The local museum in the future will not only be a space to display the local culture and history, but also strive to serve as a shared place that connects diverse communities and their memories, as well as a local media for social dialogue and social negotiation. As a promising channel for enhancing social cohesion, cultural service in the museum could create value by triggering social dialogue and open participation, encouraging visitors' reinterpretation and reproduction, and fostering relationship-building. To create a performative experience where visitors are both audiences and active participants, performance theory was introduced in this research to propose the concept of" Performative Cultural Service." As an interactive and intuitive language, performativity could systematically coordinate all the elements, from the physical environment to the human senses, from the narrative to emotional resonance, to achieve an optimized and impactive experience. This transdisciplinary research investigates the possibility of applying the knowledge in performance studies to service design by exploring performativity as a language of service encounters, whilst addressing the issue of social cohesion in the context of local museums. After defining the concept ” Performative Cultural Service”, this article proposes a meta-design framework through analogy and case study, indicating possible design parameters and strategies to facilitate relevant design practices in different stages. Then, based on the investigation of performativity's mechanism in creating social impact, this paper identified three design paradigms for enhancing social cohesion. All the strategies are redesigned and transformed into a toolkit and tested together with the framework in a co-creation workshop.

Il museo locale in futuro non sarà solo uno spazio per mostrare la cultura e la storia locale, ma si sforzerà anche di fungere da luogo condiviso che collega le diverse comunità e le loro memorie, nonché un media locale per il dialogo sociale e la negoziazione sociale. In quanto canale promettente per rafforzare la coesione sociale, il servizio culturale nel museo potrebbe creare valore innescando il dialogo sociale e la partecipazione aperta, incoraggiando la reinterpretazione e la riproduzione dei visitatori e favorendo la costruzione di relazioni. Per creare un'esperienza performativa in cui i visitatori sono sia pubblico che partecipanti attivi, in questa ricerca è stata introdotta la teoria della performance per proporre il concetto di "Servizio culturale performativo". In quanto linguaggio interattivo e intuitivo, la performatività potrebbe coordinare sistematicamente tutti gli elementi, dall'ambiente fisico ai sensi umani, dalla narrazione alla risonanza emotiva, per ottenere un'esperienza ottimizzata e di impatto. Questa ricerca transdisciplinare indaga la possibilità di applicare le conoscenze negli studi della performance al design dei servizi esplorando la performatività come linguaggio degli incontri di servizio, mentre affronta il tema della coesione sociale nel contesto dei musei locali. Dopo aver definito il concetto di “Servizio culturale performativo”, questo articolo propone un framework meta-progettuale attraverso analogie e casi di studio, indicando possibili parametri e strategie progettuali per facilitare pratiche progettuali rilevanti nelle diverse fasi. Quindi, sulla base dell'indagine sul meccanismo della performatività nella creazione di impatto sociale, questo documento ha identificato tre paradigmi di progettazione per migliorare la coesione sociale. Tutte le strategie vengono riprogettate e trasformate in un toolkit e testate insieme al framework in un workshop di co-creazione.

Design performative cultural service for local museums. Performative strategy and social cohesion in cultural service experience

Shu, Hongming
2021/2022

Abstract

The local museum in the future will not only be a space to display the local culture and history, but also strive to serve as a shared place that connects diverse communities and their memories, as well as a local media for social dialogue and social negotiation. As a promising channel for enhancing social cohesion, cultural service in the museum could create value by triggering social dialogue and open participation, encouraging visitors' reinterpretation and reproduction, and fostering relationship-building. To create a performative experience where visitors are both audiences and active participants, performance theory was introduced in this research to propose the concept of" Performative Cultural Service." As an interactive and intuitive language, performativity could systematically coordinate all the elements, from the physical environment to the human senses, from the narrative to emotional resonance, to achieve an optimized and impactive experience. This transdisciplinary research investigates the possibility of applying the knowledge in performance studies to service design by exploring performativity as a language of service encounters, whilst addressing the issue of social cohesion in the context of local museums. After defining the concept ” Performative Cultural Service”, this article proposes a meta-design framework through analogy and case study, indicating possible design parameters and strategies to facilitate relevant design practices in different stages. Then, based on the investigation of performativity's mechanism in creating social impact, this paper identified three design paradigms for enhancing social cohesion. All the strategies are redesigned and transformed into a toolkit and tested together with the framework in a co-creation workshop.
BERTOLA, PAOLA
24-feb-2022
Design performative cultural service for local museums. Performative strategy and social cohesion in cultural service experience
Il museo locale in futuro non sarà solo uno spazio per mostrare la cultura e la storia locale, ma si sforzerà anche di fungere da luogo condiviso che collega le diverse comunità e le loro memorie, nonché un media locale per il dialogo sociale e la negoziazione sociale. In quanto canale promettente per rafforzare la coesione sociale, il servizio culturale nel museo potrebbe creare valore innescando il dialogo sociale e la partecipazione aperta, incoraggiando la reinterpretazione e la riproduzione dei visitatori e favorendo la costruzione di relazioni. Per creare un'esperienza performativa in cui i visitatori sono sia pubblico che partecipanti attivi, in questa ricerca è stata introdotta la teoria della performance per proporre il concetto di "Servizio culturale performativo". In quanto linguaggio interattivo e intuitivo, la performatività potrebbe coordinare sistematicamente tutti gli elementi, dall'ambiente fisico ai sensi umani, dalla narrazione alla risonanza emotiva, per ottenere un'esperienza ottimizzata e di impatto. Questa ricerca transdisciplinare indaga la possibilità di applicare le conoscenze negli studi della performance al design dei servizi esplorando la performatività come linguaggio degli incontri di servizio, mentre affronta il tema della coesione sociale nel contesto dei musei locali. Dopo aver definito il concetto di “Servizio culturale performativo”, questo articolo propone un framework meta-progettuale attraverso analogie e casi di studio, indicando possibili parametri e strategie progettuali per facilitare pratiche progettuali rilevanti nelle diverse fasi. Quindi, sulla base dell'indagine sul meccanismo della performatività nella creazione di impatto sociale, questo documento ha identificato tre paradigmi di progettazione per migliorare la coesione sociale. Tutte le strategie vengono riprogettate e trasformate in un toolkit e testate insieme al framework in un workshop di co-creazione.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/183013