Online shopping has been becoming the new driver of the retail industry since the recent years have seen a huge expansion in eCommerce. In particular, business to consumer (B2C) eCommerce market size grew up to 3.4 trillion euros in 2021 (+ 17% with respect to 2020) according to the study of the Osservatorio eCommerce B2c of Politecnico di Milano, and it is becoming more and more relevant in different geographical areas and different markets. In particular Furniture and appliance eCommerce market amounted to 258 billion U.S. dollars worldwide and is projected to reach 394 billion U.S. dollars in 2022 (Statista). Together with the growth of the sales volumes of B2c eCommerce, the interest towards the sustainability of the logistics activities that are necessary to support the distribution of the products bought on the online channel has grown accordingly. The research pursues the objective of assessing quantitatively the performances of the Furniture Industry eCommerce channel in terms of CO2e emissions generated, with a particular focus on the distribution network. After conducting an analysis of the literature contributions addressing the topic and highlighting the principal outcomes and gaps, an analysis of the market allowed to draft a picture of the main product categories and players belonging to the market. The investigation brought to the identification of the Supply Chain structure each actor relies on, and to the definition of the levels composing their distribution networks. The determination of all the activities that are a source of CO2e production and of the most influencing factors, enable the computations of the total amount of emissions generated by the delivery of an order by each Furniture Industry player. The final aim of the study consists in individuating which of the phases in the distribution network is the most impactful on the final result and in assessing which of the players generates the highest amount of CO2 emissions.

Lo shopping online sta diventando il nuovo driver del settore Retail, a causa dell’enorme espansione vista negli ultimi anni dal mercato eCommerce. In particolare, secondo lo studio dell'Osservatorio eCommerce B2c del Politecnico di Milano, il valore delle vendite online di prodotti è cresciuto fino a raggiungere i 3,4 miliardi di euro nel 2021 (+17% rispetto al 2020), e sta diventando sempre più rilevante in aree geografiche e mercati diversi. In particolare il valore del mercato eCommerce del settore dell’Arredamento raggiungerà 394 miliardi di dollari nel 2022 (Statista). Insieme alla crescita dei volumi di vendita dell’eCommerce B2c, è cresciuto di conseguenza l'interesse verso la sostenibilità delle attività logistiche necessarie a supportare la distribuzione dei prodotti acquistati sui canali online. La ricerca persegue quindi l'obiettivo di valutare quantitativamente le performance del canale eCommerce del settore dell’Arredamento in termini di emissioni di CO2e generate, ponendo una particolare attenzione alla rete distributiva. Dopo aver condotto un'analisi della letteratura relativa all’argomento, e aver messo in luce i principali risultati ottenuti e le eventuali lacune, attraverso un'analisi del mercato sono stati determinati i principali attori e le principali categorie di prodotti. L'indagine ha portato inoltre all'identificazione della struttura della Supply Chain e alla definizione dei livelli che compongono le reti di distribuzione di ciascun attore. La determinazione di tutte le attività responsabili della produzione di CO2e e dei fattori più influenzanti, permette di calcolare le emissioni totali generate dalla distribuzione e consegna dell’ordine per ciascun player del settore. L'obiettivo finale dello studio consiste nell'individuare quale delle fasi della rete di distribuzione ha maggiore impatto sul risultato finale e nel valutare quale dei player genera il maggior quantitativo di emissioni di CO2.

The process of distribution for the ecommerce channel in the furniture industry : a sustainability assessment

Lutri, Lorena
2020/2021

Abstract

Online shopping has been becoming the new driver of the retail industry since the recent years have seen a huge expansion in eCommerce. In particular, business to consumer (B2C) eCommerce market size grew up to 3.4 trillion euros in 2021 (+ 17% with respect to 2020) according to the study of the Osservatorio eCommerce B2c of Politecnico di Milano, and it is becoming more and more relevant in different geographical areas and different markets. In particular Furniture and appliance eCommerce market amounted to 258 billion U.S. dollars worldwide and is projected to reach 394 billion U.S. dollars in 2022 (Statista). Together with the growth of the sales volumes of B2c eCommerce, the interest towards the sustainability of the logistics activities that are necessary to support the distribution of the products bought on the online channel has grown accordingly. The research pursues the objective of assessing quantitatively the performances of the Furniture Industry eCommerce channel in terms of CO2e emissions generated, with a particular focus on the distribution network. After conducting an analysis of the literature contributions addressing the topic and highlighting the principal outcomes and gaps, an analysis of the market allowed to draft a picture of the main product categories and players belonging to the market. The investigation brought to the identification of the Supply Chain structure each actor relies on, and to the definition of the levels composing their distribution networks. The determination of all the activities that are a source of CO2e production and of the most influencing factors, enable the computations of the total amount of emissions generated by the delivery of an order by each Furniture Industry player. The final aim of the study consists in individuating which of the phases in the distribution network is the most impactful on the final result and in assessing which of the players generates the highest amount of CO2 emissions.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2021
2020/2021
Lo shopping online sta diventando il nuovo driver del settore Retail, a causa dell’enorme espansione vista negli ultimi anni dal mercato eCommerce. In particolare, secondo lo studio dell'Osservatorio eCommerce B2c del Politecnico di Milano, il valore delle vendite online di prodotti è cresciuto fino a raggiungere i 3,4 miliardi di euro nel 2021 (+17% rispetto al 2020), e sta diventando sempre più rilevante in aree geografiche e mercati diversi. In particolare il valore del mercato eCommerce del settore dell’Arredamento raggiungerà 394 miliardi di dollari nel 2022 (Statista). Insieme alla crescita dei volumi di vendita dell’eCommerce B2c, è cresciuto di conseguenza l'interesse verso la sostenibilità delle attività logistiche necessarie a supportare la distribuzione dei prodotti acquistati sui canali online. La ricerca persegue quindi l'obiettivo di valutare quantitativamente le performance del canale eCommerce del settore dell’Arredamento in termini di emissioni di CO2e generate, ponendo una particolare attenzione alla rete distributiva. Dopo aver condotto un'analisi della letteratura relativa all’argomento, e aver messo in luce i principali risultati ottenuti e le eventuali lacune, attraverso un'analisi del mercato sono stati determinati i principali attori e le principali categorie di prodotti. L'indagine ha portato inoltre all'identificazione della struttura della Supply Chain e alla definizione dei livelli che compongono le reti di distribuzione di ciascun attore. La determinazione di tutte le attività responsabili della produzione di CO2e e dei fattori più influenzanti, permette di calcolare le emissioni totali generate dalla distribuzione e consegna dell’ordine per ciascun player del settore. L'obiettivo finale dello studio consiste nell'individuare quale delle fasi della rete di distribuzione ha maggiore impatto sul risultato finale e nel valutare quale dei player genera il maggior quantitativo di emissioni di CO2.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/183197