Purpose, originality and value – The aim of this study was to fulfill the gaps in literature about Supply Chain Finance services offered by B2B eCommerce companies. The purpose of this research was to create a framework that analyzes the most relevant aspects of such offering, namely drivers, barriers and business models. Design, methodology and approach – To carry out the research, a multiple case study methodology with an exploratory approach was adopted. Starting from the analysis of the existent literature, a preliminary research framework was created. The empirical analysis was firstly carried out by conducting a screening from secondary sources, to gather information about drivers, barriers and business models. Then, 8 semi- structured interviews were done to furtherly validate the research framework. In the end, the research framework was updated with the empirical results emerged. Findings – The results of this dissertation consist in (1) a general description of the SCF offering by B2B eCommerce players, (2) the final research framework, which is built upon the preliminary one and the data about drivers, barriers and business models emerged from the screening and the interviews, and (3) three business model archetypes related to Dynamic Discounting, Credit Cards and Invoice Financing. Research limitations – The main limitation of this work is concerned with the limited number of interviews that the authors managed to carry out. A larger sample would have validated the research framework even more. Moreover, the sample did not include many companies from different countries, as well as companies small in size (in terms of revenues). These may be starting points for future research aimed at furtherly analyze this new trend.

Scopo, originalità e valore – Lo scopo di questo studio è stato quello di colmare le lacune della letteratura sui servizi di Supply Chain Finance offerti dalle aziende di eCommerce B2B. L’obiettivo di questa ricerca è stato quello di creare un framework che analizzasse gli aspetti più rilevanti di tale offerta, vale a dire driver, barriere e modelli di business. Design, metodologia e approccio – Per realizzare la ricerca, è stata adottata una metodologia con molteplici casi studio e con un approccio esplorativo. Partendo dall'analisi della letteratura esistente, è stato creato un framework di ricerca preliminare. L'analisi empirica è stata effettuata in primo luogo conducendo uno screening da fonti secondarie, per raccogliere informazioni su driver, barriere e modelli di business. Poi, sono state condotte 8 interviste semi-strutturate per convalidare ulteriormente il framework di ricerca. Alla fine, quest’ultimo è stato aggiornato con i risultati empirici emersi. Risultati – I risultati di questa tesi consistono in (1) una descrizione generale dell'offerta di SCF da parte degli attori dell'eCommerce B2B, (2) il framework finale, che è costruito sulla base di quello preliminare e dei dati su driver, barriere e modelli di business emersi dallo screening e dalle interviste, e (3) tre archetipi di modelli di business relativi a Dynamic Discounting, Credit Cards e Invoice Financing. Limiti – La principale limitazione di questo lavoro riguarda il numero ridotto di interviste che gli autori sono riusciti a realizzare. Un campione più grande avrebbe convalidato ancora di più il framework di ricerca. Inoltre, il campione non includeva molte aziende di diversi paesi, così come aziende di piccole dimensioni (in termini di ricavi). Questi possono essere punti di partenza per ricerche future finalizzate ad analizzare ulteriormente questo nuovo trend.

Exploring the role of B2B eCommerce companies in the supply chain finance ecosystem

NARDI, ENRICO;PETRULLI, GIULIO
2020/2021

Abstract

Purpose, originality and value – The aim of this study was to fulfill the gaps in literature about Supply Chain Finance services offered by B2B eCommerce companies. The purpose of this research was to create a framework that analyzes the most relevant aspects of such offering, namely drivers, barriers and business models. Design, methodology and approach – To carry out the research, a multiple case study methodology with an exploratory approach was adopted. Starting from the analysis of the existent literature, a preliminary research framework was created. The empirical analysis was firstly carried out by conducting a screening from secondary sources, to gather information about drivers, barriers and business models. Then, 8 semi- structured interviews were done to furtherly validate the research framework. In the end, the research framework was updated with the empirical results emerged. Findings – The results of this dissertation consist in (1) a general description of the SCF offering by B2B eCommerce players, (2) the final research framework, which is built upon the preliminary one and the data about drivers, barriers and business models emerged from the screening and the interviews, and (3) three business model archetypes related to Dynamic Discounting, Credit Cards and Invoice Financing. Research limitations – The main limitation of this work is concerned with the limited number of interviews that the authors managed to carry out. A larger sample would have validated the research framework even more. Moreover, the sample did not include many companies from different countries, as well as companies small in size (in terms of revenues). These may be starting points for future research aimed at furtherly analyze this new trend.
MEDINA, ELISA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-apr-2022
2020/2021
Scopo, originalità e valore – Lo scopo di questo studio è stato quello di colmare le lacune della letteratura sui servizi di Supply Chain Finance offerti dalle aziende di eCommerce B2B. L’obiettivo di questa ricerca è stato quello di creare un framework che analizzasse gli aspetti più rilevanti di tale offerta, vale a dire driver, barriere e modelli di business. Design, metodologia e approccio – Per realizzare la ricerca, è stata adottata una metodologia con molteplici casi studio e con un approccio esplorativo. Partendo dall'analisi della letteratura esistente, è stato creato un framework di ricerca preliminare. L'analisi empirica è stata effettuata in primo luogo conducendo uno screening da fonti secondarie, per raccogliere informazioni su driver, barriere e modelli di business. Poi, sono state condotte 8 interviste semi-strutturate per convalidare ulteriormente il framework di ricerca. Alla fine, quest’ultimo è stato aggiornato con i risultati empirici emersi. Risultati – I risultati di questa tesi consistono in (1) una descrizione generale dell'offerta di SCF da parte degli attori dell'eCommerce B2B, (2) il framework finale, che è costruito sulla base di quello preliminare e dei dati su driver, barriere e modelli di business emersi dallo screening e dalle interviste, e (3) tre archetipi di modelli di business relativi a Dynamic Discounting, Credit Cards e Invoice Financing. Limiti – La principale limitazione di questo lavoro riguarda il numero ridotto di interviste che gli autori sono riusciti a realizzare. Un campione più grande avrebbe convalidato ancora di più il framework di ricerca. Inoltre, il campione non includeva molte aziende di diversi paesi, così come aziende di piccole dimensioni (in termini di ricavi). Questi possono essere punti di partenza per ricerche future finalizzate ad analizzare ulteriormente questo nuovo trend.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/186072