Playing is one of the first activities we learn as children, without the need to be taught.Through play, we explore the world, discover our limits and abilities, and develop knowledge and skills that will stay with us throughout our lives. It is good to clarify that "to play" does not necessarily mean "to interact with a toy", but it refers to "an activity that we carry out with pleasure and without constraints" (def. Encyclopedia Treccani). If we stop to think about it, we will realize that watching a movie or a TV series, reading a book, scrolling through social networks is, to all intents and purposes, playing. Moreover, it has been shown that play have a fundamental role in children's education, because it allows them to associate knowledge with a positive experience and assimilate the concepts expressed more easily. This project wants to address both children and adults, with an eye to those who are interested in the Circular Economy, who know the environmental problems of our time and want to be an active part of the solution, having fun. One of these issues - the one that probably has the greatest impact on our lives - is the pollution of the oceans, mainly due to the enormous amount of plastic that is produced every year. The production of this material is already a problem in itself, because it uses non-renewable resources by extracting them from the subsoil through drilling: this process, which also takes place in the open sea, besides being very expensive in terms of emissions, can also be extremely dangerous for the environment in case of accidents. In addition, plastic has extraordinary physical and chemical characteristics, so much so that it can resist the process of biodegradation for hundreds of years; this, combined with the amount of material produced each year and the negligible percentage that is disposed of correctly, will lead to the oceans containing more plastic than fish by 2050. Oceanini is therefore a line of collectible toys that aims to raise awareness of the problem and offer an active role in the solution. All toys are made by 3D printing, the technology par excellence when it comes to Circular Economy, and in PLA, a bioplastic of plant origin that has the same physical and mechanical properties of normal plastic, but a negligible impact on the environment. Therefore, the aim of the project is to offer a sustainable alternative to traditional fossil plastics, starting from the world of toys.

Giocare è una delle prime attività che impariamo da bambini, senza il bisogno che ci venga insegnata. Attraverso il gioco esploriamo il mondo, scopriamo i nostri limiti e le nostre capacità, sviluppiamo conoscenze e peculiarità che ci accompagneranno per tutta la vita. È bene precisare che “giocare” non significa necessariamente “interagire con un giocattolo”, bensì fa riferimento ad “un’attività che svolgiamo con piacere e senza costrizioni” (def. Enciclopedia Treccani). Se ci fermiamo dunque a ragionare, ci accorgeremo che guardare un film o una serie TV, leggere un libro, scorrere i social network o partecipare ad un concorso online per vincere dei prodotti gratis è, a tutti gli effetti, giocare. Inoltre, è stato dimostrato che il gioco può avere un ruolo fondamentale nell’educazione dei bambini, perché permette loro di associare la conoscenza ad un’esperienza positiva e assimilare più facilmente i concetti espressi. Questo progetto vuole quindi rivolgersi a bambini e adulti, con un occhio di riguardo a chi si interessa di Economia Circolare, conosce le problematiche ambientali del nostro tempo e vuole essere parte attiva della soluzione, divertendosi. Una di queste problematiche – quella che probabilmente ha il maggiore impatto sulle nostre vite – è l’inquinamento degli oceani, dovuto soprattutto all’enorme quantità di plastica che viene prodotta ogni anno. La produzione di questo materiale è già di per sé un problema, perché utilizza risorse non rinnovabili estraendole dal sottosuolo tramite trivellazione: questo processo, che avviene anche in mare aperto, oltre ad essere molto dispendioso in termini di emissioni, può rivelarsi anche estremamente pericoloso per l’ambiente in caso di incidenti. Inoltre, la plastica ha caratteristiche fisiche e chimiche straordinarie, tanto da resistere al processo di biodegradazione per centinaia di anni; questo, unito alla quantità di materiale prodotto ogni anno e alla percentuale irrisoria che viene smaltita correttamente, porterà gli oceani ad ospitare più plastica che pesci entro il 2050. Oceanini è quindi una linea di giocattoli collezionabili che ha lo scopo di sensibilizzare sul problema e offrire un ruolo attivo nella soluzione. Tutti i giocattoli sono realizzati tramite stampa 3D, tecnologia per eccellenza quando si parla di Economia Circolare, e in PLA, una bioplastica di origine vegetale che ha le stesse proprietà fisiche e meccaniche della normale plastica, ma un impatto irrisorio sull’ambiente. Pertanto, lo scopo del progetto è quello di offrire un’alternativa sostenibile alle tradizionali plastiche fossili, a partire dal mondo dei giocattoli.

Oceanini. Giocare SalvaGuardando l'oceano. Il ruolo della stampa 3D nella nuova industria dei giocattoli sostenibili

Barengo, Francesca
2020/2021

Abstract

Playing is one of the first activities we learn as children, without the need to be taught.Through play, we explore the world, discover our limits and abilities, and develop knowledge and skills that will stay with us throughout our lives. It is good to clarify that "to play" does not necessarily mean "to interact with a toy", but it refers to "an activity that we carry out with pleasure and without constraints" (def. Encyclopedia Treccani). If we stop to think about it, we will realize that watching a movie or a TV series, reading a book, scrolling through social networks is, to all intents and purposes, playing. Moreover, it has been shown that play have a fundamental role in children's education, because it allows them to associate knowledge with a positive experience and assimilate the concepts expressed more easily. This project wants to address both children and adults, with an eye to those who are interested in the Circular Economy, who know the environmental problems of our time and want to be an active part of the solution, having fun. One of these issues - the one that probably has the greatest impact on our lives - is the pollution of the oceans, mainly due to the enormous amount of plastic that is produced every year. The production of this material is already a problem in itself, because it uses non-renewable resources by extracting them from the subsoil through drilling: this process, which also takes place in the open sea, besides being very expensive in terms of emissions, can also be extremely dangerous for the environment in case of accidents. In addition, plastic has extraordinary physical and chemical characteristics, so much so that it can resist the process of biodegradation for hundreds of years; this, combined with the amount of material produced each year and the negligible percentage that is disposed of correctly, will lead to the oceans containing more plastic than fish by 2050. Oceanini is therefore a line of collectible toys that aims to raise awareness of the problem and offer an active role in the solution. All toys are made by 3D printing, the technology par excellence when it comes to Circular Economy, and in PLA, a bioplastic of plant origin that has the same physical and mechanical properties of normal plastic, but a negligible impact on the environment. Therefore, the aim of the project is to offer a sustainable alternative to traditional fossil plastics, starting from the world of toys.
ARC III - Scuola del Design
21-dic-2021
2020/2021
Giocare è una delle prime attività che impariamo da bambini, senza il bisogno che ci venga insegnata. Attraverso il gioco esploriamo il mondo, scopriamo i nostri limiti e le nostre capacità, sviluppiamo conoscenze e peculiarità che ci accompagneranno per tutta la vita. È bene precisare che “giocare” non significa necessariamente “interagire con un giocattolo”, bensì fa riferimento ad “un’attività che svolgiamo con piacere e senza costrizioni” (def. Enciclopedia Treccani). Se ci fermiamo dunque a ragionare, ci accorgeremo che guardare un film o una serie TV, leggere un libro, scorrere i social network o partecipare ad un concorso online per vincere dei prodotti gratis è, a tutti gli effetti, giocare. Inoltre, è stato dimostrato che il gioco può avere un ruolo fondamentale nell’educazione dei bambini, perché permette loro di associare la conoscenza ad un’esperienza positiva e assimilare più facilmente i concetti espressi. Questo progetto vuole quindi rivolgersi a bambini e adulti, con un occhio di riguardo a chi si interessa di Economia Circolare, conosce le problematiche ambientali del nostro tempo e vuole essere parte attiva della soluzione, divertendosi. Una di queste problematiche – quella che probabilmente ha il maggiore impatto sulle nostre vite – è l’inquinamento degli oceani, dovuto soprattutto all’enorme quantità di plastica che viene prodotta ogni anno. La produzione di questo materiale è già di per sé un problema, perché utilizza risorse non rinnovabili estraendole dal sottosuolo tramite trivellazione: questo processo, che avviene anche in mare aperto, oltre ad essere molto dispendioso in termini di emissioni, può rivelarsi anche estremamente pericoloso per l’ambiente in caso di incidenti. Inoltre, la plastica ha caratteristiche fisiche e chimiche straordinarie, tanto da resistere al processo di biodegradazione per centinaia di anni; questo, unito alla quantità di materiale prodotto ogni anno e alla percentuale irrisoria che viene smaltita correttamente, porterà gli oceani ad ospitare più plastica che pesci entro il 2050. Oceanini è quindi una linea di giocattoli collezionabili che ha lo scopo di sensibilizzare sul problema e offrire un ruolo attivo nella soluzione. Tutti i giocattoli sono realizzati tramite stampa 3D, tecnologia per eccellenza quando si parla di Economia Circolare, e in PLA, una bioplastica di origine vegetale che ha le stesse proprietà fisiche e meccaniche della normale plastica, ma un impatto irrisorio sull’ambiente. Pertanto, lo scopo del progetto è quello di offrire un’alternativa sostenibile alle tradizionali plastiche fossili, a partire dal mondo dei giocattoli.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/184078