The new temporal and spatial organizations of the city accentuate demands for citizens’ flexibility and mobility. This is manifested in work-commute because contracts are more precarious, and workplaces and housing are increasingly located outside of the city center. Due to the types of sectors they work in, their lack of mobility resources, and the neighborhood they tend to live in, low-skilled workers are more vulnerable to severance from employment centers. Poor physical access to work opportunities through individual mechanisms or neighborhood effects can disconnect vulnerable populations from employment. The Spatial Mismatch Hypothesis states that those populations would face worse labor market outcomes than workers living in areas better connected to workplaces. This master’s thesis aims to understand the links between workplaces, housing, the transport system, and labor market outcomes. The empirical section proceeds in three steps. Firstly, assessing the patterns of Milan’s transport system, workplaces, and housing. The distribution and the evolution of accessibility to jobs by public transit and car are calculated from the data and interpreted. Cross-sectional and longitudinal regressions on labor market outcomes reveal the connections with accessibility while controlling other relevant socio-demographic characteristics, thus testing the spatial mismatch hypothesis. Housing and especially workplaces are moving toward more decentralization. Although efforts to extend public transit range start bearing fruits, car accessibility is more homogeneous than public transit, whose dominance is limited to the edges of Milan. However, the study found no support for the Spatial Mismatch Hypothesis. It shows that low-accessibility cities are preferred by high-income groups.
Le nuove organizzazioni temporali e spaziali della città accentuano le richieste di flessibilità e mobilità dei cittadini. Questo si manifesta nel lavoro-pendolarismo perché i contratti sono più precari, i posti di lavoro e alloggi sono sempre più situati al di fuori del centro della città. A causa dei tipi di settori in cui lavorano, della mancanza di risorse di mobilità e del quartiere in cui tendono a vivere, i lavoratori poco qualificati sono più vulnerabili alla separazione dai centri di collocamento. Uno scarso accesso fisico alle opportunità di lavoro attraverso meccanismi individuali o effetti di vicinato può scollegare le popolazioni vulnerabili dall'occupazione. L'ipotesi del Spatial Mismatch afferma che quelle popolazioni affronterebbero risultati peggiori nel mercato del lavoro rispetto ai lavoratori che vivono in aree meglio collegate ai luoghi di lavoro. Questa tesi mira a comprendere i legami tra luoghi di lavoro, abitazioni, il sistema di trasporto, e risultati nel mercato del lavoro. La sezione empirica procede in tre fasi. In primo luogo, la valutazione dei modelli del sistema di trasporto di Milano, luoghi di lavoro e abitazioni. La distribuzione e l'evoluzione dell'accessibilità ai posti di lavoro da parte del trasporto pubblico e dell'automobile sono calcolate dai dati e interpretate. Regressioni trasversali e longitudinali sui risultati del mercato del lavoro rivelano le connessioni con l'accessibilità mentre controllano altre caratteristiche socio-demografiche rilevanti, testando così l'ipotesi del Spatial Mismatch. Gli alloggi e soprattutto i posti di lavoro si stanno muovendo verso una maggiore decentralizzazione. Anche se gli sforzi per estendere il trasporto pubblico cominciano a dare i loro frutti, l'accessibilità delle automobili è più omogenea rispetto al trasporto pubblico, la cui posizione dominante è limitata ai margini di Milano. Tuttavia, lo studio non ha trovato alcun supporto per l'ipotesi del Spatial Mismatch. Mostra che le città a bassa accessibilità sono preferite dai gruppi ad alto reddito.
The distribution of job accessibility and its impact on labor market outcomes. Testing the spatial mismatch hypothesis in Milan
Portalier, Antoine-Marie Jacques Valery
2021/2022
Abstract
The new temporal and spatial organizations of the city accentuate demands for citizens’ flexibility and mobility. This is manifested in work-commute because contracts are more precarious, and workplaces and housing are increasingly located outside of the city center. Due to the types of sectors they work in, their lack of mobility resources, and the neighborhood they tend to live in, low-skilled workers are more vulnerable to severance from employment centers. Poor physical access to work opportunities through individual mechanisms or neighborhood effects can disconnect vulnerable populations from employment. The Spatial Mismatch Hypothesis states that those populations would face worse labor market outcomes than workers living in areas better connected to workplaces. This master’s thesis aims to understand the links between workplaces, housing, the transport system, and labor market outcomes. The empirical section proceeds in three steps. Firstly, assessing the patterns of Milan’s transport system, workplaces, and housing. The distribution and the evolution of accessibility to jobs by public transit and car are calculated from the data and interpreted. Cross-sectional and longitudinal regressions on labor market outcomes reveal the connections with accessibility while controlling other relevant socio-demographic characteristics, thus testing the spatial mismatch hypothesis. Housing and especially workplaces are moving toward more decentralization. Although efforts to extend public transit range start bearing fruits, car accessibility is more homogeneous than public transit, whose dominance is limited to the edges of Milan. However, the study found no support for the Spatial Mismatch Hypothesis. It shows that low-accessibility cities are preferred by high-income groups.File | Dimensione | Formato | |
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