The current post-digital era provides favorable conditions today to give life to ever more new forms of entrepreneurship and innovation. Today, governments of both industrialized states and developing countries recognize innovation as the primary factor of competitiveness for national and continental economies. In this scenario, an incessant manifestation of innovation and entrepreneurship processes is the innovative startup. Technology startups epitomize the symbol of this form of entrepreneurship: they transform scientific and technical advancements into new solutions for consumers and society at large. As of today, technology startups contribute to a considerable portion of the global economy, and public claims arise that technology entrepreneurship will play a crucial role in the recovery from the post-pandemic crisis of COVID-19. Therefore, the stimulus for the birth of new startups and the proliferation of startup ecosystems are now at the forefront in the agenda of public institutions, policy-makers, universities, private investors. Therefore, shedding light on new approaches and systematic methodologies that allow startups to survive, overcome the challenges that characterize the early stages of entrepreneurial initiatives and thrive in today's business and technology uncertainty, gains absolute relevance in the field of entrepreneurship. One of these approaches is Design Thinking, a human-centered approach for innovation, which is grounded in the ways of thinking and working common to the design profession. In this dissertation, a research aimed at discovering the role of Design Thinking in new technology-based startups is hereby presented. The thesis starts with an extensive review of existing literature on new technology-based startups, Design Thinking, entrepreneurship and design. Subsequently, it presents results of a qualitative study — based on ten case studies of technology-based startups — through which new hybrid practices resulting from the adoption of Design Thinking in technology-based startups have been identified and systematized within a novel theoretical model (DTxNTBS).

L'era contemporanea post-digitale offre condizioni favorevoli per dare vita a forme sempre più nuove di imprenditorialità e innovazione. Oggi i governi degli stati industrializzati e dei paesi in via di sviluppo riconoscono l'innovazione come fattore primario di competitività per le economie nazionali e continentali. In questo scenario, una manifestazione incessante dei processi di innovazione e imprenditorialità è la startup innovativa. Le startup tecnologiche incarnano il simbolo di questa forma di imprenditorialità: trasformano i progressi scientifici e tecnici in nuove soluzioni per i consumatori e per l’innovazione sociale. Ad oggi, le startup tecnologiche contribuiscono ad una parte considerevole dell'economia globale, e sono in molti a sostenere che l'imprenditorialità tecnologica avrà un ruolo cruciale nella ripresa dalla crisi post pandemia di COVID-19. Pertanto, lo stimolo alla nascita di nuove startup e la proliferazione di ecosistemi startup sono oggi in primo piano nell'agenda di istituzioni pubbliche, policy-makers, università, investitori privati e pubblici. Di estrema rilevanza, quindi, diventa nell'ambito dell'imprenditorialità fare luce su nuovi approcci e metodologie sistematiche che consentano alle startup di sopravvivere, superare le sfide che caratterizzano le fasi embrionali di un’iniziativa imprenditoriale e prosperare nell'odierna incertezza commerciale e tecnologica. Uno di questi approcci è il Design Thinking, un approccio “human-centered” per l'innovazione, che si basa sulle pratiche comuni alle professioni del design. In questo lavoro di tesi, viene quindi presentata una ricerca volta a scoprire il ruolo del Design Thinking nelle nuove startup technology-based. L'elaborato parte con un'estesa rassegna della letteratura esistente su new technology-based startups, Design Thinking, entrepreneurship e design. Successivamente, la tesi presenta i risultati di uno studio qualitativo — basato su dieci casi studio di startups tecnologiche — attraverso cui sono state individuate nuove pratiche ibride derivanti dall'adozione del Design Thinking nelle startups tecnologiche, sistematizzate all'interno di un nuovo modello teorico (DTxNTBS).

The role of design thinking in new technology-based startups

Ciccarese, Matteo
2020/2021

Abstract

The current post-digital era provides favorable conditions today to give life to ever more new forms of entrepreneurship and innovation. Today, governments of both industrialized states and developing countries recognize innovation as the primary factor of competitiveness for national and continental economies. In this scenario, an incessant manifestation of innovation and entrepreneurship processes is the innovative startup. Technology startups epitomize the symbol of this form of entrepreneurship: they transform scientific and technical advancements into new solutions for consumers and society at large. As of today, technology startups contribute to a considerable portion of the global economy, and public claims arise that technology entrepreneurship will play a crucial role in the recovery from the post-pandemic crisis of COVID-19. Therefore, the stimulus for the birth of new startups and the proliferation of startup ecosystems are now at the forefront in the agenda of public institutions, policy-makers, universities, private investors. Therefore, shedding light on new approaches and systematic methodologies that allow startups to survive, overcome the challenges that characterize the early stages of entrepreneurial initiatives and thrive in today's business and technology uncertainty, gains absolute relevance in the field of entrepreneurship. One of these approaches is Design Thinking, a human-centered approach for innovation, which is grounded in the ways of thinking and working common to the design profession. In this dissertation, a research aimed at discovering the role of Design Thinking in new technology-based startups is hereby presented. The thesis starts with an extensive review of existing literature on new technology-based startups, Design Thinking, entrepreneurship and design. Subsequently, it presents results of a qualitative study — based on ten case studies of technology-based startups — through which new hybrid practices resulting from the adoption of Design Thinking in technology-based startups have been identified and systematized within a novel theoretical model (DTxNTBS).
MAGISTRETTI, STEFANO
CARELLA, GIANLUCA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2021
2020/2021
L'era contemporanea post-digitale offre condizioni favorevoli per dare vita a forme sempre più nuove di imprenditorialità e innovazione. Oggi i governi degli stati industrializzati e dei paesi in via di sviluppo riconoscono l'innovazione come fattore primario di competitività per le economie nazionali e continentali. In questo scenario, una manifestazione incessante dei processi di innovazione e imprenditorialità è la startup innovativa. Le startup tecnologiche incarnano il simbolo di questa forma di imprenditorialità: trasformano i progressi scientifici e tecnici in nuove soluzioni per i consumatori e per l’innovazione sociale. Ad oggi, le startup tecnologiche contribuiscono ad una parte considerevole dell'economia globale, e sono in molti a sostenere che l'imprenditorialità tecnologica avrà un ruolo cruciale nella ripresa dalla crisi post pandemia di COVID-19. Pertanto, lo stimolo alla nascita di nuove startup e la proliferazione di ecosistemi startup sono oggi in primo piano nell'agenda di istituzioni pubbliche, policy-makers, università, investitori privati e pubblici. Di estrema rilevanza, quindi, diventa nell'ambito dell'imprenditorialità fare luce su nuovi approcci e metodologie sistematiche che consentano alle startup di sopravvivere, superare le sfide che caratterizzano le fasi embrionali di un’iniziativa imprenditoriale e prosperare nell'odierna incertezza commerciale e tecnologica. Uno di questi approcci è il Design Thinking, un approccio “human-centered” per l'innovazione, che si basa sulle pratiche comuni alle professioni del design. In questo lavoro di tesi, viene quindi presentata una ricerca volta a scoprire il ruolo del Design Thinking nelle nuove startup technology-based. L'elaborato parte con un'estesa rassegna della letteratura esistente su new technology-based startups, Design Thinking, entrepreneurship e design. Successivamente, la tesi presenta i risultati di uno studio qualitativo — basato su dieci casi studio di startups tecnologiche — attraverso cui sono state individuate nuove pratiche ibride derivanti dall'adozione del Design Thinking nelle startups tecnologiche, sistematizzate all'interno di un nuovo modello teorico (DTxNTBS).
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