Over the years e-commerce market share has shown a significantly growth around the world, leading many scholars to wonder if this purchasing process is environmentally sustainable. However, it is still uncertain whether electronic commerce is more environmentally sustainable than conventional shopping, and numerous academics and practitioners have analysed the environmental impact according to different perspectives. In the majority of cases, the e-commerce process was found to be more sustainable than conventional shopping, but there is not yet a unique conclusion which demonstrates the absolute e-commerce environmental sustainability. This thesis presents an Activity-Based model aiming to compute the environmental impact of the traditional in-store and B2C e-commerce purchasing process by comparing different average purchases belonging to different industry sectors, with a strong focus on the logistics activities. The purpose of this thesis is to understand how a multi-purchase scenario, both in the online and offline process, may alter the environmental impact of purchasing process (measured as kgCO2e), which type of product category contributes more to the generation of emissions and how the customer behaviour impacts the final result. Overall, the results indicate that the main variable that affects the result is the distance travelled by the customer to go to a physical store. If this distance exceeds about 5 km the online purchase process is more sustainable.

Negli ultimi anni si è registrata una crescita considerevole dell’e-commerce in tutto il mondo che ha portato molti ricercatori a domandarsi se questo processo di acquisto sia sostenibile dal punto di vista ambientale. Tuttavia, nonostante innumerevoli studi abbiano trattato l’argomento tramite differenti e molteplici prospettive, non è tutt’ora chiaro quale tra i due processi (acquisto in negozio fisico e acquisto online) sia più sostenibile a livello ambientale. Nella maggior parte degli studi il processo e-commerce è risultato essere più sostenibile rispetto allo shopping convenzionale, ma non esiste ancora una conclusione univoca, che dimostri l'assoluta sostenibilità ambientale dell'e-commerce. Il seguente lavoro di tesi presenta un Activity-Based model che mira a calcolare l'impatto ambientale del processo di acquisto tradizionale e dell’ e-commerce B2C, confrontando diversi acquisti medi appartenenti a molteplici settori industriali, focalizzandosi specificatamente sulle attività logistiche. Lo scopo dell’elaborato è confrontare le emissioni di CO2 dei due processi di acquisto considerando non il singolo item, ma differenti acquisti composti anche da molteplici prodotti appartenenti a diverse categorie merceologiche e studiare come il comportamento del cliente influisce sul risultato finale. Nel complesso, i risultati indicano che la variabile principale che influenza il risultato è la distanza percorsa dal cliente per recarsi in un negozio fisico. Se questa distanza supera i 5 km circa, il processo di acquisto online è più sostenibile.

Comparative CO2 emissions assessment of online and traditional shopping channels : a multi-purchase perspective

Corcione, Marta;COLOMBO ARDENTI, MONICA
2020/2021

Abstract

Over the years e-commerce market share has shown a significantly growth around the world, leading many scholars to wonder if this purchasing process is environmentally sustainable. However, it is still uncertain whether electronic commerce is more environmentally sustainable than conventional shopping, and numerous academics and practitioners have analysed the environmental impact according to different perspectives. In the majority of cases, the e-commerce process was found to be more sustainable than conventional shopping, but there is not yet a unique conclusion which demonstrates the absolute e-commerce environmental sustainability. This thesis presents an Activity-Based model aiming to compute the environmental impact of the traditional in-store and B2C e-commerce purchasing process by comparing different average purchases belonging to different industry sectors, with a strong focus on the logistics activities. The purpose of this thesis is to understand how a multi-purchase scenario, both in the online and offline process, may alter the environmental impact of purchasing process (measured as kgCO2e), which type of product category contributes more to the generation of emissions and how the customer behaviour impacts the final result. Overall, the results indicate that the main variable that affects the result is the distance travelled by the customer to go to a physical store. If this distance exceeds about 5 km the online purchase process is more sustainable.
TUMINO, ANGELA
SIRAGUSA, CHIARA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2021
2020/2021
Negli ultimi anni si è registrata una crescita considerevole dell’e-commerce in tutto il mondo che ha portato molti ricercatori a domandarsi se questo processo di acquisto sia sostenibile dal punto di vista ambientale. Tuttavia, nonostante innumerevoli studi abbiano trattato l’argomento tramite differenti e molteplici prospettive, non è tutt’ora chiaro quale tra i due processi (acquisto in negozio fisico e acquisto online) sia più sostenibile a livello ambientale. Nella maggior parte degli studi il processo e-commerce è risultato essere più sostenibile rispetto allo shopping convenzionale, ma non esiste ancora una conclusione univoca, che dimostri l'assoluta sostenibilità ambientale dell'e-commerce. Il seguente lavoro di tesi presenta un Activity-Based model che mira a calcolare l'impatto ambientale del processo di acquisto tradizionale e dell’ e-commerce B2C, confrontando diversi acquisti medi appartenenti a molteplici settori industriali, focalizzandosi specificatamente sulle attività logistiche. Lo scopo dell’elaborato è confrontare le emissioni di CO2 dei due processi di acquisto considerando non il singolo item, ma differenti acquisti composti anche da molteplici prodotti appartenenti a diverse categorie merceologiche e studiare come il comportamento del cliente influisce sul risultato finale. Nel complesso, i risultati indicano che la variabile principale che influenza il risultato è la distanza percorsa dal cliente per recarsi in un negozio fisico. Se questa distanza supera i 5 km circa, il processo di acquisto online è più sostenibile.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/183096