From the end of 2019, a virus named Covid-19 spread over the world at an uncontrolled pace. The speed of diffusion and the scarce initial communication caught unprepared all the governments. On the one hand, the willingness to stop the virus required avoiding any type of contact between people, on the other hand, it resulted in contrast with daily necessities and habits. All of this led each Country to take decisions in the short-term, with actions that impacted concurrently the private sphere and the working one, consequently, the Retail sector did not remain excluded. How did single Countries react in terms of restrictive measures? How did the infrastructural Retail network develop during this time span? Which were the consequences on the economic side? Was the Covid-19 an accelerator towards innovation as a reaction to the pandemic? The objective of this thesis is to identify a possible correlation between the Covid-19 magnitude in two directions: with retailers performance on the infrastructural and economic perspective and with the innovation implemented during the pandemic. Due to the topic novelty, a scientific and non-scientific Literature Review was conducted, to highlight the elements and factors related to the theme, obtaining a structured base for further analysis. Next, a census related to retailers of different sectors from the main European territory countries and the USA was performed in a cross-sectional database. Annual financial data were collected with the aim to evaluate pre and during pandemic trends on different KPIs, then aggregated per Country. In parallel, implemented Innovations were collected and classified from different sources, based on their amount per Country and relevance. Finally, the proposed framework was exploited to spot a possible link between the pandemic and the different analyzed factors, highlighting a significant level of correlation on the innovation side, and a less relevant connection with the performance measured.

A partire dalla fine del 2019, un virus denominato Covid-19 si è diffuso in tutto il mondo ad un ritmo incontrollato. La velocità di diffusione e la scarsa comunicazione inziale hanno colti impreparati i governi di tutto il mondo. Se da un lato la volontà di fermare il virus richiedeva di evitare contatti tra le persone, dall’altro, si scontrava con le necessità ed abitudini quotidiane. Tutto ciò ha portato ogni singolo stato a prendere decisioni nel breve termine, con azioni che hanno impattato sia la sfera privata che quella lavorativa, tra questi, il settore del Retail non è rimasto escluso da tutto ciò. Come hanno reagito i singoli stati in termini di azioni restrittive? Come si è modificata l’infrastruttura Retail durante questo periodo? Quali sono state le conseguenze economiche per i Retailer? Si può affermare che il Covid-19 sia stato un acceleratore verso l’innovazione come reazione all’emergenza? L’obiettivo di questa tesi è quello di individuare una possibile correlazione tra l’impatto del Covid-19 in termini di magnitudo in due direzioni: con le performance sia lato infrastrutturale che economico e con le innovazioni implementate durante la pandemia. Data la novità del tema, un’analisi della letteratura scientifica e non-scientifica è stata condotta, per evidenziare gli elementi e i fattori chiave del tema, ottenendo una struttura di base per le analisi successive. Successivamente sono stati censiti in un database i top Retailers con sede nei principali stati del territorio europeo e negli Stati Uniti, appartenenti a settori differenti. I dati relativi ai risultati annuali sono stati successivamente analizzati con l’obiettivo di confrontare i trend pre e durante la pandemia di diversi KPI, poi aggregati per stato. Le novità implementate sono state valutate per la loro quantità e rilevanza ed anch’esse aggregate. Infine, il framework proposto è stato utilizzato per valutare un possibile collegamento tra pandemia e i diversi fattori analizzati, evidenziando una correlazione elevata per le innovazioni e una connesione meno rilevante con le performance misurate.

The impact of COVID-19 on retail : a country-specific analysis of top retailers performances and innovations

Fanchi, Luca;Gumier, Davide
2020/2021

Abstract

From the end of 2019, a virus named Covid-19 spread over the world at an uncontrolled pace. The speed of diffusion and the scarce initial communication caught unprepared all the governments. On the one hand, the willingness to stop the virus required avoiding any type of contact between people, on the other hand, it resulted in contrast with daily necessities and habits. All of this led each Country to take decisions in the short-term, with actions that impacted concurrently the private sphere and the working one, consequently, the Retail sector did not remain excluded. How did single Countries react in terms of restrictive measures? How did the infrastructural Retail network develop during this time span? Which were the consequences on the economic side? Was the Covid-19 an accelerator towards innovation as a reaction to the pandemic? The objective of this thesis is to identify a possible correlation between the Covid-19 magnitude in two directions: with retailers performance on the infrastructural and economic perspective and with the innovation implemented during the pandemic. Due to the topic novelty, a scientific and non-scientific Literature Review was conducted, to highlight the elements and factors related to the theme, obtaining a structured base for further analysis. Next, a census related to retailers of different sectors from the main European territory countries and the USA was performed in a cross-sectional database. Annual financial data were collected with the aim to evaluate pre and during pandemic trends on different KPIs, then aggregated per Country. In parallel, implemented Innovations were collected and classified from different sources, based on their amount per Country and relevance. Finally, the proposed framework was exploited to spot a possible link between the pandemic and the different analyzed factors, highlighting a significant level of correlation on the innovation side, and a less relevant connection with the performance measured.
CHIEPPA, ALICE
PUGLIELLI, ELISABETTA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2021
2020/2021
A partire dalla fine del 2019, un virus denominato Covid-19 si è diffuso in tutto il mondo ad un ritmo incontrollato. La velocità di diffusione e la scarsa comunicazione inziale hanno colti impreparati i governi di tutto il mondo. Se da un lato la volontà di fermare il virus richiedeva di evitare contatti tra le persone, dall’altro, si scontrava con le necessità ed abitudini quotidiane. Tutto ciò ha portato ogni singolo stato a prendere decisioni nel breve termine, con azioni che hanno impattato sia la sfera privata che quella lavorativa, tra questi, il settore del Retail non è rimasto escluso da tutto ciò. Come hanno reagito i singoli stati in termini di azioni restrittive? Come si è modificata l’infrastruttura Retail durante questo periodo? Quali sono state le conseguenze economiche per i Retailer? Si può affermare che il Covid-19 sia stato un acceleratore verso l’innovazione come reazione all’emergenza? L’obiettivo di questa tesi è quello di individuare una possibile correlazione tra l’impatto del Covid-19 in termini di magnitudo in due direzioni: con le performance sia lato infrastrutturale che economico e con le innovazioni implementate durante la pandemia. Data la novità del tema, un’analisi della letteratura scientifica e non-scientifica è stata condotta, per evidenziare gli elementi e i fattori chiave del tema, ottenendo una struttura di base per le analisi successive. Successivamente sono stati censiti in un database i top Retailers con sede nei principali stati del territorio europeo e negli Stati Uniti, appartenenti a settori differenti. I dati relativi ai risultati annuali sono stati successivamente analizzati con l’obiettivo di confrontare i trend pre e durante la pandemia di diversi KPI, poi aggregati per stato. Le novità implementate sono state valutate per la loro quantità e rilevanza ed anch’esse aggregate. Infine, il framework proposto è stato utilizzato per valutare un possibile collegamento tra pandemia e i diversi fattori analizzati, evidenziando una correlazione elevata per le innovazioni e una connesione meno rilevante con le performance misurate.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/183971