Purpose, originality and value - The aim of the research is to understand the diffusion of Logistics 4.0 solutions and the factors that favour the adoption of these technologies by companies in the Italian market. There is currently no study in the literature that aims to map the situation and at the same time collect the factors that favour the adoption of the Logistics 4.0 principles. Therefore, the goal of the thesis is to create a model that allows companies to evaluate which factors favour the adoption of Logistics 4.0 technologies and what influence these factors have on the various features of companies in the Italian market. Design, methodology and approach - To meet the objectives, the factors that favours the Logistics 4.0 adoption were firstly searched in the literature, then these factors were selected and included in a survey sent to a group of Italian companies. The survey was intended to help answer the three research questions found. The collected data were used for descriptive and factorial analysis. Results - The first result is the conceptual model used as input for the survey, used in turn to collect all the necessary data and information on the factors and on the situation of Logistics 4.0 in Italy. The results of the analysis on the data show the mapping of the Italian situation, highlighting some peculiarities, and also present the impact of the factors on the various features of the companies (sector, size, phase of technology adoption, field of adoption). Managerial and practical implications - The research is useful for managers because it allows them to understand what are the factors that impact the Logistics 4.0 adoption, but at the same time to understand the positioning of their company on this issue within the Italian landscape. The results obtained show the actual situation and can be used by the logistics and technology providers to understand what are the most relevant needs and fields required by companies at the moment. Limits and future research - The selection of factors found in literature derives from interviews with experts from the Contract Logistics observatory of Politecnico di Milano. The lack of a sufficient number of responses did not allow the development of more complex and detailed statistical analysis which could therefore be researched in the future.

Scopo, originalità e valore – Lo scopo della ricerca è capire la diffusione di soluzioni di Logistica 4.0 e dei fattori che favoriscono l’adozione di tali tecnologie da parte delle aziende nel mercato italiano. In letteratura attualmente non esiste alcuno studio che si ponga come obiettivo quello di mappare la situazione e contemporaneamente raccogliere i fattori che favoriscono l’adozione dei principi della Logistica 4.0. L’obiettivo della tesi è quindi quello di creare un modello che permetta alle aziende di valutare quali fattori favoriscano l’adozione delle tecnologie di Logistica 4.0 e quale influenza abbiano questi fattori sulle varie caratteristiche delle aziende del mercato italiano. Design, metodologia e approccio – Per rispondere agli obiettivi, prima si sono ricercati in letteratura i fattori che favoriscono l’adozione della Logistica 4.0, poi questi fattori sono stati selezionati e inseriti in una survey inviata a un gruppo di aziende italiane. La survey aveva lo scopo di aiutare nella risposta alle tre domande di ricerca trovate. I dati raccolti sono stati utilizzati per analisi descrittive e fattoriali. Risultati – Il primo risultato è il modello concettuale usato come input per la survey, usata a sua volta per raccogliere tutti i dati e le informazioni necessarie sui fattori e sulla situazione della Logistica 4.0 in Italia. I risultati delle analisi sui dati mostrano sia la mappatura della situazione italiana, evidenziando alcune peculiarità, ma anche l’impatto dei fattori sulle varie caratteristiche delle aziende (settore, dimensione, fase di adozione della tecnologia, campo di adozione). Implicazioni manageriali e pratiche – La ricerca è utile ai manager perché permette di capire quali sono i fattori che impattano l’adozione della Logistica 4.0, ma allo stesso tempo di capire il posizionamento della loro società su questo tema all’interno del panorama italiano. I risultati ottenuti mostrano lo stato attuale e possono essere utilizzati anche dai fornitori di servizi logistici e di tecnologia a capire quali sono le necessità e gli ambiti più ricercati in questo momento. Limiti e ricerche future – La selezione dei fattori rilevati in letterature deriva da colloqui con esperti dell’osservatorio Contract Logistics del Politecnico di Milano. La mancanza di un numero sufficiente di risposte non ha permesso lo sviluppo di analisi statistiche più complesse e dettagliate che quindi potrebbero essere ricercate in futuro.

Logistics 4.0 in the Italian market : state of the art and relevant factors for adoption

Ferrario, Luca;Amigliarini, Luca
2020/2021

Abstract

Purpose, originality and value - The aim of the research is to understand the diffusion of Logistics 4.0 solutions and the factors that favour the adoption of these technologies by companies in the Italian market. There is currently no study in the literature that aims to map the situation and at the same time collect the factors that favour the adoption of the Logistics 4.0 principles. Therefore, the goal of the thesis is to create a model that allows companies to evaluate which factors favour the adoption of Logistics 4.0 technologies and what influence these factors have on the various features of companies in the Italian market. Design, methodology and approach - To meet the objectives, the factors that favours the Logistics 4.0 adoption were firstly searched in the literature, then these factors were selected and included in a survey sent to a group of Italian companies. The survey was intended to help answer the three research questions found. The collected data were used for descriptive and factorial analysis. Results - The first result is the conceptual model used as input for the survey, used in turn to collect all the necessary data and information on the factors and on the situation of Logistics 4.0 in Italy. The results of the analysis on the data show the mapping of the Italian situation, highlighting some peculiarities, and also present the impact of the factors on the various features of the companies (sector, size, phase of technology adoption, field of adoption). Managerial and practical implications - The research is useful for managers because it allows them to understand what are the factors that impact the Logistics 4.0 adoption, but at the same time to understand the positioning of their company on this issue within the Italian landscape. The results obtained show the actual situation and can be used by the logistics and technology providers to understand what are the most relevant needs and fields required by companies at the moment. Limits and future research - The selection of factors found in literature derives from interviews with experts from the Contract Logistics observatory of Politecnico di Milano. The lack of a sufficient number of responses did not allow the development of more complex and detailed statistical analysis which could therefore be researched in the future.
MELACINI, MARCO
MODICA, TIZIANA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2021
2020/2021
Scopo, originalità e valore – Lo scopo della ricerca è capire la diffusione di soluzioni di Logistica 4.0 e dei fattori che favoriscono l’adozione di tali tecnologie da parte delle aziende nel mercato italiano. In letteratura attualmente non esiste alcuno studio che si ponga come obiettivo quello di mappare la situazione e contemporaneamente raccogliere i fattori che favoriscono l’adozione dei principi della Logistica 4.0. L’obiettivo della tesi è quindi quello di creare un modello che permetta alle aziende di valutare quali fattori favoriscano l’adozione delle tecnologie di Logistica 4.0 e quale influenza abbiano questi fattori sulle varie caratteristiche delle aziende del mercato italiano. Design, metodologia e approccio – Per rispondere agli obiettivi, prima si sono ricercati in letteratura i fattori che favoriscono l’adozione della Logistica 4.0, poi questi fattori sono stati selezionati e inseriti in una survey inviata a un gruppo di aziende italiane. La survey aveva lo scopo di aiutare nella risposta alle tre domande di ricerca trovate. I dati raccolti sono stati utilizzati per analisi descrittive e fattoriali. Risultati – Il primo risultato è il modello concettuale usato come input per la survey, usata a sua volta per raccogliere tutti i dati e le informazioni necessarie sui fattori e sulla situazione della Logistica 4.0 in Italia. I risultati delle analisi sui dati mostrano sia la mappatura della situazione italiana, evidenziando alcune peculiarità, ma anche l’impatto dei fattori sulle varie caratteristiche delle aziende (settore, dimensione, fase di adozione della tecnologia, campo di adozione). Implicazioni manageriali e pratiche – La ricerca è utile ai manager perché permette di capire quali sono i fattori che impattano l’adozione della Logistica 4.0, ma allo stesso tempo di capire il posizionamento della loro società su questo tema all’interno del panorama italiano. I risultati ottenuti mostrano lo stato attuale e possono essere utilizzati anche dai fornitori di servizi logistici e di tecnologia a capire quali sono le necessità e gli ambiti più ricercati in questo momento. Limiti e ricerche future – La selezione dei fattori rilevati in letterature deriva da colloqui con esperti dell’osservatorio Contract Logistics del Politecnico di Milano. La mancanza di un numero sufficiente di risposte non ha permesso lo sviluppo di analisi statistiche più complesse e dettagliate che quindi potrebbero essere ricercate in futuro.
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