This paper describes the modelling process that has been followed in order to replicate traffic dynamics in the current context and following planned works on the road system for the Municipality of Vercelli (VC), by using a macroscopic simulation software. Particular attention has been paid to the reasonings and the choices that have been made during the preliminary phases of the work (from the construction of the network to the preparation of the traffic survey campaign) and in the process of identification of the design and worksite scenarios to be evaluated at the request of the municipal administration. Starting from the analysis of the infrastructural and socio-economic context in the area, which is necessary to better understand the mobility dynamics, the thesis develops with the initialization of the supply and demand model, the assignment, calibration and validation, and finally the evaluation of the proposed scenarios.
In questo elaborato viene ripercorso il processo di modellazione tramite software di simulazione macroscopica che è stato seguito al fine di replicare le dinamiche di traffico attuali ed in seguito a interventi sulla viabilità per il Comune di Vercelli (VC). Particolare attenzione è stata posta sui ragionamenti e le scelte che si sono resi necessari nelle fasi preliminari del lavoro (dalla costruzione della rete alla predisposizione della campagna d’indagine) e nell’identificazione degli scenari di progetto e di cantiere da valutare su richiesta dell’amministrazione comunale. A partire dall’analisi del contesto infrastrutturale e socio-economico esistente nell’area, necessaria per comprendere al meglio le dinamiche di mobilità presenti, la tesi si sviluppa con l’inizializzazione del modello di domanda e offerta, l’assegnazione, la calibrazione e validazione, ed infine la valutazione degli scenari proposti.
Simulazione e valutazione di interventi sulla viabilità mediante modellazione macroscopica del traffico nel comune di Vercelli
Nava, Stefano
2020/2021
Abstract
This paper describes the modelling process that has been followed in order to replicate traffic dynamics in the current context and following planned works on the road system for the Municipality of Vercelli (VC), by using a macroscopic simulation software. Particular attention has been paid to the reasonings and the choices that have been made during the preliminary phases of the work (from the construction of the network to the preparation of the traffic survey campaign) and in the process of identification of the design and worksite scenarios to be evaluated at the request of the municipal administration. Starting from the analysis of the infrastructural and socio-economic context in the area, which is necessary to better understand the mobility dynamics, the thesis develops with the initialization of the supply and demand model, the assignment, calibration and validation, and finally the evaluation of the proposed scenarios.File | Dimensione | Formato | |
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Descrizione: Tesi - Aggiornamento Introduzione e conclusioni
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https://hdl.handle.net/10589/186296