This thesis studies the process of business expansion of an innovative SME into foreign markets, through the analysis of the real case of Digital360, an Italian B2B company operating in the ever-growing ICT sector. Some of the academic literature from the last 50 years or so on international expansion was analysed and compared with the selected case actual way of expanding, in order to test the validity and generality of such International Business theories. The experience alongside Digital360 for about a year allowed to analyse its business context, internal competences, resources and the expansion path undertaken, as well as the local market of the different countries of interest, i.e., Spain, South American countries of the Latam region and France. The methodology followed to analyse each country and search target companies to acquire has been reported too, while the results chapter shows the findings obtained from each step and the considerations made in the light of them. This study mainly contributes to expand the empirical evidence on the internationalization and M&A processes of an SME, as well as to highlight some difficulties in applying some theories or standard processes, usually valid for production sectors, to the field of ICT services. Nevertheless, fundamental, generic and eternal principles have been identified too, as well as the possibility and legitimacy of adapting certain processes to firms’ specific needs has been raised.

Questa tesi studia il processo di espansione aziendale di una PMI innovativa nei mercati esteri, attraverso l'analisi del caso reale di Digital360, un'azienda italiana B2B che opera in un settore in continua crescita, come quello dell’ICT. Parte della letteratura accademica degli ultimi 50 anni circa sul tema dell'espansione internazionale è stata analizzata e confrontata con la strategia di internazionalizzazione applicata nel caso selezionato, al fine di testare la validità e la generalità di tali teorie di International Business. L'esperienza al fianco di Digital360 per circa un anno ci ha permesso di analizzare il suo contesto aziendale, le competenze interne, le risorse ed il percorso di espansione intrapreso, così come il mercato locale dei diversi paesi di interesse, ovvero Spagna, i paesi della regione del Latam e Francia. Nelle sezioni seguenti è stata riportata la metodologia seguita per analizzare ogni paese e cercare le aziende target da acquisire, nonché i risultati ottenuti da ogni fase e le considerazioni fatte alla luce di essi. Questo studio contribuisce principalmente ad ampliare l'evidenza empirica sui processi di internazionalizzazione e M&A di una PMI innovativa, così come ad evidenziare alcune difficoltà nell'applicare alcune teorie o processi standard, solitamente validi per i settori produttivi, al campo dei servizi ICT. Tuttavia, sono stati identificati anche principi fondamentali generici, così come è stata sollevata la possibilità e la legittimità di adattare alcuni processi alle esigenze specifiche delle imprese.

Strategic analysis for Digital360 : international expansion to Latam, Spain, France

Colombo, Alessandro;Bacchetta, Mirco
2020/2021

Abstract

This thesis studies the process of business expansion of an innovative SME into foreign markets, through the analysis of the real case of Digital360, an Italian B2B company operating in the ever-growing ICT sector. Some of the academic literature from the last 50 years or so on international expansion was analysed and compared with the selected case actual way of expanding, in order to test the validity and generality of such International Business theories. The experience alongside Digital360 for about a year allowed to analyse its business context, internal competences, resources and the expansion path undertaken, as well as the local market of the different countries of interest, i.e., Spain, South American countries of the Latam region and France. The methodology followed to analyse each country and search target companies to acquire has been reported too, while the results chapter shows the findings obtained from each step and the considerations made in the light of them. This study mainly contributes to expand the empirical evidence on the internationalization and M&A processes of an SME, as well as to highlight some difficulties in applying some theories or standard processes, usually valid for production sectors, to the field of ICT services. Nevertheless, fundamental, generic and eternal principles have been identified too, as well as the possibility and legitimacy of adapting certain processes to firms’ specific needs has been raised.
SANASI, SILVIA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
21-dic-2021
2020/2021
Questa tesi studia il processo di espansione aziendale di una PMI innovativa nei mercati esteri, attraverso l'analisi del caso reale di Digital360, un'azienda italiana B2B che opera in un settore in continua crescita, come quello dell’ICT. Parte della letteratura accademica degli ultimi 50 anni circa sul tema dell'espansione internazionale è stata analizzata e confrontata con la strategia di internazionalizzazione applicata nel caso selezionato, al fine di testare la validità e la generalità di tali teorie di International Business. L'esperienza al fianco di Digital360 per circa un anno ci ha permesso di analizzare il suo contesto aziendale, le competenze interne, le risorse ed il percorso di espansione intrapreso, così come il mercato locale dei diversi paesi di interesse, ovvero Spagna, i paesi della regione del Latam e Francia. Nelle sezioni seguenti è stata riportata la metodologia seguita per analizzare ogni paese e cercare le aziende target da acquisire, nonché i risultati ottenuti da ogni fase e le considerazioni fatte alla luce di essi. Questo studio contribuisce principalmente ad ampliare l'evidenza empirica sui processi di internazionalizzazione e M&A di una PMI innovativa, così come ad evidenziare alcune difficoltà nell'applicare alcune teorie o processi standard, solitamente validi per i settori produttivi, al campo dei servizi ICT. Tuttavia, sono stati identificati anche principi fondamentali generici, così come è stata sollevata la possibilità e la legittimità di adattare alcuni processi alle esigenze specifiche delle imprese.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/184068