The purpose of the thesis is to analyze the various ways in which illustration, both in static and dynamic form, communicates music, and in particular what is the role of dynamic illustration in animated music videos. The thesis is developed in such a way that all the parts of which it is composed build a dialogue between them and lay the foundations of a study: the first chapter focuses on the knowledge of illustration, of how it communicates and intertwines with the language of music in its static form. Correspondences, forms of synthesis and translation, and application sectors are analyzed. The second chapter analyzes how illustration intertwines with music in its dynamic form, under the form of animation, from the origins of the bond to the study of illustrated music video clips and the use of illustration in the world of music. in the construction of visual identities and narrative worlds. The third chapter, concerning the case studies, sees various significant cases of illustrated music video clips: following the attempt to categorize them, and after having brought back a relevant illustrated video clip to each category, three are chosen which are analyzed in detail, also involving the same authors, who have given an interview for the study of this thesis. The final project is based on all this, which wants to emphasize the new technologies developed by musical platforms, which combine music with images, whose potential is increasingly exploited, based in particular on the study of the new functionality of a well-known music streaming platform, Canvas for Spotify, whose features must be understood in order to design an illustrated artifact for hybrid music. The functionality embodies an excellent synthesis of what is analyzed in this thesis, as it is halfway between a static image and a dynamic video. Although this medium is increasingly used and more and more artists are trying to communicate through it, it is not easy to find articles, guidelines, sites where they talk about it. It was therefore decided to experiment in this form and make this thesis useful also for future projects, being able to draw some guidelines from the realization of a project for this hybrid and increasingly used media.

Lo scopo della tesi è quello di analizzare le varie modalità con cui l’il­lustrazione, sia in forma statica che in forma dinamica, comunica la musica, e in particolare qual è il ruolo dell’illustrazione dinamica nei videoclip musicali ani­mati. La tesi si sviluppa in modo che tutte le parti di cui si compone costruiscano un dialogo tra loro e pongano le fondamenta di uno studio: il primo capitolo verte sulla conoscenza dell’illustrazione, di come comunica e si intreccia con il linguaggio della musica nella sua forma statica. Vengono analizzate corrispondenze, forme di sintesi e traduzione, e settori applicativi. Nel secondo capitolo viene analizzato come l’illustrazione si intreccia con la musica nella sua forma dinamica, sotto la forma dell’animazione, dalle origini del legame fino ad arrivare allo studio dei videoclip musicali illustrati e all’utilizzo dell’illustrazione nel mondo della musica nella costruzione di identità visive e mondi narrativi. Il terzo capitolo, riguardante i casi studio, vede vari casi significativi di videoclip musicali illustrati: a seguito del tentativo di categorizzarli, e dopo aver ricondotto a ciascuna categoria un videoclip illustrato rilevante, ne vengono scelti tre che vengono analizzati nel dettaglio, coinvolgendo anche gli stessi autori, i quali hanno rilasciato un’intervista per lo studio di questa tesi. Su tutto questo si basa il progetto finale, il quale vuole porre l’accento sulle nuove tecnologie sviluppate dalle piattaforme musicali, che coniugano la musica con l’immagine, la cui potenzialità viene sempre più sfruttata, basandosi in particolare sullo studio della nuova funzionalità di una nota piattaforma di streming musicale, Canvas per Spotify, della quale vanno comprese le caratteristiche al fine di progettare un artefatto illustrato per la musica ibrido. La funzionalità racchiude in sè un’ottima sintesi di quanto analizzato in questa tesi, in quanto a metà tra immagine statica e video dinamico. Nonostante questo mezzo sia sempre più utilizzato e sempre più artisti stiano cercando di comunicare attraverso di esso, non si reperiscono facilmente articoli, linee guida, siti in cui se ne parli. Si è quindi deciso di sperimentare sotto questa forma e rendere utile questa tesi anche per progetti futuri, potendo trarre alcune linee guida dalla realizzazione di un progetto per questo media ibrido e sempre più utilizzato.

Disegnare la canzone. Forme ibride di traduzione e narrazione della musica attraverso l'illustrazione

Chistolini, Maria Giulia
2020/2021

Abstract

The purpose of the thesis is to analyze the various ways in which illustration, both in static and dynamic form, communicates music, and in particular what is the role of dynamic illustration in animated music videos. The thesis is developed in such a way that all the parts of which it is composed build a dialogue between them and lay the foundations of a study: the first chapter focuses on the knowledge of illustration, of how it communicates and intertwines with the language of music in its static form. Correspondences, forms of synthesis and translation, and application sectors are analyzed. The second chapter analyzes how illustration intertwines with music in its dynamic form, under the form of animation, from the origins of the bond to the study of illustrated music video clips and the use of illustration in the world of music. in the construction of visual identities and narrative worlds. The third chapter, concerning the case studies, sees various significant cases of illustrated music video clips: following the attempt to categorize them, and after having brought back a relevant illustrated video clip to each category, three are chosen which are analyzed in detail, also involving the same authors, who have given an interview for the study of this thesis. The final project is based on all this, which wants to emphasize the new technologies developed by musical platforms, which combine music with images, whose potential is increasingly exploited, based in particular on the study of the new functionality of a well-known music streaming platform, Canvas for Spotify, whose features must be understood in order to design an illustrated artifact for hybrid music. The functionality embodies an excellent synthesis of what is analyzed in this thesis, as it is halfway between a static image and a dynamic video. Although this medium is increasingly used and more and more artists are trying to communicate through it, it is not easy to find articles, guidelines, sites where they talk about it. It was therefore decided to experiment in this form and make this thesis useful also for future projects, being able to draw some guidelines from the realization of a project for this hybrid and increasingly used media.
ARC III - Scuola del Design
21-dic-2021
2020/2021
Lo scopo della tesi è quello di analizzare le varie modalità con cui l’il­lustrazione, sia in forma statica che in forma dinamica, comunica la musica, e in particolare qual è il ruolo dell’illustrazione dinamica nei videoclip musicali ani­mati. La tesi si sviluppa in modo che tutte le parti di cui si compone costruiscano un dialogo tra loro e pongano le fondamenta di uno studio: il primo capitolo verte sulla conoscenza dell’illustrazione, di come comunica e si intreccia con il linguaggio della musica nella sua forma statica. Vengono analizzate corrispondenze, forme di sintesi e traduzione, e settori applicativi. Nel secondo capitolo viene analizzato come l’illustrazione si intreccia con la musica nella sua forma dinamica, sotto la forma dell’animazione, dalle origini del legame fino ad arrivare allo studio dei videoclip musicali illustrati e all’utilizzo dell’illustrazione nel mondo della musica nella costruzione di identità visive e mondi narrativi. Il terzo capitolo, riguardante i casi studio, vede vari casi significativi di videoclip musicali illustrati: a seguito del tentativo di categorizzarli, e dopo aver ricondotto a ciascuna categoria un videoclip illustrato rilevante, ne vengono scelti tre che vengono analizzati nel dettaglio, coinvolgendo anche gli stessi autori, i quali hanno rilasciato un’intervista per lo studio di questa tesi. Su tutto questo si basa il progetto finale, il quale vuole porre l’accento sulle nuove tecnologie sviluppate dalle piattaforme musicali, che coniugano la musica con l’immagine, la cui potenzialità viene sempre più sfruttata, basandosi in particolare sullo studio della nuova funzionalità di una nota piattaforma di streming musicale, Canvas per Spotify, della quale vanno comprese le caratteristiche al fine di progettare un artefatto illustrato per la musica ibrido. La funzionalità racchiude in sè un’ottima sintesi di quanto analizzato in questa tesi, in quanto a metà tra immagine statica e video dinamico. Nonostante questo mezzo sia sempre più utilizzato e sempre più artisti stiano cercando di comunicare attraverso di esso, non si reperiscono facilmente articoli, linee guida, siti in cui se ne parli. Si è quindi deciso di sperimentare sotto questa forma e rendere utile questa tesi anche per progetti futuri, potendo trarre alcune linee guida dalla realizzazione di un progetto per questo media ibrido e sempre più utilizzato.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/183954