The transformation of urban waterfronts is a central theme of 21st century urban design and planning. Defining or redefining the waterfronts becomes essential for shaping the image of the city, as well as contributing to the quality of life of those who benefit from them daily or enjoy them as a tourist. For this reason, our research focuses on the western shores of Lake Garda and especially on Toscolano Maderno context. Our interest arises from an architectural and urbanistic point of view as well as from ourselves, as users of the shores of the lake under the province of Brescia. The goal is to put the focus on the relationship between the historic village, the lake and a sustainable mobility, that is, between natural and artificial elements. In order to develop these concepts, we drew up a theoretical research which aims to analyse and reconstruct the history of Riviera and Alto Garda, putting a lens on both traffic and tourism. This allowed us to introduce some projects which, starting from a rethinking of viability, redevelop and define new reference points for the Toscolano Maderno lakefront, trying to generate a new sort of fruition of spaces. Therefore, the overall work aims to define a new system capable of redeveloping, connecting and enhancing five areas adjacent to the lake, diverting vehicular traffic outside of the historical centres, preferring a ‘gentle mobility’.

La trasformazione dei waterfront urbani è una tematica centrale della progettazione e della pianificazione urbana del ventunesimo secolo. Definire o ridefinire i waterfront diviene fondamentale per plasmare l’immagine della città, oltre a contribuire alla qualità della vita di chi ne fruisce quotidianamente o ne gode da turista. Per questo motivo, la nostra ricerca pone l’attenzione sulle rive occidentali del lago di Garda e in particolar modo sul territorio di Toscolano Maderno. Il nostro interesse nasce dal punto di vista architettonico e urbanistico oltre che da fruitori stessi delle sponde bresciane del lago. L’obiettivo è porre l’attenzione sul rapporto tra il borgo storico, il lago e la mobilità sostenibile, ossia tra l’elemento naturale e quello artificiale. Per poter sviluppare questi concetti abbiamo redatto una ricerca teorica che mira ad analizzare e ricostruire la storia dei luoghi , la Riviera e l’alto Garda, focalizzando l’interesse sia dal punto di vista della viabilità che del turismo. Questo ci ha permesso di proporre dei progetti che, partendo da un ripensamento della viabilità, vanno a riqualificare e definire delle nuove centralità per il lungolago di Toscolano Maderno, cercando di generare un nuovo tipo di fruizione degli spazi. L’intervento globale si pone quindi l’obiettivo di definire un sistema in grado di riqualificare, connettere e valorizzare cinque aree adiacenti al lago, deviando il traffico veicolare di passaggio al di fuori dei centri storici, a favore di una mobilità dolce.

Un progetto per Toscolano Maderno. Interventi e strategie per una nuova mobilità

Orizio, Francesca;Facchin, Ferdinando
2020/2021

Abstract

The transformation of urban waterfronts is a central theme of 21st century urban design and planning. Defining or redefining the waterfronts becomes essential for shaping the image of the city, as well as contributing to the quality of life of those who benefit from them daily or enjoy them as a tourist. For this reason, our research focuses on the western shores of Lake Garda and especially on Toscolano Maderno context. Our interest arises from an architectural and urbanistic point of view as well as from ourselves, as users of the shores of the lake under the province of Brescia. The goal is to put the focus on the relationship between the historic village, the lake and a sustainable mobility, that is, between natural and artificial elements. In order to develop these concepts, we drew up a theoretical research which aims to analyse and reconstruct the history of Riviera and Alto Garda, putting a lens on both traffic and tourism. This allowed us to introduce some projects which, starting from a rethinking of viability, redevelop and define new reference points for the Toscolano Maderno lakefront, trying to generate a new sort of fruition of spaces. Therefore, the overall work aims to define a new system capable of redeveloping, connecting and enhancing five areas adjacent to the lake, diverting vehicular traffic outside of the historical centres, preferring a ‘gentle mobility’.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
28-apr-2022
2020/2021
La trasformazione dei waterfront urbani è una tematica centrale della progettazione e della pianificazione urbana del ventunesimo secolo. Definire o ridefinire i waterfront diviene fondamentale per plasmare l’immagine della città, oltre a contribuire alla qualità della vita di chi ne fruisce quotidianamente o ne gode da turista. Per questo motivo, la nostra ricerca pone l’attenzione sulle rive occidentali del lago di Garda e in particolar modo sul territorio di Toscolano Maderno. Il nostro interesse nasce dal punto di vista architettonico e urbanistico oltre che da fruitori stessi delle sponde bresciane del lago. L’obiettivo è porre l’attenzione sul rapporto tra il borgo storico, il lago e la mobilità sostenibile, ossia tra l’elemento naturale e quello artificiale. Per poter sviluppare questi concetti abbiamo redatto una ricerca teorica che mira ad analizzare e ricostruire la storia dei luoghi , la Riviera e l’alto Garda, focalizzando l’interesse sia dal punto di vista della viabilità che del turismo. Questo ci ha permesso di proporre dei progetti che, partendo da un ripensamento della viabilità, vanno a riqualificare e definire delle nuove centralità per il lungolago di Toscolano Maderno, cercando di generare un nuovo tipo di fruizione degli spazi. L’intervento globale si pone quindi l’obiettivo di definire un sistema in grado di riqualificare, connettere e valorizzare cinque aree adiacenti al lago, deviando il traffico veicolare di passaggio al di fuori dei centri storici, a favore di una mobilità dolce.
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