As a consequence of the restrictions imposed by the Covid-19 pandemic, the digitalization of fashion has risen considerably during the last two years. The use of digital tools can improve time efficiency and save costs in many fashion system steps, including design, modeling, product development, marketing, and selling. It was pointed that the use of technologies such as 3D sofwares reduces the number of physical samples made, allows a faster reaction to trends, enables designers to experiment on graphics and trims, and supports real-time collaboration between workers around the world. Besides making the development process more efficient and sustainable, it was found that 3D renders can also be used in other steps of the fashion chain, such as marketing, e-commerce, or even be sold online as a digital asset. This document aims to investigate the acceleration of digitalization in the fashion industry, by exploring how companies are using innovative technologies in their business and identifying further applications of digital technologies into retail. Technologies are now part of our daily lives and soon the metaverse is expected to be the most important web platform, with realistic and immersive experiences. Considering all the technology evolution and usage, this work identified the opportunity of further applications of virtual reality and 3D designs on retail, and a project was developed showcasing a virtual store environment, a 3D capsule collection, and the idealization of consumer interaction.

In conseguenza delle restrizioni imposte dalla pandemia di Covid-19, la digitalizzazione della moda è aumentata notevolmente negli ultimi due anni. L’uso di strumenti digitali può migliorare l’efficienza del tempo e risparmiare sui costi in molte processi del sistema moda, tra cui design, modellazione, sviluppo del prodotto, marketing e vendita. È stato sottolineato che l’uso di tecnologie come i software 3D riduce il numero di prototipi realizzati, permette una reazione più rapida alle tendenze, consente ai designer di sperimentare su grafica e finiture e supporta la collaborazione in tempo reale tra i lavoratori in tutto il mondo. Oltre a fare il processo di sviluppo più efficiente e sostenibile, è stato identificato che i rendering 3D possono essere utilizzati anche in altre fasi della catena della moda, come il marketing, l’e-commerce, o anche essere venduti online come pezzi digitali. Questo documento mira a indagare l’accelerazione della digitalizzazione nel settore della moda, esplorando il modo in cui le aziende utilizzano tecnologie innovative nel proprio business e identificando ulteriori applicazioni delle tecnologie digitali nel retail. Le tecnologie fanno parte della nostra vita quotidiana e presto si prevede che il metaverso sarà la piattaforma web più importante, con esperienze realistiche e coinvolgenti. Considerando tutta l’evoluzione e l’utilizzo della tecnologia, questo lavoro ha identificato l’opportunità di ulteriori applicazioni della realtà virtuale e dei design 3D sul retail, ed è stato sviluppato un progetto che mostra un ambiente di negozio virtuale, una capsule collection in 3D e l’idealizzazione dell’interazione del consumatore.

The rise of digital fashion and its impact on the fashion system

POSTAL, FERNANDA
2020/2021

Abstract

As a consequence of the restrictions imposed by the Covid-19 pandemic, the digitalization of fashion has risen considerably during the last two years. The use of digital tools can improve time efficiency and save costs in many fashion system steps, including design, modeling, product development, marketing, and selling. It was pointed that the use of technologies such as 3D sofwares reduces the number of physical samples made, allows a faster reaction to trends, enables designers to experiment on graphics and trims, and supports real-time collaboration between workers around the world. Besides making the development process more efficient and sustainable, it was found that 3D renders can also be used in other steps of the fashion chain, such as marketing, e-commerce, or even be sold online as a digital asset. This document aims to investigate the acceleration of digitalization in the fashion industry, by exploring how companies are using innovative technologies in their business and identifying further applications of digital technologies into retail. Technologies are now part of our daily lives and soon the metaverse is expected to be the most important web platform, with realistic and immersive experiences. Considering all the technology evolution and usage, this work identified the opportunity of further applications of virtual reality and 3D designs on retail, and a project was developed showcasing a virtual store environment, a 3D capsule collection, and the idealization of consumer interaction.
ARC III - Scuola del Design
21-dic-2021
2020/2021
In conseguenza delle restrizioni imposte dalla pandemia di Covid-19, la digitalizzazione della moda è aumentata notevolmente negli ultimi due anni. L’uso di strumenti digitali può migliorare l’efficienza del tempo e risparmiare sui costi in molte processi del sistema moda, tra cui design, modellazione, sviluppo del prodotto, marketing e vendita. È stato sottolineato che l’uso di tecnologie come i software 3D riduce il numero di prototipi realizzati, permette una reazione più rapida alle tendenze, consente ai designer di sperimentare su grafica e finiture e supporta la collaborazione in tempo reale tra i lavoratori in tutto il mondo. Oltre a fare il processo di sviluppo più efficiente e sostenibile, è stato identificato che i rendering 3D possono essere utilizzati anche in altre fasi della catena della moda, come il marketing, l’e-commerce, o anche essere venduti online come pezzi digitali. Questo documento mira a indagare l’accelerazione della digitalizzazione nel settore della moda, esplorando il modo in cui le aziende utilizzano tecnologie innovative nel proprio business e identificando ulteriori applicazioni delle tecnologie digitali nel retail. Le tecnologie fanno parte della nostra vita quotidiana e presto si prevede che il metaverso sarà la piattaforma web più importante, con esperienze realistiche e coinvolgenti. Considerando tutta l’evoluzione e l’utilizzo della tecnologia, questo lavoro ha identificato l’opportunità di ulteriori applicazioni della realtà virtuale e dei design 3D sul retail, ed è stato sviluppato un progetto che mostra un ambiente di negozio virtuale, una capsule collection in 3D e l’idealizzazione dell’interazione del consumatore.
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Descrizione: Thesis Laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/184080