Cycling is an essential sport: everything that is not necessary for its practice is removed. The bicycle itself is the emblem of this: a vehicle reduced to the bone, without frills, in which every component is indispensable and has a precise function. And it is precisely in its essentiality that the beauty and elegance of the bicycle lies. The same applies to the cyclist's clothing, which has undergone radical modernisation in recent decades. Innovative technical fabrics, thin but with high thermal properties, have replaced bulky fleece clothing. More advanced materials have made it possible to significantly reduce the volume of accessories without compromising strength. Revolutionary production technologies have made it possible to achieve shapes and geometries that were previously unthinkable. Reduced weights, geometries that cut through the air, a professional look: all this, in most cases, in favour of performance. Aerodynamic studies in the service of speed, indispensable for gaining seconds that make all the difference in cycling. What if aerodynamics were to serve comfort rather than performance? This question, or rather challenge, is at the heart of the entire thesis. The ultimate goal is to develop essential but functional products that improve the cyclist's riding experience without formal accessories that may disturb it. This takes the form of shapes and geometries that are familiar in terms of aesthetics but innovative in terms of functionality, in order to conceal greater comfort in a formal solution that is in line with current aesthetic standards. The aim is to obtain products which are easily acceptable to users, avoiding disruptive solutions which would distort both aesthetics and usability and risk limiting or even blocking their use in contemporary society. After all, a good design is one that works without being noticed.

Il ciclismo è uno sport essenziale: tutto ciò che non è necessario alla sua pratica viene rimosso. La bicicletta stessa ne è l’emblema: un mezzo ridotto all’osso, senza fronzoli, in cui ogni componente è indispensabile ed ha una funzione ben precisa. Ed è proprio nella sua essenzialità che risiede la bellezza e l’eleganza della bicicletta. La stessa cosa vale anche per il vestiario del ciclista che negli ultimi decenni ha subito un radicale ammodernamento. Innovativi tessuti tecnici, sottili ma con elevate proprietà termiche hanno sostituito indumenti ingombranti di pile. Materiali più avanzati hanno permesso di ridurre notevolmente i volumi degli accessori senza comprometterne la resistenza. Tecnologie di produzione rivoluzionarie hanno permesso di ottenere forme e geometrie prima impensabili. Pesi ridotti, geometrie che fendono l’aria, look da professionista: tutto ciò, nella maggioranza dei casi, a favore delle prestazioni. Studi aerodinamici al servizio della velocità, indispensabili per guadagnare secondi che nel ciclismo fanno la differenza. E se l’aerodinamica fosse al servizio del comfort anziché delle prestazioni? Questa domanda, o per meglio dire sfida, si pone come elemento portante dell’intera tesi. Obiettivo finale è quello di sviluppare dei prodotti essenziali ma funzionali, in grado di migliorare l’esperienza in sella del ciclista senza elementi formali accessori che possano disturbarne la pratica. Ciò si concretizza in forme e geometrie consuete per l’estetica ma innovative per la funzionalità, al fine di occultare un maggior comfort in una soluzione formale in linea con i canoni estetici attuali. Il fine è di ottenere dei prodotti facilmente accettabili dagli utenti, evitando soluzioni dirompenti che prevedono lo stravolgimento sia a livello estetico che di usabilità e che rischierebbero di limitarne o addirittura bloccarne l’utilizzo nella società contemporanea. Dopotutto un buon design è quello che funziona senza farsi notare.

Wing and air silent. Aerodinamica per il comfort nel ciclismo

Zanchi, Michele
2020/2021

Abstract

Cycling is an essential sport: everything that is not necessary for its practice is removed. The bicycle itself is the emblem of this: a vehicle reduced to the bone, without frills, in which every component is indispensable and has a precise function. And it is precisely in its essentiality that the beauty and elegance of the bicycle lies. The same applies to the cyclist's clothing, which has undergone radical modernisation in recent decades. Innovative technical fabrics, thin but with high thermal properties, have replaced bulky fleece clothing. More advanced materials have made it possible to significantly reduce the volume of accessories without compromising strength. Revolutionary production technologies have made it possible to achieve shapes and geometries that were previously unthinkable. Reduced weights, geometries that cut through the air, a professional look: all this, in most cases, in favour of performance. Aerodynamic studies in the service of speed, indispensable for gaining seconds that make all the difference in cycling. What if aerodynamics were to serve comfort rather than performance? This question, or rather challenge, is at the heart of the entire thesis. The ultimate goal is to develop essential but functional products that improve the cyclist's riding experience without formal accessories that may disturb it. This takes the form of shapes and geometries that are familiar in terms of aesthetics but innovative in terms of functionality, in order to conceal greater comfort in a formal solution that is in line with current aesthetic standards. The aim is to obtain products which are easily acceptable to users, avoiding disruptive solutions which would distort both aesthetics and usability and risk limiting or even blocking their use in contemporary society. After all, a good design is one that works without being noticed.
ARC III - Scuola del Design
28-apr-2022
2020/2021
Il ciclismo è uno sport essenziale: tutto ciò che non è necessario alla sua pratica viene rimosso. La bicicletta stessa ne è l’emblema: un mezzo ridotto all’osso, senza fronzoli, in cui ogni componente è indispensabile ed ha una funzione ben precisa. Ed è proprio nella sua essenzialità che risiede la bellezza e l’eleganza della bicicletta. La stessa cosa vale anche per il vestiario del ciclista che negli ultimi decenni ha subito un radicale ammodernamento. Innovativi tessuti tecnici, sottili ma con elevate proprietà termiche hanno sostituito indumenti ingombranti di pile. Materiali più avanzati hanno permesso di ridurre notevolmente i volumi degli accessori senza comprometterne la resistenza. Tecnologie di produzione rivoluzionarie hanno permesso di ottenere forme e geometrie prima impensabili. Pesi ridotti, geometrie che fendono l’aria, look da professionista: tutto ciò, nella maggioranza dei casi, a favore delle prestazioni. Studi aerodinamici al servizio della velocità, indispensabili per guadagnare secondi che nel ciclismo fanno la differenza. E se l’aerodinamica fosse al servizio del comfort anziché delle prestazioni? Questa domanda, o per meglio dire sfida, si pone come elemento portante dell’intera tesi. Obiettivo finale è quello di sviluppare dei prodotti essenziali ma funzionali, in grado di migliorare l’esperienza in sella del ciclista senza elementi formali accessori che possano disturbarne la pratica. Ciò si concretizza in forme e geometrie consuete per l’estetica ma innovative per la funzionalità, al fine di occultare un maggior comfort in una soluzione formale in linea con i canoni estetici attuali. Il fine è di ottenere dei prodotti facilmente accettabili dagli utenti, evitando soluzioni dirompenti che prevedono lo stravolgimento sia a livello estetico che di usabilità e che rischierebbero di limitarne o addirittura bloccarne l’utilizzo nella società contemporanea. Dopotutto un buon design è quello che funziona senza farsi notare.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/186323