Urban sprawl is making conventional public transport with fixed routes and fixed schedule less attractive and efficient every day, particularly in those areas where demand is low. On the other hand, the diffusion of disruptive technologies in communication and computation are pushing both private and public actors to rethinking the concept of Demand – Responsive Transport (DRT) systems. This paper aims at assessing how the performances (in terms of Journey Time) of a Demand – Responsive Transport system can be compared to those of a conventional public transport system. The simulations have been made through macroscopic network simulation software, i.e., PTV Visum in the study area of Rome. Several scenarios have been considered with respect to different demand and supply levels. If the fleet size of the DRT system is large enough to satisfy an important percentage of the demand, results show that Demand – Responsive Transport system can significantly reduce the Journey Time for passengers considering a given O-D pair. The components of the Journey Time most affected by the introduction of the Demand – Responsive Transport system are the vehicle time (calculated as the sum of in – vehicle time for public transport and DRT) and the waiting time (calculated as the sum of waiting time for public transport and DRT). Moreover, as the fleet size increases the number of passengers moving with DRT also increases. The zones in which the conventional public transport line has been substituted by a DRT system also presents an increase in active and passive accessibility.
L’espansione delle città rende il trasporto pubblico convenzionale con percorsi e orari fissi meno attraente ed efficiente ogni giorno, in particolare nelle aree a bassa densità di domanda. Tuttavia, la dirompente diffusione di tecnologie comunicative e di calcolo sta favorendo una riconsiderazione del concetto di sistemi di trasporto a chiamata da parte di operatori pubblici e privati. Questo articolo mira a valutare quanto le prestazioni (in termini di tempo di viaggio) di un sistema di trasporto a chiamata possano essere paragonate a quelle di un sistema di trasporto pubblico convenzionale. Le simulazioni sono state fatte attraverso un software di simulazione di rete macroscopica, PTV Visum, nell'area di studio di Roma. Sono stati considerati diversi scenari rispetto a diversi livelli di domanda e di offerta. I risultati mostrano che, per una data coppia O-D, se la dimensione della flotta del sistema di trasporto a chiamata è sufficientemente grande da poter soddisfare una percentuale importante della domanda, il trasporto a chiamata può significativamente ridurre il tempo di viaggio dei passeggeri. Le componenti del tempo di viaggio più influenzate dall'introduzione del sistema di trasporto a chiamata sono il tempo a bordo (calcolato come la somma del tempo a bordo per il trasporto pubblico e per il trasporto a chiamata) e il tempo di attesa (calcolato come la somma del tempo di attesa per il trasporto pubblico e per il trasporto a chiamata). Inoltre, all'aumentare delle dimensioni della flotta, aumenta anche il numero di passeggeri che utilizzano il trasporto a chiamata per spostarsi. Infine, dall’analisi emerge che le zone in cui la linea di trasporto pubblico convenzionale è stata sostituita da un sistema di trasporto a chiamata presentano un aumento dell'accessibilità attiva e passiva.
Assessing the performances of Demand - Responsive Transport (DRT) systems in low demand urban areas
Braguglia, Tommaso
2020/2021
Abstract
Urban sprawl is making conventional public transport with fixed routes and fixed schedule less attractive and efficient every day, particularly in those areas where demand is low. On the other hand, the diffusion of disruptive technologies in communication and computation are pushing both private and public actors to rethinking the concept of Demand – Responsive Transport (DRT) systems. This paper aims at assessing how the performances (in terms of Journey Time) of a Demand – Responsive Transport system can be compared to those of a conventional public transport system. The simulations have been made through macroscopic network simulation software, i.e., PTV Visum in the study area of Rome. Several scenarios have been considered with respect to different demand and supply levels. If the fleet size of the DRT system is large enough to satisfy an important percentage of the demand, results show that Demand – Responsive Transport system can significantly reduce the Journey Time for passengers considering a given O-D pair. The components of the Journey Time most affected by the introduction of the Demand – Responsive Transport system are the vehicle time (calculated as the sum of in – vehicle time for public transport and DRT) and the waiting time (calculated as the sum of waiting time for public transport and DRT). Moreover, as the fleet size increases the number of passengers moving with DRT also increases. The zones in which the conventional public transport line has been substituted by a DRT system also presents an increase in active and passive accessibility.File | Dimensione | Formato | |
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