisse effettuato uno studio sul mercato dell’analisi strutturale delle infrastrutture presenti sul territorio italiano. In particolare, le infrastrutture di interesse sono le opere d’arte presenti sulla rete stradale e ferroviaria, quali ponti, viadotti e gallerie. Lo scopo di questa analisi preliminare è quello di raccogliere più informazioni possibili riguardanti la situazione attuale e i possibili sviluppi futuri di questo mercato. L’elaborato è preceduto da un’introduzione in cui si specificano le metodologie di lavoro. Il secondo capitolo è dedicato alla caratterizzazione delle infrastrutture di interesse: in particolare si individuano alcune tendenze che contraddistinguono questo settore, e vengono descritte nel dettaglio le caratteristiche della rete infrastrutturale italiana. Nel terzo capitolo, vengono presentate le attività e i servizi di ingegneria che sono attualmente richiesti dal mercato, soffermandosi in particolare sulle nuove linee guida per l’ispezione dei ponti, entrate in vigore nel 2020. Inoltre, vengono analizzate la modalità attraverso cui è possibile accedere al mercato, ovvero la partecipazione alle gare d’appalto. Il quarto capitolo spiega brevemente le modalità e gli strumenti che verranno utilizzati per condurre un’analisi qualitativa nelle successive sezioni. Viene dunque sviluppata un’analisi interna, mirata a valutare le competenze già acquisite dell’azienda, mettendole a confronto con quelle richieste dal mercato. Per renderla più concreta, vengono presi in considerazione alcuni bandi di gara, riferiti al 2020. Nella sezione successiva, si passa invece ad un’analisi esterna, valutando prima lo scenario competitivo (analizzando cioè aziende rivali, i principali clienti, i sostituti e i suppliers) e poi approfondendo i macro-trend che agiscono all’esterno della compagnia, attraverso un’analisi PESTEL. I risultati dei precedenti capitoli vengono infine combinati e riassunti grazie ad una SWOT analysis. Tramite questo strumento, si giunge alla formulazione di alcune possibili decisioni strategiche per migliorare il posizionamento di CESI.
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