This work contributes to the research on platform thinking by analyzing the evolution of Amazon throughout time. Analyzing secondary sources like papers, articles, company statements, the main evolutionary steps highlighted by theory have been confirmed, as Amazon evolved from a linear business to a two-sided platform first, and finally to a hybrid multi-sided platform. Proofs of various types of platforms have been found: transactional, orthogonal (enhanced advertising and e-ethnography strategies), industry-wide innovation platforms. The idle assets definition proposed by Trabucchi and colleagues in their paper Idle Asset Hunters —The Secret of Multi-sided Platforms have been expanded to divide those assets in internal and external; the former help participants in the platform to create value and increase platform adoption, the latter have been divided in untapped demand, untapped supply, unaware cocreated value, and are all sources of value residing in the sides connected by the platform. Amazon proved able to exploit both internal and external idle assets to create new value propositions around which to build entirely new platforms. In particular, it tends to create linear businesses around internally managed products/services, and then exploit their loyal customer base opening the platform to external suppliers.

Questo lavoro contribuisce alla ricerca sul Platform Thinking analizzando l'evoluzione di Amazon negli anni. Attraverso l’analisi di fonti secondarie, i principali passi evolutivi evidenziati dalla teoria sono stati confermati; Amazon è passata da un business lineare a una piattaforma transazionale prima, e, infine, ad un business model ibrido con elementi sia transazionali che ortogonali. La definizione di idle-assets proposta da Trabucchi et al. nel paper Idle Asset Hunters -The Secret of Multi-sided Platforms è stata ampliata per dividere tali asssets in interni ed esterni. I primi aiutano i partecipanti alla piattaforma a creare valore autonomamente e incoraggiano l'adozione della piattaforma stessa; i secondi sono fonti di valore residenti nei partecipanti collegati dalla piattaforma, quali untapped demand, untapped supply, unaware cocreated value. Amazon si è dimostrata in grado di sfruttare sia gli idle-asset interni ed esterni per creare nuove proposte di valore attorno alle quali costruire piattaforme completamente nuove. In particolare, Amazon tende a creare business lineari intorno a prodotti/servizi gestiti internamente, e quindi sfruttare tale customer base aprendo la piattaforma a fornitori esterni.

The platform thinking lifecycle and idle-assets exploitation : Amazon case study

Locatelli, Michele
2020/2021

Abstract

This work contributes to the research on platform thinking by analyzing the evolution of Amazon throughout time. Analyzing secondary sources like papers, articles, company statements, the main evolutionary steps highlighted by theory have been confirmed, as Amazon evolved from a linear business to a two-sided platform first, and finally to a hybrid multi-sided platform. Proofs of various types of platforms have been found: transactional, orthogonal (enhanced advertising and e-ethnography strategies), industry-wide innovation platforms. The idle assets definition proposed by Trabucchi and colleagues in their paper Idle Asset Hunters —The Secret of Multi-sided Platforms have been expanded to divide those assets in internal and external; the former help participants in the platform to create value and increase platform adoption, the latter have been divided in untapped demand, untapped supply, unaware cocreated value, and are all sources of value residing in the sides connected by the platform. Amazon proved able to exploit both internal and external idle assets to create new value propositions around which to build entirely new platforms. In particular, it tends to create linear businesses around internally managed products/services, and then exploit their loyal customer base opening the platform to external suppliers.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2021
2020/2021
Questo lavoro contribuisce alla ricerca sul Platform Thinking analizzando l'evoluzione di Amazon negli anni. Attraverso l’analisi di fonti secondarie, i principali passi evolutivi evidenziati dalla teoria sono stati confermati; Amazon è passata da un business lineare a una piattaforma transazionale prima, e, infine, ad un business model ibrido con elementi sia transazionali che ortogonali. La definizione di idle-assets proposta da Trabucchi et al. nel paper Idle Asset Hunters -The Secret of Multi-sided Platforms è stata ampliata per dividere tali asssets in interni ed esterni. I primi aiutano i partecipanti alla piattaforma a creare valore autonomamente e incoraggiano l'adozione della piattaforma stessa; i secondi sono fonti di valore residenti nei partecipanti collegati dalla piattaforma, quali untapped demand, untapped supply, unaware cocreated value. Amazon si è dimostrata in grado di sfruttare sia gli idle-asset interni ed esterni per creare nuove proposte di valore attorno alle quali costruire piattaforme completamente nuove. In particolare, Amazon tende a creare business lineari intorno a prodotti/servizi gestiti internamente, e quindi sfruttare tale customer base aprendo la piattaforma a fornitori esterni.
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