Global competence is increasingly acknowledged as one of the most relevant competences for life-long learning in contemporary societies since it allows individuals to examine local, global, and intercultural issues and understand different perspectives and worldviews. This competence emerges as particularly relevant for designers, who are widely acknowledged as professionals who must effectively and sensitively collaborate with plural individuals and groups. Precisely the research focuses on the skills required to collaborate successfully in plural groups, namely global cooperation skills, a set of competences that includes both cooperation skills and cultural awareness and self-awareness. The research assumes that these competences can be developed through plural collaborations in design-based learning, an archetypical approach of higher design education. The doctoral research focused on design-based learning in plural design education to discover how these formative experiences foster global cooperation skills development. This understanding is gained through a qualitative analysis of students’ collaborative design experiences to identify the elements that foster their acquisition of global cooperation skills if integrated into teaching strategies within plural design education. Specifically, the research is developed around two parallel and complementary investigations that disclosed the role of plural and collaborative design projects in fostering students' global cooperation skills. The first investigation focused on the multi situated learning paths of the Master of European Design students and led to developing a conceptual model to describe the global cooperation skill development. On the other hand, the second investigation focused on the learning experiences in the situated context of the Design & Engineering Master of Science, being conducted through critical participatory action research, and it provides insights on opportunities and strategies for educators in fostering the development of global cooperation skills through the design of instructional projects. The research contributes to the emerging discussion around global competence in the specific context of higher design education, providing a descriptive model of competence development, and the findings provide guidelines for teachers to coherently approach the design of instructions in design-based learning toward the ultimate goal of guiding students in developing global cooperation skills.

La competenza globale (global competence) è sempre più riconosciuta come una delle competenze più rilevanti per l'apprendimento permanente nelle società contemporanee, poiché permette agli individui di esaminare questioni locali, globali e interculturali e di comprendere prospettive e visioni del mondo diverse. Questa competenza emerge come particolarmente rilevante per i designer, che sono ampiamente riconosciuti come professionisti che devono saper collaborare in modo efficace e sensibile con individui e gruppi plurali. Precisamente la ricerca si concentra sulle competenze richieste per collaborare con successo in gruppi plurali, vale a dire le competenze di cooperazione globale (global cooperation skills), un insieme di competenze che include sia le collaborative sia la consapevolezza culturale e la consapevolezza di sé (cultural awareness and self awareness). La ricerca presuppone che queste competenze possano essere sviluppate attraverso collaborazioni plurali all'interno dei corsi basati dul design-based learning, un approccio archetipico dell'istruzione superiore di design. La ricerca di dottorato si concentra sui corsi di tipo design-based learning nell'educazione al design in contesti plurali per scoprire come queste esperienze formative favoriscano lo sviluppo di global cooperation skills. Questa comprensione è ottenuta attraverso un'analisi qualitativa delle esperienze di design collaborativo degli studenti per identificare gli elementi che favoriscono l'acquisizione di queste competenze se integrati nelle strategie di insegnamento all'interno dell'educazione al design plurale. In particolare, la ricerca si sviluppa intorno a due indagini parallele e complementari che hanno rivelato il ruolo dei progetti di design plurale e collaborativo nel promuovere le global cooperation skills degli studenti. La prima indagine si è concentrata sui percorsi di apprendimento multi situati degli studenti del Master of European Design e ha portato a sviluppare un modello concettuale per descrivere lo sviluppo delle global cooperation skills. D'altra parte, la seconda indagine si è concentrata sulle esperienze di apprendimento nel contesto situato del Master of Science in Design & Engineering del Politecnico di Milano, condotta attraverso l'approccio della ricerca azione. Questa investigazione ha fornito intuizioni sulle opportunità e le strategie che educatori ed educatrici possono mettere in campo per promuovere lo sviluppo delle global cooperation skills in corsi basati sulla progettazione collaborativa. La ricerca contribuisce al dibattito emergente sulla competenza globale nel contesto specifico dell'istruzione superiore di design, fornendo un modello descrittivo dello sviluppo delle competenze, e i risultati delle linee guida per gli insegnanti per un approccio coerente alla progettazione di di una didattica design-based learning che possa efficacemente guidare gli studenti nello sviluppo delle global cooperation skills.

Learning and teaching global cooperation skills in culturally plural design teams. Collaborative learning practices and experiences in plural classes

Mattioli, Francesca
2021/2022

Abstract

Global competence is increasingly acknowledged as one of the most relevant competences for life-long learning in contemporary societies since it allows individuals to examine local, global, and intercultural issues and understand different perspectives and worldviews. This competence emerges as particularly relevant for designers, who are widely acknowledged as professionals who must effectively and sensitively collaborate with plural individuals and groups. Precisely the research focuses on the skills required to collaborate successfully in plural groups, namely global cooperation skills, a set of competences that includes both cooperation skills and cultural awareness and self-awareness. The research assumes that these competences can be developed through plural collaborations in design-based learning, an archetypical approach of higher design education. The doctoral research focused on design-based learning in plural design education to discover how these formative experiences foster global cooperation skills development. This understanding is gained through a qualitative analysis of students’ collaborative design experiences to identify the elements that foster their acquisition of global cooperation skills if integrated into teaching strategies within plural design education. Specifically, the research is developed around two parallel and complementary investigations that disclosed the role of plural and collaborative design projects in fostering students' global cooperation skills. The first investigation focused on the multi situated learning paths of the Master of European Design students and led to developing a conceptual model to describe the global cooperation skill development. On the other hand, the second investigation focused on the learning experiences in the situated context of the Design & Engineering Master of Science, being conducted through critical participatory action research, and it provides insights on opportunities and strategies for educators in fostering the development of global cooperation skills through the design of instructional projects. The research contributes to the emerging discussion around global competence in the specific context of higher design education, providing a descriptive model of competence development, and the findings provide guidelines for teachers to coherently approach the design of instructions in design-based learning toward the ultimate goal of guiding students in developing global cooperation skills.
RAMPINO, LUCIA ROSA ELENA
RAMPINO, LUCIA ROSA ELENA
CRABU, STEFANO
24-mar-2022
Learning and teaching global cooperation skills in culturally plural design teams. Collaborative learning practices and experiences in plural classes
La competenza globale (global competence) è sempre più riconosciuta come una delle competenze più rilevanti per l'apprendimento permanente nelle società contemporanee, poiché permette agli individui di esaminare questioni locali, globali e interculturali e di comprendere prospettive e visioni del mondo diverse. Questa competenza emerge come particolarmente rilevante per i designer, che sono ampiamente riconosciuti come professionisti che devono saper collaborare in modo efficace e sensibile con individui e gruppi plurali. Precisamente la ricerca si concentra sulle competenze richieste per collaborare con successo in gruppi plurali, vale a dire le competenze di cooperazione globale (global cooperation skills), un insieme di competenze che include sia le collaborative sia la consapevolezza culturale e la consapevolezza di sé (cultural awareness and self awareness). La ricerca presuppone che queste competenze possano essere sviluppate attraverso collaborazioni plurali all'interno dei corsi basati dul design-based learning, un approccio archetipico dell'istruzione superiore di design. La ricerca di dottorato si concentra sui corsi di tipo design-based learning nell'educazione al design in contesti plurali per scoprire come queste esperienze formative favoriscano lo sviluppo di global cooperation skills. Questa comprensione è ottenuta attraverso un'analisi qualitativa delle esperienze di design collaborativo degli studenti per identificare gli elementi che favoriscono l'acquisizione di queste competenze se integrati nelle strategie di insegnamento all'interno dell'educazione al design plurale. In particolare, la ricerca si sviluppa intorno a due indagini parallele e complementari che hanno rivelato il ruolo dei progetti di design plurale e collaborativo nel promuovere le global cooperation skills degli studenti. La prima indagine si è concentrata sui percorsi di apprendimento multi situati degli studenti del Master of European Design e ha portato a sviluppare un modello concettuale per descrivere lo sviluppo delle global cooperation skills. D'altra parte, la seconda indagine si è concentrata sulle esperienze di apprendimento nel contesto situato del Master of Science in Design & Engineering del Politecnico di Milano, condotta attraverso l'approccio della ricerca azione. Questa investigazione ha fornito intuizioni sulle opportunità e le strategie che educatori ed educatrici possono mettere in campo per promuovere lo sviluppo delle global cooperation skills in corsi basati sulla progettazione collaborativa. La ricerca contribuisce al dibattito emergente sulla competenza globale nel contesto specifico dell'istruzione superiore di design, fornendo un modello descrittivo dello sviluppo delle competenze, e i risultati delle linee guida per gli insegnanti per un approccio coerente alla progettazione di di una didattica design-based learning che possa efficacemente guidare gli studenti nello sviluppo delle global cooperation skills.
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