In an ever-changing marketplace, it is critical for companies to remain competitive by innovating. Over time, numerous innovation models have been proposed, each with different goals and guidelines. Innovation of Meaning is one of the most promising, since it allows to enter uncontaminated markets and to anticipate the evolution of consumer preferences. However, such innovation lacks the necessary tools and useful guidelines to put it into practice. To date, the literature presents only a few key pillars at the strategic level. Among these, the importance of interpreting socio-cultural changes, which is essential in order to undertake a process of Innovation of Meaning. Parallel to it, there is a model of innovation proposed in the literature that also suggests making innovation from socio-cultural changes and indicates how to respond to them by leveraging institutions. This model has shown promise and has been chosen as support for conducting an analysis of real case studies that have made Innovation of Meaning their strength. The aforementioned analysis was approached with the aim of creating new knowledge around Innovation of Meaning. The retail sector was identified as the target market for the thesis and eight case studies were selected. Using as support the framework of innovation proposed in the literature, it was possible to map the selected case studies in a structured way and this led to the creation of a toolkit of best practices inherent to how it is possible to make Innovation of Meaning effectively. In addition to being a potential source of inspiration for future Innovation of Meaning processes, this toolkit clarifies how socio-cultural changes have been interpreted and how retailers have been able to create value from these changes.

In un mercato in continua evoluzione è fondamentale per le aziende rimanere competitive facendo innovazione. Nel tempo sono stati proposti numerosi modelli di innovazione, ciascuno con obiettivi e linee guida differenti. L’Innovazione di Significato è una delle più promettenti, poiché permette di approdare in mercati incontaminati e di anticipare l’evoluzione delle preferenze dei consumatori. Tale innovazione manca però degli strumenti necessari e delle linee guida utili per poterla mettere in pratica. Ad oggi, la letteratura presenta solo alcuni key pillars a livello strategico. Tra questi, l’importanza di interpretare i cambiamenti socio- culturali, imprescindibile per poter intraprendere un processo di innovazione del significato. Parallelamente ad essa, vi è un modello di innovazione proposto in letteratura che suggerisce anch’esso di fare innovazione partendo dai cambiamenti socio-culturali e indica come rispondere ad essi facendo leva sulle istituzioni. Tale modello si è dimostrato promettente ed è stato scelto come supporto per condurre un’analisi su casi di studio reali che hanno fatto dell’Innovazione di Significato la propria forza. La suddetta analisi è stata affrontata con l’obiettivo di creare nuova conoscenza attorno all’ Innovazione di Significato. Il settore retail è stato individuato come mercato di riferimento per la tesi e sono stati selezionati otto casi di studio. Utilizzando come supporto il framework di innovazione proposto in letteratura, è stato possibile mappare i casi di studio selezionati in maniera strutturata e questo ha portato alla creazione di un toolkit di best practices inerenti a come sia possibile fare Innovazione di Significato in maniera efficace. Oltre ad essere una potenziale fonte di ispirazione per futuri processi di Innovazione di Significato, tale toolkit chiarisce come siano stati interpretati i cambiamenti socio- culturali e come i retail siano stati in grado di creare valore a partire da tali cambiamenti.

Leveraging institutions to envision new meanings : an empirical investigation in the Italian retail sector

BOFFI, GIULIA
2020/2021

Abstract

In an ever-changing marketplace, it is critical for companies to remain competitive by innovating. Over time, numerous innovation models have been proposed, each with different goals and guidelines. Innovation of Meaning is one of the most promising, since it allows to enter uncontaminated markets and to anticipate the evolution of consumer preferences. However, such innovation lacks the necessary tools and useful guidelines to put it into practice. To date, the literature presents only a few key pillars at the strategic level. Among these, the importance of interpreting socio-cultural changes, which is essential in order to undertake a process of Innovation of Meaning. Parallel to it, there is a model of innovation proposed in the literature that also suggests making innovation from socio-cultural changes and indicates how to respond to them by leveraging institutions. This model has shown promise and has been chosen as support for conducting an analysis of real case studies that have made Innovation of Meaning their strength. The aforementioned analysis was approached with the aim of creating new knowledge around Innovation of Meaning. The retail sector was identified as the target market for the thesis and eight case studies were selected. Using as support the framework of innovation proposed in the literature, it was possible to map the selected case studies in a structured way and this led to the creation of a toolkit of best practices inherent to how it is possible to make Innovation of Meaning effectively. In addition to being a potential source of inspiration for future Innovation of Meaning processes, this toolkit clarifies how socio-cultural changes have been interpreted and how retailers have been able to create value from these changes.
ARTUSI , FEDERICO
BIFFI , ALESSANDRO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-apr-2022
2020/2021
In un mercato in continua evoluzione è fondamentale per le aziende rimanere competitive facendo innovazione. Nel tempo sono stati proposti numerosi modelli di innovazione, ciascuno con obiettivi e linee guida differenti. L’Innovazione di Significato è una delle più promettenti, poiché permette di approdare in mercati incontaminati e di anticipare l’evoluzione delle preferenze dei consumatori. Tale innovazione manca però degli strumenti necessari e delle linee guida utili per poterla mettere in pratica. Ad oggi, la letteratura presenta solo alcuni key pillars a livello strategico. Tra questi, l’importanza di interpretare i cambiamenti socio- culturali, imprescindibile per poter intraprendere un processo di innovazione del significato. Parallelamente ad essa, vi è un modello di innovazione proposto in letteratura che suggerisce anch’esso di fare innovazione partendo dai cambiamenti socio-culturali e indica come rispondere ad essi facendo leva sulle istituzioni. Tale modello si è dimostrato promettente ed è stato scelto come supporto per condurre un’analisi su casi di studio reali che hanno fatto dell’Innovazione di Significato la propria forza. La suddetta analisi è stata affrontata con l’obiettivo di creare nuova conoscenza attorno all’ Innovazione di Significato. Il settore retail è stato individuato come mercato di riferimento per la tesi e sono stati selezionati otto casi di studio. Utilizzando come supporto il framework di innovazione proposto in letteratura, è stato possibile mappare i casi di studio selezionati in maniera strutturata e questo ha portato alla creazione di un toolkit di best practices inerenti a come sia possibile fare Innovazione di Significato in maniera efficace. Oltre ad essere una potenziale fonte di ispirazione per futuri processi di Innovazione di Significato, tale toolkit chiarisce come siano stati interpretati i cambiamenti socio- culturali e come i retail siano stati in grado di creare valore a partire da tali cambiamenti.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/185819