Comelit, one of the most prominent companies in the Italian market of communication a domestic security, has recently started doing one-time collaborations with Politecnico di Milano and has given me the opportunity to carry out an internship in their R&D department. Having received positive feedback from previous collaborations with design studios, the company is now interested in introducing a design center in order to expand their know-how on product development. To better outline a strategic plan, this work collected excerpts from theoretical researches as well as practical researches on cases of innovations the Comelit doesn’t fully acknowledge to this day. The design center brings two major changes in the design process: firstly, it aims to include more external collaborations in the form of product research inputs, and secondly it introduces a critical process in product development to advance meaning innovation of said product. The theoretical segment of this paper focuses on the relationship between the different connotations of the concept of innovation and their design elements. The primary basis of this structure is taken from Roberto Verganti’s work on the difference between product innovation and innovation of meaning. The practical segment adapts said elements to better suit Comelit context and design process. The aim of this paper is to stimulate the company to introduce design as a strategic resource in the development of new products.
L’azienda bergamasca Comelit, una delle imprese più prominenti nell’ambito della comunicazione e sicurezza domestica, si è recentemente aperta a collaborazioni occasionali con il Politecnico di Milano e mi ha concesso l’opportunità di svolgere un tirocinio formativo presso il reparto R&D. Avendo trovato riscontri positivi in collaborazioni con studi esterni, l’azienda è attualmente interessata ad introdurre nel proprio organigramma un centro del design al fine di arricchire la propria offerta di prodotti. Le indagini raccolte sono sia di carattere teoriche che pratico ed illustrano la costruzione di un modello strategico che abbia l’obiettivo avanzare l’innovazione dei prodotti Comelit in direzioni che attualmente sono poco considerate. Il centro design considerato in questo elaborato propone due modifiche all’iter Comelit: l’introduzione di maggiori coinvolgimenti esterni, sotto forma di input di ricerca, e l’abilitazione a innovazioni di significato dei prodotti attraverso un processo critico. Il segmento teorico dell’elaborato si concentra principalmente sul rapporto che intercorre tra innovazione e design, illustrando le diverse connotazioni che essa può assumere. Particolarmente significativo è il contributo di Roberto Verganti, il quale identifica due livelli distinti di innovazione e concettualizza il processo che porta al cambiamento di significato di un prodotto. Nel segmento pratico si è reso necessario adattare le idee proposte all’azienda e al contesto in cui opera, illustrando anche come integrare questo nuovo elemento nell’attuale processo creativo. La finalità della tesi è quella di stimolare l’azienda utilizzando il design come disciplina strategica nella realizzazione di nuovi prodotti.
Innovazione attraverso creatività e competenze : il valore aggiunto del design nell'impresa
RUGGERI, ANDREA GIOVANNI
2020/2021
Abstract
Comelit, one of the most prominent companies in the Italian market of communication a domestic security, has recently started doing one-time collaborations with Politecnico di Milano and has given me the opportunity to carry out an internship in their R&D department. Having received positive feedback from previous collaborations with design studios, the company is now interested in introducing a design center in order to expand their know-how on product development. To better outline a strategic plan, this work collected excerpts from theoretical researches as well as practical researches on cases of innovations the Comelit doesn’t fully acknowledge to this day. The design center brings two major changes in the design process: firstly, it aims to include more external collaborations in the form of product research inputs, and secondly it introduces a critical process in product development to advance meaning innovation of said product. The theoretical segment of this paper focuses on the relationship between the different connotations of the concept of innovation and their design elements. The primary basis of this structure is taken from Roberto Verganti’s work on the difference between product innovation and innovation of meaning. The practical segment adapts said elements to better suit Comelit context and design process. The aim of this paper is to stimulate the company to introduce design as a strategic resource in the development of new products.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/186013