Colour is an essential element in visual perception and, at the same time, it is one of the most complex. During the last 30 years, studies about the inclusion of colour in the aesthetic and project-based education (design, architecture, art) had evidenced a lack of consideration of colour at the university level and a great need to provide training resources to teachers and, consequently, to students at higher education level. Designers often graduate without receiving proper training about colour and, hence, almost exclusively relying on intuition, personal taste or self-learned knowledge when they choose colours. However, the invisibility of colour within the design academy is not always reflected in the professional practice of the discipline. In recent years, there has been a growing tendency to consider practices related to the application of colour in design as a new sub-discipline. Following the requirements of industry, some designers have begun to specialise in this field of work and have started to call themselves ‘colour designers’. This emerging figure is still incipient and its field of action within the discipline of design is not yet widely recognised, and as a consequence, it has not yet been sufficiently institutionalised within schools or professional training institutions. With all of the above, the main purpose of this research was to evaluate the key elements that should be considered in a colour literacy for current design education needs within higher institutions, and to propose an educational framework that may support the teaching and learning of colour in the design discipline. In the search of a guiding thread for the didactic innovation developed, the research relies in the pedagogical model called Constructive Alignment developed by J. Biggs, which represents a convergence between a constructivist understanding of the nature of learning and an aligned design for outcomes-based teaching. The research sought to provide design and colour teachers with clear guidelines to specify learning outcomes, teaching and learning activities, a comprehensive knowledge framework and assessment criteria to provide feedback to students. The main output of the research is the Colour Design Training Itinerary (CDTI), a complete educational framework that defines different levels of action for the improvement of the teaching and learning of colour in the design discipline. The CDTI framework was built through consultation, involvement and collaboration with colour teachers from different countries and backgrounds. Also, the CDTI is intended to be useful for different pedagogical contexts, in relation to how teaching and learning is changing and adapting to the current international scenario, in other words, considering resources for in presence teaching, blended-learning and online-autonomous learning.

Il colore è un elemento essenziale nella percezione visiva e, allo stesso tempo, è uno dei più complessi. Negli ultimi 30 anni, gli studi sull'inclusione del colore nell'educazione estetica e progettuale (design, architettura, arte) hanno evidenziato una scarsa considerazione del colore a livello universitario e una grande necessità di fornire risorse formative agli insegnanti e, di conseguenza, agli studenti a livello di istruzione superiore. I designer spesso si laureano senza ricevere un'adeguata formazione sul colore e, quindi, si affidano quasi esclusivamente all'intuizione, al gusto personale o alle conoscenze apprese da soli quando scelgono i colori. Tuttavia, l'invisibilità del colore all'interno dell'accademia del design non sempre si riflette nella pratica professionale della disciplina. Negli ultimi anni, c'è stata una crescente tendenza a considerare le pratiche relative all'applicazione del colore nel design come una nuova sottodisciplina. Seguendo le richieste dell'industria, alcuni designer hanno iniziato a specializzarsi in questo campo di lavoro e hanno iniziato a chiamarsi 'color designer'. Questa figura emergente è ancora incipiente e il suo campo d'azione all'interno della disciplina del design non è ancora ampiamente riconosciuto e, di conseguenza, non è stato ancora sufficientemente istituzionalizzato all'interno delle scuole o degli istituti di formazione professionale. Con tutto ciò, lo scopo principale di questa ricerca è stato quello di valutare gli elementi chiave che dovrebbero essere considerati in una alfabetizzazione del colore per le attuali esigenze di educazione al design all'interno delle istituzioni superiori, e di proporre un progetto educativo che possa sostenere l'insegnamento e l'apprendimento del colore nella disciplina del design. Nella ricerca di un filo conduttore per l'innovazione didattica sviluppata, la ricerca si affida al modello pedagogico chiamato Constructive Alignment sviluppato da J. Biggs, che rappresenta una convergenza tra una comprensione costruttivista della natura dell'apprendimento e un design allineato per un insegnamento basato sui risultati. La ricerca ha cercato di fornire agli insegnanti di design e colore chiare linee guida per specificare i risultati dell'apprendimento, le attività di insegnamento e apprendimento, un quadro completo di conoscenze e criteri di valutazione per fornire feedback agli studenti. Il principale risultato della ricerca è il Colour Design Training Itinerary (CDTI), un quadro didattico completo che definisce diversi livelli di azione per il miglioramento dell'insegnamento e dell'apprendimento del colore nella disciplina del design. Il quadro CDTI è stato costruito attraverso la consultazione, il coinvolgimento e la collaborazione con insegnanti di colore di diversi paesi e background. Inoltre, il CDTI vuole essere utile per diversi contesti pedagogici, in relazione a come l'insegnamento e l'apprendimento stanno cambiando e adattandosi all'attuale scenario internazionale, in altre parole, considerando le risorse per l'insegnamento in presenza, l'apprendimento misto e l'apprendimento autonomo online.

Colour design training itinerary. A framework for the teaching and learning of colour in the design discipline

Calvo Ivanovic, Ingrid
2021/2022

Abstract

Colour is an essential element in visual perception and, at the same time, it is one of the most complex. During the last 30 years, studies about the inclusion of colour in the aesthetic and project-based education (design, architecture, art) had evidenced a lack of consideration of colour at the university level and a great need to provide training resources to teachers and, consequently, to students at higher education level. Designers often graduate without receiving proper training about colour and, hence, almost exclusively relying on intuition, personal taste or self-learned knowledge when they choose colours. However, the invisibility of colour within the design academy is not always reflected in the professional practice of the discipline. In recent years, there has been a growing tendency to consider practices related to the application of colour in design as a new sub-discipline. Following the requirements of industry, some designers have begun to specialise in this field of work and have started to call themselves ‘colour designers’. This emerging figure is still incipient and its field of action within the discipline of design is not yet widely recognised, and as a consequence, it has not yet been sufficiently institutionalised within schools or professional training institutions. With all of the above, the main purpose of this research was to evaluate the key elements that should be considered in a colour literacy for current design education needs within higher institutions, and to propose an educational framework that may support the teaching and learning of colour in the design discipline. In the search of a guiding thread for the didactic innovation developed, the research relies in the pedagogical model called Constructive Alignment developed by J. Biggs, which represents a convergence between a constructivist understanding of the nature of learning and an aligned design for outcomes-based teaching. The research sought to provide design and colour teachers with clear guidelines to specify learning outcomes, teaching and learning activities, a comprehensive knowledge framework and assessment criteria to provide feedback to students. The main output of the research is the Colour Design Training Itinerary (CDTI), a complete educational framework that defines different levels of action for the improvement of the teaching and learning of colour in the design discipline. The CDTI framework was built through consultation, involvement and collaboration with colour teachers from different countries and backgrounds. Also, the CDTI is intended to be useful for different pedagogical contexts, in relation to how teaching and learning is changing and adapting to the current international scenario, in other words, considering resources for in presence teaching, blended-learning and online-autonomous learning.
RAMPINO, LUCIA ROSA ELENA
BERTOLA, PAOLA
24-mar-2022
Colour design training itinerary. A framework for the teaching and learning of colour in the design discipline
Il colore è un elemento essenziale nella percezione visiva e, allo stesso tempo, è uno dei più complessi. Negli ultimi 30 anni, gli studi sull'inclusione del colore nell'educazione estetica e progettuale (design, architettura, arte) hanno evidenziato una scarsa considerazione del colore a livello universitario e una grande necessità di fornire risorse formative agli insegnanti e, di conseguenza, agli studenti a livello di istruzione superiore. I designer spesso si laureano senza ricevere un'adeguata formazione sul colore e, quindi, si affidano quasi esclusivamente all'intuizione, al gusto personale o alle conoscenze apprese da soli quando scelgono i colori. Tuttavia, l'invisibilità del colore all'interno dell'accademia del design non sempre si riflette nella pratica professionale della disciplina. Negli ultimi anni, c'è stata una crescente tendenza a considerare le pratiche relative all'applicazione del colore nel design come una nuova sottodisciplina. Seguendo le richieste dell'industria, alcuni designer hanno iniziato a specializzarsi in questo campo di lavoro e hanno iniziato a chiamarsi 'color designer'. Questa figura emergente è ancora incipiente e il suo campo d'azione all'interno della disciplina del design non è ancora ampiamente riconosciuto e, di conseguenza, non è stato ancora sufficientemente istituzionalizzato all'interno delle scuole o degli istituti di formazione professionale. Con tutto ciò, lo scopo principale di questa ricerca è stato quello di valutare gli elementi chiave che dovrebbero essere considerati in una alfabetizzazione del colore per le attuali esigenze di educazione al design all'interno delle istituzioni superiori, e di proporre un progetto educativo che possa sostenere l'insegnamento e l'apprendimento del colore nella disciplina del design. Nella ricerca di un filo conduttore per l'innovazione didattica sviluppata, la ricerca si affida al modello pedagogico chiamato Constructive Alignment sviluppato da J. Biggs, che rappresenta una convergenza tra una comprensione costruttivista della natura dell'apprendimento e un design allineato per un insegnamento basato sui risultati. La ricerca ha cercato di fornire agli insegnanti di design e colore chiare linee guida per specificare i risultati dell'apprendimento, le attività di insegnamento e apprendimento, un quadro completo di conoscenze e criteri di valutazione per fornire feedback agli studenti. Il principale risultato della ricerca è il Colour Design Training Itinerary (CDTI), un quadro didattico completo che definisce diversi livelli di azione per il miglioramento dell'insegnamento e dell'apprendimento del colore nella disciplina del design. Il quadro CDTI è stato costruito attraverso la consultazione, il coinvolgimento e la collaborazione con insegnanti di colore di diversi paesi e background. Inoltre, il CDTI vuole essere utile per diversi contesti pedagogici, in relazione a come l'insegnamento e l'apprendimento stanno cambiando e adattandosi all'attuale scenario internazionale, in altre parole, considerando le risorse per l'insegnamento in presenza, l'apprendimento misto e l'apprendimento autonomo online.
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